Research Article
BibTex RIS Cite

Ana Dili ve Yabancı Dil Olarak Türkiye Türkçesi Öğretiminde Güncel Sorunlar

Year 2025, Volume: 11 Issue: 25, 306 - 320, 31.10.2025
https://doi.org/10.59304/ijhe.1685420

Abstract

Dil, insanlar arası iletişim aracı olmakla beraber geçmişten bugüne meydana gelen birikimleri aktaran en önemli unsurdur. Bununla birlikte kişinin kimlik kazanmasını ve belirli bir kültür dairesinde hayatını devam ettirmesini sağlayan yegâne oluşumdur. Bu sebeple rahatlıkla söylenebilir ki, dil; fert ve toplumu şekillendiren ve koruyan bir etken olarak dikkate alınmalı ve bu açıdan korunup kollanmalıdır. Tarihin kadim dillerinden biri olarak zengin bir birikimle geçmişten bugüne ulaşan Türk dilinin bir şubesi olan Türkiye Türkçesi de dünyadaki gelişmelerden ve diğer milletlerle olan karşılıklı etkileşimlerden etkilenmektedir. Bu etkinin olumlu anlamda Türkiye Türkçesine yansıması için ilgili kişi ve kuruluşların üzerlerine düşen görev ve sorumlulukları doğru yer ve zamanda yerine getirmesi gerekmektedir. Bu konuda en büyük görev Türkiye Türkçesini öğretmekle yükümlü olan ilgili ders ve branş öğretmenleri ile devletin himayesinde varlığını devam ettiren Millî Eğitim Bakanlığı, Yunus Emre Enstitüsü, Türk Dil Kurumu, Türk Tarih Kurumu, Maarif Vakfı, Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Türkçe Öğretim Merkezleri vb. eğitim öğretim kadrosunun diğer bütün fertlerine düşmektedir. Bunun dışında bu topraklarda yaşayan her ferdin gündelik konuşmada dil bilinci ile hareket etmesinin yanı sıra çocuklarına isim koyarken veya iş yeri açma sırasında isim ararken ana dili hassasiyetini gözetmeleri gerekmektedir. Özellikle de Türkçe dersinin ilk kademeden yüksek öğretime kadar zorunlu olduğu ülkemizde her vatandaşın bu dil şuurunu yakalamış olması gerekmektedir. Bu şuurdan yoksun diller zamanla zayıflamaya ve bir süre sonra da yok olmaya mahkumdur. Bu çalışmada; Türkiye Türkçesi açısından güncel sorunlar ve sorunların bazı sebepleri üzerinde durulacaktır.

References

  • Suzan, N. (2021). Türkiye Türkçesinin bugünkü sorunlarının tespiti ve çözüm önerileri üzerine. G. Yükselen Peler ve E. Bozok (Ed.), Türklük bilimine genç bakışlar (ss.277-287). Hiperyayın.
  • Şahin, E. Y., Gürlek, M., Kana, F. (2013). Öğretmen adaylarının Türk dilinin sorunları üzerine düşünceleri: bir durum çalışması. Journal of Turkish Studies, 8(9), 2557- 2569.
  • Yazıcı, H. ve Çetin, Ş., Günümüz şair ve yazarlarına göre Türkçenin güncel sorunları üzerine bir inceleme, Türkçe Eğitimi ve Çocuk Edebiyatı Kurultayı 25- 26 Nisan 2019, Ankara. 315- 318.

Current Issues In Teaching Türkiye Turkish As A Native And Foreign Language

Year 2025, Volume: 11 Issue: 25, 306 - 320, 31.10.2025
https://doi.org/10.59304/ijhe.1685420

Abstract

Language is not only a means of communication between people but also the most important element that transmits accumulated knowledge from the past to the present. Additionally, it is the unique entity that enables individuals to gain identity and continue their lives within a specific cultural sphere. Therefore, it can be confidently stated that language should be regarded as a factor that shapes and preserves both individuals and society, and it should be protected and safeguarded accordingly. As a branch of the Turkish language, which has reached the present with a rich heritage as one of history’s ancient languages, Turkey Turkish is also influenced by global developments and mutual interactions. To ensure that this influence positively impacts Turkey Turkish, relevant individuals and institutions must fulfill their responsibilities at the right time and place. In this regard, the greatest responsibility lies with teachers of relevant courses and subjects, as well as institutions operating under the state’s patronage, such as the Ministry of National Education, the Yunus Emre Institute, the Turkish Language Association, the Turkish Historical Society, the Maarif Foundation, the Presidency for Turks Abroad and Related Communities, Turkish Teaching Centers, and other members of the education sector. Beyond this, every individual living in these lands must act with language awareness in daily conversations. They should also consider their native language sensitivity when naming their children or choosing names for their businesses. Particularly in our country, where the Turkish language is a mandatory subject from primary education to higher education, every citizen must develop a strong awareness of the language. Languages that lack this awareness gradually weaken and eventually face extinction. This study will focus on contemporary issues concerning Turkey Turkish and explore some of the reasons behind these problems.

References

  • Suzan, N. (2021). Türkiye Türkçesinin bugünkü sorunlarının tespiti ve çözüm önerileri üzerine. G. Yükselen Peler ve E. Bozok (Ed.), Türklük bilimine genç bakışlar (ss.277-287). Hiperyayın.
  • Şahin, E. Y., Gürlek, M., Kana, F. (2013). Öğretmen adaylarının Türk dilinin sorunları üzerine düşünceleri: bir durum çalışması. Journal of Turkish Studies, 8(9), 2557- 2569.
  • Yazıcı, H. ve Çetin, Ş., Günümüz şair ve yazarlarına göre Türkçenin güncel sorunları üzerine bir inceleme, Türkçe Eğitimi ve Çocuk Edebiyatı Kurultayı 25- 26 Nisan 2019, Ankara. 315- 318.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies (Other)
Journal Section Articles
Authors

İrem Şen 0009-0006-8103-3964

Publication Date October 31, 2025
Submission Date July 5, 2025
Acceptance Date August 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 25

Cite

APA Şen, İ. (2025). Ana Dili ve Yabancı Dil Olarak Türkiye Türkçesi Öğretiminde Güncel Sorunlar. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 11(25), 306-320. https://doi.org/10.59304/ijhe.1685420

International Journal of Humanities and Education (IJHE) 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.