İnsanlar sosyal varlıklar olduğu için sürekli iletişim halindedirler. Dil, insanların birbiriyle iletişim kurmasına yarayan en önemli araçlardan birisidir. Dil sayesinde insanlar duygu, düşünce ve isteklerini rahatça ifade edebilirler. Dil ve kültür birbirini tamamlayan kavramlardır. Dil kültürden beslenir aynı zamanda kültürün gelecek nesillere aktarılmasını sağlar. Her milletin kendine özgü bir dili vardır. Bir milletin dilini öğrenmek isteyen birisi sadece o milletin dilini değil aynı zamanda dünyaya bakış açısını da öğrenmiş olur. Yani kısacası milli kültürünü öğrenir. Bir dili öğrenirken, dille birlikte kültürel öğelerin öğrenilmesi dilin yapısının daha kolay anlaşılmasını sağlayacaktır. Bundan dolayı dil öğretiminde önemli bir yere sahip olan kitaplarda kültürel unsurlara yer verilmelidir. Yabancılara Türkçe öğretim kitaplarında Türk kültürüne ait öğelere ne kadar değinildiğine dair çalışmalar vardır. Ancak bu çalışmalar ayrıntılı değildir. Bu çalışmada Yabancılara Türkçe Öğretim Kitaplarından İzmir Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı A1-A2 seviyelerinde, Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Ders Kitabı A1-A2 seviyelerinde, Yedi İklim Türkçe Ders Kitabı A1-A2 seviyelerinde ve Gazi Üniversitesi Yabancılar İçin Türkçe Ders kitabı A1-A2 seviyelerinde yer alan metinlerde ve etkinliklerde Türk kültüne ait kültürel öğeler incelenecektir.
Since humans are social beings, they are constantly in communication. Language is one of the most important tools that enable people to communicate with each other. Through language, individuals can easily express their emotions, thoughts, and desires. Language and culture are complementary concepts. Language is nourished by culture and, at the same time, ensures the transmission of culture to future generations. Every nation has its own unique language. A person who wants to learn the language of a nation does not only learn its language but also gains an understanding of its worldview. In other words, they acquire knowledge of its national culture. Learning cultural elements along with the language facilitates a better understanding of its structure. Therefore, cultural elements should be included in textbooks, which play a crucial role in language teaching. There are studies on the extent to which Turkish cultural elements are included in Turkish language teaching books for foreigners. However, these studies are not detailed. In this study, the cultural elements found in texts and activities in the following Turkish language teaching books for foreigners will be examined: İzmir Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı (A1-A2 levels), Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Ders Kitabı (A1-A2 levels), Yedi İklim Türkçe Ders Kitabı (A1-A2 levels), and Gazi Üniversitesi Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı (A1-A2 levels).
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Language Studies (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | July 1, 2025 |
| Acceptance Date | August 21, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 25 |
International Journal of Humanities and Education (IJHE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivatives 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) International License.