Underwater wet welding (UWW) is a critical technique for repairing offshore structures, underwater pipelines, water transport infrastructure, docks, and harbor equipment. In this study, the mechanical and microstructural properties of AH36 low-carbon steel weldments were investigated using metal arc welding (SMAW), an underwater wet welding method, at various welding current strengths and seawater temperatures. The relationship between changes in seawater temperature and welding current parameters and their impact on seasonal variations in welding conditions and seawater composition was examined. In the first stage, the yield strength of AH36 was statistically modeled using a central composite design with input parameters of seawater temperature (ranging from 9.7 °C to 25.3 °C) and weld current value (ranging from 49A to 90A). Optimal conditions were determined, resulting in a yield strength of 270MPa, achieved at a seawater temperature of 17.5 °C and a weld current value of 69.5 A. In the second stage, data from optimization studies were utilized to develop elemental exchange equations for Cr (R2=87.3), Ni (R2=64.45), and Mn (R2=65.74) ions in seawater. The findings reveal that weld current intensity primarily influences changes in Cr content in seawater, seawater temperature is correlated with Ni content, and both current intensity and seawater temperature affect the Mn content. The analytical techniques employed include Inductively Coupled Plasma Mass Spectrometry (ICP-MS) for seawater ion analysis, Energy Dispersive Spectroscopy (EDS) point analysis to determine the chemical composition of AH36, and Scanning Electron Microscopy (SEM) for microstructural analysis.
Response surface method (RSM) Steel plate A36 Stick metal arc welding (SMAW) Underwater wet welding (UWW) Welding current
Sualtı kaynağı (SMAW) açık deniz yapılarının, sualtı boru hatlarının, su taşımacılığı altyapısının, rıhtımların ve liman ekipmanlarının onarımı için kritik bir tekniktir. Bu çalışmada, bir sualtı kaynak yöntemi olan metal ark kaynağı (SMAW) kullanılarak AH36 düşük karbonlu çelik kaynakların mekanik ve mikroyapısal özellikleri çeşitli kaynak akım şiddetleri ve deniz suyu sıcaklıklarında incelenmiştir. Deniz suyu sıcaklığı ve kaynak akımı parametrelerindeki değişimler arasındaki ilişki ve bunların kaynak koşulları ve deniz suyu bileşimindeki mevsimsel değişimler üzerindeki etkisi incelenmiştir. İlk aşamada, AH36'nın akma dayanımı, deniz suyu sıcaklığı (9,7 °C ila 25,3 °C arasında değişen) ve kaynak akımı değeri (49A ila 90A arasında değişen) girdi parametreleri ile merkezi bir kompozit tasarım kullanılarak istatistiksel olarak modellenmiştir. Optimum koşullar belirlenmiş ve 17,5 °C deniz suyu sıcaklığı ve 69,5 A kaynak akımı değerinde 270 MPa akma dayanımı elde edilmiştir. İkinci aşamada, optimizasyon çalışmalarından elde edilen veriler deniz suyundaki Cr (R2=87,3), Ni (R2=64,45) ve Mn (R2=65,74) iyonları için element değişim denklemleri geliştirmek için kullanılmıştır. Bulgular, kaynak akım yoğunluğunun öncelikle deniz suyundaki Cr içeriğindeki değişiklikleri etkilediğini, deniz suyu sıcaklığının Ni içeriği ile ilişkili olduğunu ve hem akım yoğunluğunun hem de deniz suyu sıcaklığının Mn içeriğini etkilediğini ortaya koymaktadır. Kullanılan analitik teknikler arasında deniz suyu iyon analizi için İndüktif Eşleşmiş Plazma Kütle Spektrometrisi (ICP-MS), AH36'nın kimyasal bileşimini belirlemek için Enerji Dağılımlı Spektroskopi (EDS) nokta analizi ve mikroyapısal analiz için Taramalı Elektron Mikroskobu (SEM) bulunmaktadır.
Yanıt yüzey yöntemi (RSM) A36 çelik levha çubuk metal ark kaynağı (SMAW) sualtı kaynak (UWW) kaynak akımı
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Environmental Pollution and Prevention, Optimization Techniques in Mechanical Engineering, Material Characterization |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2024 |
Publication Date | June 29, 2024 |
Submission Date | January 12, 2024 |
Acceptance Date | April 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |