Dokuma kumaşların yüzeyinde görüntü farklılığı oluşturmak için çeşitli yöntemler kullanılmaktadır.
Bunlardan biri de ipliktir. İpliğin hammaddesi, özellikleri, ince-kalın iplik olarak kullanımı ve bu
kullanımda ipliklerin yan yana gelişlerinin düzeni, her bir dokuma için yeni bir görsel etki
kazandırmaktadır. Hem atkı hem de çözgü ipliklerinin ince-kalın düzeni kendi içinde incelik ve
kalınlık sırasına bağlı olarak sık ya da seyrek, düzenli ya da düzensiz gibi çeşitli şekilde
yerleştirildiğinde kumaş yüzeyinde hacim ve doku oluşumunda, desen, kompozisyon
düzenlemesinde farklı görsel etkiler meydana getirmektedir. Aynı zamanda kumaşın örgüsü, rengi,
iplik sıklığı ile yüzeyde çeşitli görsellikler elde edilirken, teknik ve estetiğin birlikte
uyumlandırılması ile çeşitli deneysel uygulamalar yapılabileceğini ve çok farklı tasarımlar elde
edilebileceğini söylemek mümkündür. Bu makalede, ipek hammaddeli ipliklerin farklı iki kalınlıkta
ve farklı dizilim ve örgü kullanımları ile denemeler yapılmıştır. Her bir çalışmada aynı armür ve tahar
kullanılmıştır. Çözgüde ve atkıda dört farklı iplik sıralamaları uygulanmıştır. Toplamda üç temel örgü
(bezayağı, dimi, saten) kullanılarak çalışmanın tamamında 48 adet deneysel dokuma ortaya
çıkarılmıştır. Çalışmada yüzeyde doku, hacim, ışık, leke, şeffaflık, çizgi, kare vb. görüntülerile çeşitli
yüzey etkilerinin elde edildiği deneysel bir süreç ele alınmıştır. Her bir deneysel uygulamada farklı
yüzey görüntülerine sahip olan dokuma yüzeylerinin ipek dokuma kumaş tasarımında yüzeyde
yaratacağı desenli etkinin tekstil tasarımcılarına/sanatçılarına çalışmalarında özgün yaratımları için
kumaş yüzeyinde yeni bir görünüm yaratma açısından katkı sağlaması amaçlanmaktadır.
İpekli Dokuma Kumaş Tasarımı Deneysel Dokuma İnce-Kalın İplik Görsel Etki ve Doku.
Various methods are used to create difference in the appearance on the surface of woven fabrics. One
of these methods is yarn. The raw material of the yarn, its features and its use either as thin or thick
yarn, and the order of arrangement of the yarns side by side generate a new visual effect for every
weaving. The thin-thick arrangement of both weft and warp yarns creates different visual effects in
the formation of volume and texture on the fabric surface, pattern and composition when placed in
various ways such as dense or sparse, regular or irregular depending on the order of fineness and
thickness in itself. While various images may be obtained on the surface based on the weave of
fabric, colour factor and yarn density, it is also possible to say that different experimental
applications may be conducted and many different designs may be obtained by harmonizing
technique and aesthetics together. In this article, trials are made through the use of two different
thicknesses and different arrangements and weavings of yarns made of silk raw materials. The same
dobby and drafting were used in each study. Four different yarn arrangements have been applied in
the warp and weft. In the whole study, 48 experimental weaves have been produced using three main
weft (plain weave, twill, satin) in total. An experimental process is handled in the study where various
surface effects are achieved with texture, volume, light, stain, transparency, line, square etc. images
on the surface. It is aimed to contribute to textile designers/artists in terms of their original creations
for creating a new look on the fabric surface in their work, with the patterned effect that the woven
surfaces with different surface images in each experimental application will create on the surface in
silk woven fabric design.
Silk Weaving Fabric Design Experimental Weaving Thin-Thick Yarn Visual Effect and Texture.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 13 |