The end of the 19th century is one of the most interesting periods for modern art movements. The
deepening of researches on form and essence in art by artists living and producing in a mood called
the end of the century has led to the emergence of many movements that are relatively different from
each other but basically have the same motivation. The doors opened with a new philosophy, in
which the idea of becoming one with the universe by rising a subjective point of view was adopted,
not only introduced interesting and different subjects to art, but also provided selective tools to shape
these subjects. The vision of Russian artist Mikhail Vrubel developed in this way from an early age,
enriched by the environmental factors, past arts and the cultural circle he was in, his personal mood
and structure, and the experiences he gained in the projects he took part in, making him one of the
most important figures of Russian Modernism. In addition to the academic style he acquired during
his education, the effects of the Italo-Byzantine mosaics, which he studied in order to practice in his
work areas, played a common role in forming the infrastructure of the structure of his art. In time, a
new subject content enriched by being embellished with folklore and mythology motifs of old
Russian culture and the effects of 19th century Russian literature, apart from Christian art, enriched
the subject content by being included in Vrubel's art, and removed him from the line of being a mere
icon painter in terms of subject matter.
The works, which reflected the richness of the artist's fragile inner world, became elements of a world
equipped with characters blended with folklore, religious motifs and mythology. In addition, the
ongoing search and change in the stylistic aspect of his art and the apparent separation from his
contemporaries enabled him to be embraced by the next generations of artists in his country.
This situation is strengthened by the statements of many Russian artists writing on the subject that
he is one of the people who laid the foundation for expressionism in Russian art, which comes from
a realist tradition, and also for abstraction with his mental structure that explores form.
In this research, the formation of Mikhail Vrubel's art and the factors that make up its development
are discussed in all aspects, and the period and movement characteristics are examined. In addition,
the elements of the artist's art are explained by exemplary with his works and associated with the
artist and the movement.
Modern sanat akımları için 19.yüzyılın sonu en ilginç dönemlerden biridir. Yüzyıl sonu olarak
adlandırılan bir ruh durumu içinde yaşayan ve üreten sanatçıların, sanatta biçim ve öz hakkındaki
araştırmalarını derinleştirmeleri, birbirinden görece farklı fakat temelde aynı motivasyonda birçok
akımın doğmasına sebep olmuştur. Özellikle öznel bir bakış açısının yükselerek evrenle bir bütün
olma düşüncesinin benimsendiği yeni bir felsefeyle açılan kapılar, sanata ilginç ve farklı konular
sokmakla kalmıyor, bu konuları biçimlendirecek seçici araçlar da sağlıyordu. Rus sanatçı Mikhail
Vrubel’in vizyonu da erken yaştan itibaren bu şekilde gelişerek çevresel etmenler, geçmiş sanatlar
ve içinde bulunduğu kültür dairesinden edindikleri, kişisel ruh durumu ve yapısı ve yer aldığı
projelerde edindiği tecrübelerle zenginleşerek onu Rus Modernizminin en önemli figürlerinden biri
haline getirmiştir. Eğitimini gördüğü sırada edindiği akademik üslubun yanında çalışma alanlarında
pratiğini yapmak adına incelediği İtalo-Bizans mozaiklerinin etkileri, onun sanatının yapısının
altyapısını oluşturmada ortak bir rol oynamıştır. Zaman içerisinde Hıristiyanlık sanatı haricinde eski
Rus kültürünün halkbilim ve mitoloji motifleriyle ve 19.yüzyıl Rus edebiyatının etkileriyle de
süslenerek zenginleşen yeni bir konu içeriği, Vrubel’in sanatına dahil olarak konu içeriğini
zenginleştirerek, konu açısından da onu salt ikona ressamı olma çizgisinden çıkarmıştır.
Sanatçının kırılgan iç dünyasının zenginliğinin yansıdığı çalışmalar, halkbilim, dini motifler ve
mitolojiyle harmanlanan karakterlerle donatılmış bir dünyaya ait elemanlar haline gelmekteydi.
Ayrıca sanatının biçimsel yönündeki süregelen arayış ve değişim ile çağdaşlarından belirgin şekilde
ayrılma, onun ülkesinin sonraki sanatçı kuşakları tarafından da benimsemesini sağlamıştı.
Bu durum, konu hakkında yazan birçok Rus sanatçının O’nu, gerçekçi bir gelenekten gelen Rus
sanatındaki dışavurumculuğun ve ayrıca biçimde araştıran zihinsel yapısı ile soyutlamanın temelini
atan kişilerden biri olduğu yönündeki ifadeleriyle güçlenmektedir.
Bu araştırmada Mikhail Vrubel’in sanatının oluşumu, gelişimini oluşturan etmenler tüm yönleriyle
ele alınmış, dönem ve akım özellikleri incelenmiştir. Ayrıca sanatçının sanatına ait unsurlar, eserleri
ile örneklendirilerek açıklanmış, sanatçı ve akım ile ilişkilendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 15 |