This study is a study to examine the differences between the perceptions the level of their religiosity, and purchase intentions for halal food of the X, Y and Z generation consumers living in Samsun and Cologne. The concepts related to halal and haram are firstly mentioned in the study. In addition to this, There are some information about halal food market and halal certification in the world. Also explanations about generation concepts and the definition of X, Y and Z generations and typical consumption behaviors of these generations are given in the study. In the second part of the study it is analyzed whether there is any difference between the attitudes, the level of their religiosity, perceived behavioral controls, subjective norms, halal awareness and purchase intentions towards halal food of the X, Y and Z generation consumers living in Samsun and Cologne. As a result of the difference analyzes done between Samsun and Cologne in terms of the generations, it has been determined that the X, Y and Z generations in Samsun differ from the X, Y and Z generations in Cologne in terms of religiosity, perceived behavioral control, subjective norms and purchase intention for halal food. In terms of halal awareness, there are some differences in Y and Z generations of both cities but there isn’t any difference between X generation of both cities. When the attitudes towards halal food are analyzed; while the X and Y generations in Samsun and the X and Y generations in Cologne differ, there is no difference in terms of the Z generation.
Bu çalışma, Samsun ve Köln’de yaşayan X, Y ve Z kuşağı tüketicilerinin helâl gıdalara yönelik algılarını, dindarlık düzeylerini ve helâl gıdaya yönelik satın alma niyetleri arasındaki farklılıkların incelenmesine yönelik bir çalışmadır. Çalışmada ilk olarak helal ve haram ile ilgili kavramlara değinilmektedir. Bununla birlikte Dünya’da helal gıda pazarı ve helal sertifikalama ile ilgili bilgiler yer almaktadır. Ayrıca çalışmada kuşak kavramlarıyla ilgili açıklamalar ve X, Y ve Z kuşağının tanımı ile bu kuşakların tipik tüketim davranışlarına yer verilmektedir. Çalışmanın ikinci kısmında Samsun ve Köln’de yaşayan X, Y ve Z kuşağı tüketicilerinin helal gıdaya yönelik tutumları, dindarlık düzeyleri, algılanan davranış kontrolleri, öznel normları, helal farkındalıkları ve helal gıdaya yönelik satın alma niyetleri arasında herhangi bir farklılık olup olmadığı incelenmektedir. Samsun ve Köln arasında kuşaklar bazında yapılan farklılık analizleri sonucunda Samsun’daki X, Y ve Z kuşağının dindarlık, algılanan davranış kontrolü, öznel normlar ve helâl gıdaya yönelik satın alma niyeti bakımından Köln’deki X, Y ve Z kuşağından farklılaştığı tespit edilmiştir. Helal farkındalık bakımından her iki şehrin Y ve Z kuşakları farklılık gösterirken X kuşağı arasında farklılık bulunamamıştır. Helâl gıdaya yönelik tutumlar incelendiğinde ise Samsun’daki X ve Y kuşağı ile Köln’deki X ve Y kuşağı farklılık gösterirken Z kuşağı bakımından farklılık bulunamamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2 |