Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Statistical Analysis of Turkish Course Contents in EBA (Education Informatics Network) with Turkish Learning Areas

Yıl 2021, , 180 - 197, 30.03.2021
https://doi.org/10.29228/ijlet.48803

Öz

In this study, the compatibility of Turkish course contents in Education Informatics Network (EBA) affiliated to the Ministry of National Education with the learning area gains in the Turkish curriculum was analyzed statistically. The case study was used as a method in the study, depending on the qualitative research approach. In the study, 5th, 6th, 7th and 8th grade Turkish course contents from the "Lessons" section in EBA were used as data. The data were collected through the document review method on the official learning portal of the ministry, eba.gov.tr. The reliability of the study was achieved by consensus between the coders. Considering the results obtained as a result of the study, it has been determined that there is a discrepancy between the proportional distribution of the contents in the EBA Course section to the learning areas at all grade levels and the proportional distribution of the acquisitions in the Turkish curriculum to the learning areas. In addition, it was also determined that the contents of the speaking and listening area were insufficient, and when the content types were examined, there were mostly "exercise" content, and least "subject test".

Kaynakça

  • Altın, H. M., ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 89-105.
  • Altunbay, M., ve Bıçak, N. (2018). Türkçe eğitimi derslerinde “z kuşağı” bireylerine uygun teknoloji tabanlı uygulamaların kullanımı. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 127142.
  • Arı, G. (2017). Türkçe dersi öğretim programı’ndaki (ortaokul) okuma kazanımlarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 685-703.
  • Arslan, M. (2017). Ana dili olarak Türkçe öğretimi ve temel dil becerilerinin gelişiminde karşılaşılan sorunlar. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi(46), 63-77.
  • Ateş, M., Çerçi, A., ve Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117.
  • Avrupa Komisyonu. (2019). Avrupa yeterlilikler çerçevesi: öğrenme, çalışma ve uluslarası hareketliliği destekleme.
  • Bümen, N. T., Çakar, E., ve Yıldız, D. G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 203-228.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel Araştırmacılar için 30 Temel Beceri. (H. Özcan, Çev.) Ankara: Anı yayıncılık.
  • Çarkıt, C. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programı çerçevesinde hazırlanan 8.sınıf Türkçe ders kitabının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1368-1376.
  • Çaylı, C. (2019). Ortaokul Türkçe öğretmenlerinin dinleme becerisinin gelişimine yönelik olarak eba (eğitim bilişim ağı) paylaşımları üzerine görüşleri . USBİK (s. 430-441). Nevşehir: USBİK.
  • Çoşkun, H., ve Narinç, F. (2018). 2017 Türkçe öğretim programı esas alınarak hazırlanan 5. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan yazma ve konuşma etkinliklerinin incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(16), 627-645.
  • Deniz, K., Tarakcı, R., ve Karagöl, E. (2019). Okuma kazanımları açısından ortaokul Türkçe ders kitapları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), 688-708.
  • Direkçi, B., Akbulut, S., ve Şimşek, B. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (2018) ve ortaokul Türkçe ders kitaplarının dijital okuryazarlık becerileri bağlamında incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 797-813.
  • Escueta, M., Quan, V., Nickow, A., ve Oreopoulos, P. (2017). Education Technology:an evidence-based review. Massachusetts: NBER Working Paper No. 23744.
  • Gilakjani, A. P., ve Ramin, R. (2020). Using computer-assisted pronunciation teaching (CAPT) in English pronunciation instruction: A study on the impact and the Teacher’s role. Education and Information Technologies, 1129–1159.
  • Karakuş Tayşi, E. (2019). Bilgisayar destekli materyal kullanımının öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 256-272.
  • Kuyubaşıoğlu, M., ve Kılıç, F. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre eğitimde bilişim ağı(eba) kullanım düzeylerinin incelenmesi. İleri Eğitim Çalışmaları Dergisi, 32-52.
  • Maden, S., ve Önal, A. (2018). Elektronik bilişim ağı (eba)’ndaki ortaokul türkçe dersi içeriklerinin kullanımı üzerine bir araştırma. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 101-121.
  • MEB. (2018). Türkçe Öğretim programı. Ankara: Meb.
  • Mutlu, H. H., ve Dinç, S. (2019). 6. sınıf Türkçe ders kitabı’nda yer alan temalardaki metinlerin kök değerlerle ilişkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1048-1062.
  • Mutlu, H. H., ve Yurt, E. E. (2019). 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki etkinliklerin öğrenme alanlarına dağılımının incelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 469-474.
  • Paker, T. (2017). Durum Çalışması. F. N. Seggie, ve Y. Bayyurt içinde, Nitel araştırma yöntem,teknik, analiz ve yaklaşımları (s. 120). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Patton, Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newsbury Park, London, New Delhi: Sage Publications.
  • Raji, B. (2019). Significance and challenges of computer assisted education programs in the UAE: A case study of higher learning and vocational education. Educ Inf Technol, 153–164.
  • Salakhova, E. Z., ve Shamsitdinova, M. G. (2020). Advanced pedogogical technologies in education in the 21-st century. ISJ Theoretical & Applied Science, 5(85), 743-746.
  • Sayın, M. (2018). Eba ders içeriklerinin tür, özellik ve sayı bakımından kullanımının incelenmesi. Ankara: YEĞİTEK.

Eba’da (Eğitim Bilişim Ağı) Yer Alan Türkçe Dersi İçeriklerinin Türkçe Öğrenme Alanlarıyla Uyumunun İstatistiki Açıdan İncelenmesi

Yıl 2021, , 180 - 197, 30.03.2021
https://doi.org/10.29228/ijlet.48803

Öz

Bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’da yer alan Türkçe dersi içeriklerinin Türkçe Öğretim Programında yer alan öğrenme alanı kazanımlarına uyumu istatistiki açıdan incelenmiştir. Çalışmada yöntem olarak nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışmada veri olarak EBA’da yer alan “Dersler” bölümünden 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders içerikleri kullanılmıştır. Veriler bakanlığın resmi öğrenme portalı olan eba.gov.tr internet adresi üzerinden doküman inceleme yöntemiyle toplanmıştır. Çalışmanın güvenirliği kodlayıcılar arasında uzlaşma yoluyla sağlanmıştır. Çalışma sonucunda ulaşılan verilere bakıldığında tüm sınıf düzeylerinde EBA Ders bölümünde yer alan içeriklerin öğrenme alanlarına oransal dağılımı ile Türkçe Öğretim programında yer alan kazanımların öğrenme alanlarına oransal dağılımı arasında uyumsuzluk olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte konuşma ve dinleme alanına ait içeriklerin yetersiz olduğu sonucuna varılırken içerik türlerine bakıldığında en fazla yer alan içerik türünün “alıştırma”, en az içerik türünün ise “tarama testi” olduğu saptanmıştır

Kaynakça

  • Altın, H. M., ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 89-105.
  • Altunbay, M., ve Bıçak, N. (2018). Türkçe eğitimi derslerinde “z kuşağı” bireylerine uygun teknoloji tabanlı uygulamaların kullanımı. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 127142.
  • Arı, G. (2017). Türkçe dersi öğretim programı’ndaki (ortaokul) okuma kazanımlarının değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 685-703.
  • Arslan, M. (2017). Ana dili olarak Türkçe öğretimi ve temel dil becerilerinin gelişiminde karşılaşılan sorunlar. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi(46), 63-77.
  • Ateş, M., Çerçi, A., ve Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117.
  • Avrupa Komisyonu. (2019). Avrupa yeterlilikler çerçevesi: öğrenme, çalışma ve uluslarası hareketliliği destekleme.
  • Bümen, N. T., Çakar, E., ve Yıldız, D. G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 203-228.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel Araştırmacılar için 30 Temel Beceri. (H. Özcan, Çev.) Ankara: Anı yayıncılık.
  • Çarkıt, C. (2019). 2018 Türkçe dersi öğretim programı çerçevesinde hazırlanan 8.sınıf Türkçe ders kitabının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1368-1376.
  • Çaylı, C. (2019). Ortaokul Türkçe öğretmenlerinin dinleme becerisinin gelişimine yönelik olarak eba (eğitim bilişim ağı) paylaşımları üzerine görüşleri . USBİK (s. 430-441). Nevşehir: USBİK.
  • Çoşkun, H., ve Narinç, F. (2018). 2017 Türkçe öğretim programı esas alınarak hazırlanan 5. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan yazma ve konuşma etkinliklerinin incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(16), 627-645.
  • Deniz, K., Tarakcı, R., ve Karagöl, E. (2019). Okuma kazanımları açısından ortaokul Türkçe ders kitapları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), 688-708.
  • Direkçi, B., Akbulut, S., ve Şimşek, B. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (2018) ve ortaokul Türkçe ders kitaplarının dijital okuryazarlık becerileri bağlamında incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 797-813.
  • Escueta, M., Quan, V., Nickow, A., ve Oreopoulos, P. (2017). Education Technology:an evidence-based review. Massachusetts: NBER Working Paper No. 23744.
  • Gilakjani, A. P., ve Ramin, R. (2020). Using computer-assisted pronunciation teaching (CAPT) in English pronunciation instruction: A study on the impact and the Teacher’s role. Education and Information Technologies, 1129–1159.
  • Karakuş Tayşi, E. (2019). Bilgisayar destekli materyal kullanımının öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 256-272.
  • Kuyubaşıoğlu, M., ve Kılıç, F. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre eğitimde bilişim ağı(eba) kullanım düzeylerinin incelenmesi. İleri Eğitim Çalışmaları Dergisi, 32-52.
  • Maden, S., ve Önal, A. (2018). Elektronik bilişim ağı (eba)’ndaki ortaokul türkçe dersi içeriklerinin kullanımı üzerine bir araştırma. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 101-121.
  • MEB. (2018). Türkçe Öğretim programı. Ankara: Meb.
  • Mutlu, H. H., ve Dinç, S. (2019). 6. sınıf Türkçe ders kitabı’nda yer alan temalardaki metinlerin kök değerlerle ilişkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1048-1062.
  • Mutlu, H. H., ve Yurt, E. E. (2019). 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki etkinliklerin öğrenme alanlarına dağılımının incelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 469-474.
  • Paker, T. (2017). Durum Çalışması. F. N. Seggie, ve Y. Bayyurt içinde, Nitel araştırma yöntem,teknik, analiz ve yaklaşımları (s. 120). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Patton, Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newsbury Park, London, New Delhi: Sage Publications.
  • Raji, B. (2019). Significance and challenges of computer assisted education programs in the UAE: A case study of higher learning and vocational education. Educ Inf Technol, 153–164.
  • Salakhova, E. Z., ve Shamsitdinova, M. G. (2020). Advanced pedogogical technologies in education in the 21-st century. ISJ Theoretical & Applied Science, 5(85), 743-746.
  • Sayın, M. (2018). Eba ders içeriklerinin tür, özellik ve sayı bakımından kullanımının incelenmesi. Ankara: YEĞİTEK.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nevin Akkaya 0000-0001-7222-4562

Tolga Demir 0000-0002-1812-3397

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Akkaya, N., & Demir, T. (2021). Eba’da (Eğitim Bilişim Ağı) Yer Alan Türkçe Dersi İçeriklerinin Türkçe Öğrenme Alanlarıyla Uyumunun İstatistiki Açıdan İncelenmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 9(1), 180-197. https://doi.org/10.29228/ijlet.48803