Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılabilecek Sözlük Önerileri

Yıl 2020, , 135 - 148, 30.03.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.41824

Öz

Türkçe, günümüzde yaklaşık 250 milyon konuşur sayısıyla dünyada 5. büyük dil olarak varlığını sürdürmektedir. Bu duruma
siyasal ve sosyal sebepler de eklendiğinde Türkçe; Yabancıların ilgisini çekmekle kalmayıp her geçen gün konuşur sayısını da
arttırmaktadır. Dilimizi öğrenen ve öğreten insanların da yabancı dil olarak Türkçe öğretimi çalışmalarında sözlük kullanımına
ihtiyaçları vardır. Sözlükler, bir dilin yazıya dökülmüş kelime hazinesini saklayan sandıklardır. Bu sandıkların açılarak içindeki
kelime zenginliğinin o dili öğrenen ve öğreten insanlarla buluşturulması gerekmektedir. Yabancı bir dili öğrenmek için o dilin
sözlüğüne mutlaka ihtiyaç duyulur. Türkçenin öğretiminde kullanılacak sözlükler de bu hazinelerin insanlara faydalı olması
noktasında önemli bir görev üstlenmektedirler. Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen insanların ise Türkçeyi en doğru şekliyle
öğrenmeye, kendileri için hazırlanmış sözlüklerle çalışmaya hakları vardır. Yapılan kaynak, alan ve genel ağ taramalarında
yabancılara Türkçe öğretimi için hazırlanmış sözlüklerimizin sınırlı olduğu tespit edilmiştir. Böylesine büyük bir dilin çok daha
nitelikli, kapsamlı ve işlevsel sözlüklere ihtiyacı vardır. Bu ihtiyacın bir anda giderilmesi mümkün değildir ama sahada çalışan
insanlarda en azından farkındalık oluşturmak gerekir. Bu amaçla, incelenen yüzlerce sözlük arasından on adet sözlük, Türkçe
öğreten öğretmenler ve öğrenen öğrenciler için seçilmiştir. Çalışmada bu sözlüklerle ilgili görsellere ve temel bilgilere
ulaşılarak, elde edilen veriler ışığında sözlüklerin kısa tanıtımlarına yer verilmiştir. Yapılan çalışmaların Türkçe öğretici ve
öğrenicilerine katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akcan, P. İ. (2020, 01 18). Türkçe öğretiminde sözlük kullanımı: Türkçe çalışma kitaplarında sözlüğe gönderen alıştırmalar. https://www.researchgate.net/: https://www.researchgate.net/publication/263927082_Turkce_ogretiminde_sozluk_kullanimi_T urkce_calisma_kitaplarinda_sozluge_gonderen_alistirmalar adresinden alınmıştır
  • Aksan, D. (1998). Türklerde Sözlükçülük, Bugün Türkiyede Sözlük. Kebikeç Dergisi, 115-118. Aksu, R. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi İçin Hazırlanan Türkçe Sözlüklerde Metod: Divânü Lügâti’t- Türk ve Bülgatü'l Müştak Örneği. Uluslararası Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Sempozyumu (s. 41-54). İstanbul: Aydın TÖMER.
  • Arslan, M., & Gürdal, A. (2012). Yabancılara Görsel ve İşitsel Araçlarla Türkçe Kelime Öğretim Yöntemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 255-270.
  • Bakanlığı, M. E. (1995). Örnekleriyle Türkçe Sözlük. Ankara: MEB.
  • Baskın, S. (2012). Dil Bilgisi Öğretirken Neden Sözlüklere Başvurmalıyız? Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 30-40

The Suggestions of Dictionaries That Can Be Used for Teaching Turkish as a Foreign Language

Yıl 2020, , 135 - 148, 30.03.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.41824

Öz

Turkish continues to exist as the 5th largest language in the world with the number of approximately 250 million
speeches today. When political and social reasons are added to this situation, Turkish not only attracts the
attention of foreigners but also increases the number of speakers every day. People who teach and learn our
language also need to use dictionaries in teaching Turkish as a foreign language. Dictionaries are chests that hide
the written vocabulary of a language.These chests should be opened and the richness of the words should be
brought together with people who learn and teach that language. To learn a foreign language, a dictionary of that
language is absolutely needed.The dictionaries to be used in the teaching of Turkish also play an important role in
making these treasures useful to people. People who learn Turkish as a foreign language have the right to learn
Turkish in the most accurate form and to work with dictionaries prepared for them. It is determined that the
dictionaries prepared for teaching Turkish to foreigners in the source, area and general network scans are limited.
Such a large language needs more qualified, comprehensive and functional dictionaries. This need is not possible to
be eliminated at a time, but people working in the field should at least create awareness. For this purpose, ten
dictionaries were selected from among the hundreds of dictionaries examined, selected for teachers teaching
Turkish and learning students. Information and visuals related to the dictionaries examined were reached and a
brief description of the dictionaries was given in the light of the data obtained. It is thought that the studies will
contribute to Turkish teachers and Turkish learners.

Kaynakça

  • Akcan, P. İ. (2020, 01 18). Türkçe öğretiminde sözlük kullanımı: Türkçe çalışma kitaplarında sözlüğe gönderen alıştırmalar. https://www.researchgate.net/: https://www.researchgate.net/publication/263927082_Turkce_ogretiminde_sozluk_kullanimi_T urkce_calisma_kitaplarinda_sozluge_gonderen_alistirmalar adresinden alınmıştır
  • Aksan, D. (1998). Türklerde Sözlükçülük, Bugün Türkiyede Sözlük. Kebikeç Dergisi, 115-118. Aksu, R. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi İçin Hazırlanan Türkçe Sözlüklerde Metod: Divânü Lügâti’t- Türk ve Bülgatü'l Müştak Örneği. Uluslararası Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Sempozyumu (s. 41-54). İstanbul: Aydın TÖMER.
  • Arslan, M., & Gürdal, A. (2012). Yabancılara Görsel ve İşitsel Araçlarla Türkçe Kelime Öğretim Yöntemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 255-270.
  • Bakanlığı, M. E. (1995). Örnekleriyle Türkçe Sözlük. Ankara: MEB.
  • Baskın, S. (2012). Dil Bilgisi Öğretirken Neden Sözlüklere Başvurmalıyız? Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 30-40
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Lokman Tanrıkulu

İsmail Demirtaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Tanrıkulu, L., & Demirtaş, İ. (2020). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılabilecek Sözlük Önerileri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(1), 135-148. https://doi.org/10.29228/ijlet.41824