Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kitaplarının Çoklu Zekâ Kuramı Açısından İncelenmesi (İstanbul Yabancılar İçin Türkçe B1-B2 Kitap Seti Örneği)

Yıl 2020, , 44 - 52, 30.06.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.43225

Öz

Yapılandırmacı yaklaşımla beraber, eğitim ortamları ile birlikte yabancı dil olarak Türkçe öğretim ortamlarında da birçok yeni
yönelimler, yöntem ve teknikler kullanılmaya başlanmıştır. Bireylerin öğrenme hızları, problem çözme becerileri, algılama
biçimleri, anlama kapasiteleri arasındaki farklar, zekâ kavramının tek olmadığını, farklı öğrenme alanlarını da içinde
barındırdığını göstermiştir. Bu düşünceden hareketle 1983’te Howard Gardner tarafından çoklu zekâ kuramı ortaya atılmıştır. Bu
kuram, her bireyin farklı derecelerde çeşitli zekâlara sahip olduğunu ileri sürmektedir. Araştırmada, yabancı dil olarak Türkçe
öğretimi kitaplarını çoklu zekâ kuramı açısından incelemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Kültür Sanat Basımevi
tarafından hazırlanan, İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Kitap seti, ders ve çalışma kitapları (B1-B2) incelenmiştir. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden, betimsel analiz yöntemine uygun olarak doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Doküman
inceleme, araştırılması hedeflenen olgu veya olgular hakkında bilgi içeren yazılı materyallerin analizini kapsar. Araştırmanın
bulgularından hareketle, ders ve çalışma kitaplarının her iki seviyede de en fazla mantıksal-matematiksel zekâ türünün
kullanıldığı görülürken en az doğacı zekâ ve görsel uzamsal zekâ türünün kullanıldığı tespit edilmiştir. Buna ek olarak kitaplarda,
özedönük ve bedensel-kinestetik zekâ türlerinin hiç kullanılmadığı, ulaşılan diğer sonuçlar arasındadır.

Kaynakça

  • Başaran, I. (2004). Etkili öğrenme ve çoklu zekâ kuramı: Bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi, 5, 7-15. Bümen, T. N. (2015). Eğitimde yeni yönelimler. Özcan Demirel (Ed.), Çoklu zekâ kuramı içinde (S.6-16). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. ve Tok, N. T. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ahmet Doğanay (Ed.), Öğretimde çağdaş yaklaşımlar içinde (S.271-273). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ergin, M. (2013). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Basımevi
  • Kana, F. ve Demir R. (2017). Ortaokul Türkçe eğitiminde çoklu zekâ kullanımı. Sosyal Bilimler Dergisi (SOBİDER), 4(11), 399-416.
  • Keskin, H. ve Yeşilyurt, E. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan “Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti”nin çoklu zekâ kuramı açısından incelenmesi. Karaelmas Journal of Education Sciences, 7, 1-18.
  • Meletli, F. (2007). Yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda çoklu zekâ kuramı ve kısa hikâye kullanımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu- TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınlar

Examination of Teaching Turkish as a Foreign Language Textbooks in Terms of Multiple Intelligence Theory (Example of Istanbul B1-B2 Level Turkish for Foreigners Book Set)

Yıl 2020, , 44 - 52, 30.06.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.43225

Öz

Together with the constructivist approach, many new trends, methods and techniques have been used in Turkish teaching
environments as a foreign language as well as other educational environments. The differences in the individuals' learning speeds,
problem-solving skills, perception styles, comprehension capacities showed that the concept of intelligence is not unique and
encompasses different learning areas as well. Based on this idea, the multiple intelligence theory putting forth that each individual
has various degrees of intelligence was introduced by Howard Gardner in 1983. In this study, it was aimed to examine the
textbooks used to teach Turkish as a foreign language in terms of the multiple intelligence theory. To attain this goal, Istanbul B1-
B2 level Turkish for foreigners book set (textbooks and workbooks) prepared by Kultur Sanat Printing House were analysed. In
the resarch, document analysis technique was used in accordance with the descriptive analysis method, wich is one of qualitative
resarch methods. The document analysis involves the analysis of written materials that contain information about the
phenomenon or facts intended to be investigated. Based on the findings of the study, it was found that the most logicalmathematical intelligence type was used at the two levels in both textbooks and workbooks, while the least naturalistic
intelligence and visual spatial intelligence type were used. It was also revealed that intrapersonal and bodily-kinaesthetic
intelligence types were never used in the books

Kaynakça

  • Başaran, I. (2004). Etkili öğrenme ve çoklu zekâ kuramı: Bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi, 5, 7-15. Bümen, T. N. (2015). Eğitimde yeni yönelimler. Özcan Demirel (Ed.), Çoklu zekâ kuramı içinde (S.6-16). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. ve Tok, N. T. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ahmet Doğanay (Ed.), Öğretimde çağdaş yaklaşımlar içinde (S.271-273). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ergin, M. (2013). Türk dil bilgisi. İstanbul: Bayrak Basımevi
  • Kana, F. ve Demir R. (2017). Ortaokul Türkçe eğitiminde çoklu zekâ kullanımı. Sosyal Bilimler Dergisi (SOBİDER), 4(11), 399-416.
  • Keskin, H. ve Yeşilyurt, E. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan “Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti”nin çoklu zekâ kuramı açısından incelenmesi. Karaelmas Journal of Education Sciences, 7, 1-18.
  • Meletli, F. (2007). Yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda çoklu zekâ kuramı ve kısa hikâye kullanımı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu- TDK (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınlar
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Güven

Emrullah Banaz

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Güven, A., & Banaz, E. (2020). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kitaplarının Çoklu Zekâ Kuramı Açısından İncelenmesi (İstanbul Yabancılar İçin Türkçe B1-B2 Kitap Seti Örneği). International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(2), 44-52. https://doi.org/10.29228/ijlet.43225