In The Covid-19 epidemic, which left its mark on the twenty-first century, caused changes in many areas such as health, social
life, economy, and education. Education has also been greatly affected by this epidemic. The education process has gained a
different dimension with this epidemic and new denominations, and forms such as distance education, hybrid education,
synchronized, and asynchronized education have emerged. Due to the epidemic, an internet-oriented education system has
been adopted at almost every level of education, and the online distance education process has begun to be implemented
instead of face-to-face education. The same has been the case in teaching Turkish as a foreign language. The beginning of a
different way of teaching Turkish as foreing language has revealed advantages and disadvantages. Components of the
education process, such as students and instructors, have faced different problems. For this reason, by focusing on this subject
in this study, it has been attempted to identify the problems the students faced in the distance education process. The data of
this research, which were obtained through case study, were obtained by interview technique. The questions of the interview
are consisted of an interview form developed by the researchers. As a result of the research, it has been discovered that, in the
context of language skills, students mostly experienced problems on speaking and listening, and in the technical context, they
mostly experienced internet or power outages.
Distance education YTB Teaching Turkish as a foreign language
Yirmi birinci yüzyıla damgasını vuran Covid-19 salgını sağlık, sosyal hayat, ekonomi ve eğitim gibi birçok alanda değişiklikler yaşanmasına neden olmuştur. Eğitim öğretim salgından en çok etkilenen alanlardan biri hâline gelmiştir. Eğitim süreci salgının etkisiyle birlikte farklı bir boyut kazanmış ve uzaktan eğitim, hibrit eğitim, senkronize ve asenkronize gibi yeni adlandırmalar ve biçimler ortaya çıkmıştır. Salgın nedeniyle eğitimin hemen hemen her kademesinde internet odaklı bir eğitim sistemine geçilerek yüz yüze eğitim yerine uzaktan eğitim süreci uygulanmaya başlamıştır. Aynı durum Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde de söz konusu olmuştur. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin farklı bir şekilde yapılmaya başlanması beraberinde olumlu ve olumsuz durumları da ortaya çıkarmıştır. Öğrenciler ve öğreticiler gibi eğitim sürecinin bileşenleri farklı problemlerle karşılaşmışlardır. Araştırmada bu konu üzerine odaklanılarak uzaktan öğretim sürecinde öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar belirlenmeye çalışılmıştır. Durum çalışması ile desenlenen bu araştırmanın verileri görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Görüşmenin soruları araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formundan oluşmaktadır. Araştırma sonucunda dil becerisi bağlamında öğrencilerin en çok konuşma ve dinleme becerilerinde; teknik bağlamda ise internet veya elektrik kesintileri konusunda sorunlar yaşadıkları tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |