Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Problems Encountered in the Process of Teaching Turkish in Distance Education as a Foreign Language

Yıl 2022, , 1 - 14, 30.03.2022
https://doi.org/10.29228/ijlet.57362

Öz

In The Covid-19 epidemic, which left its mark on the twenty-first century, caused changes in many areas such as health, social
life, economy, and education. Education has also been greatly affected by this epidemic. The education process has gained a
different dimension with this epidemic and new denominations, and forms such as distance education, hybrid education,
synchronized, and asynchronized education have emerged. Due to the epidemic, an internet-oriented education system has
been adopted at almost every level of education, and the online distance education process has begun to be implemented
instead of face-to-face education. The same has been the case in teaching Turkish as a foreign language. The beginning of a
different way of teaching Turkish as foreing language has revealed advantages and disadvantages. Components of the
education process, such as students and instructors, have faced different problems. For this reason, by focusing on this subject
in this study, it has been attempted to identify the problems the students faced in the distance education process. The data of
this research, which were obtained through case study, were obtained by interview technique. The questions of the interview
are consisted of an interview form developed by the researchers. As a result of the research, it has been discovered that, in the
context of language skills, students mostly experienced problems on speaking and listening, and in the technical context, they
mostly experienced internet or power outages.

Kaynakça

  • Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (1), ss. 19-30.
  • Best, J. W., & Kahn, J. V. (2017). Eğitimde araştırma yöntemleri, nitel araştırma Bölümü (Çeviren: Mustafa Durmuş Çelebi),(Editör: Onur Köksal). Konya: Dizgi Ofset.
  • Bilgiç, H. G. ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 1(3), ss. 26-50.
  • Bölükbaş, F. (2004). Yansıtıcı öğretim ile yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Dil Dergisi, (126), ss. 19-28.
  • Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39, ss. 203-212.
  • Durmuş, M. (2018). Dil öğretiminin temel kavramları üzerine düşünceler: yabancılara Türkçe öğretimi mi, yabancı dil veya ikinci dil olarak Türkçe öğretimi mi?. Türkbilig, (35), ss. 181-190.
  • Ercilasun, A. (2014). Başlangıçtan yirminci yüzyıla Türk dili tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Erdem, M. D., Gün, M., Şengül, M. ve Özkan, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında yazılmış bilimsel makalelerde geçen anahtar sözcüklere ilişkin bir içerik analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), ss. 213-237.
  • Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde görsel ve işitsel araçların etkin kullanımı. Dil Dergisi, 147, ss. 63-86.
  • Göçer, A., Tabak, G. ve Coşkun, A. (2012). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi kaynakçası. Türklük Bilimi Araştırmaları, (32), ss.73 – 126.
  • Güngör, H., Çangal, Ö. ve Demir, T. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretimine ilişkin öğrenici ve öğretici görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), ss.1163-1191.
  • Güzel, A. ve Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • İşcan, A. ve Yassıtaş, T. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarında kültür aktarımı: yedi iklim Türkçe öğretim seti örneği (B1-B2 düzeyi). Aydın Tömer Dil Dergisi, 3(1), ss. 47-66.
  • Kaya, S. (2020, Eylül, 10-13). Zorunlu uzaktan eğitimde karşılaşılan sorunlar: öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri (Sözlü Sunum). 7. International Eurasian Educational Research Congress, Eskişehir, Türkiye.
  • Keegan, D. (1988). Concepts: Problems in defining the field of distance education. American journal of distance education, 2(2), ss. 4-11.
  • Maden, S. ve Önal, A. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ile ilgili lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(1), ss. 42-56.
  • Memiş, M. (2021). Yabancılara Türkçe öğretiminin güncel sorunları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, Sage.
  • Özkul, A. E. & Aydın, C. H. (2012). Öğrenci adaylarının açık ve uzaktan öğrenmeye yönelik görüşleri. Akademik Bilişim’12-XIV Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Uşak Üniversitesi. ss. 147-154.
  • Pınar, M. A. ve Akgül, G. D. (2020). Covid-19 salgını sürecinde fen bilimleri dersinin uzaktan eğitim ile verilmesine yönelik öğrenci görüşleri. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10 (2), ss. 461- 486.
  • Sığın, S. (2020). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin uzaktan eğitim yoluyla verilmesi konusunda öğrenciler ve öğretim elemanları ne düşünüyor? Tek durumlu bir örnek olay çalışması. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Şen, Ü. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uzaktan eğitim programları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(2), ss. 411-428.
  • Şen, Ü. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimine genel bir bakış. Ü. Şen (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi içinde (ss. 1-22), Ankara: Pegem Akademi.
  • Tekin, E., ve Baş, B. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi kitaplarında atasözü ve deyimlerin öğretim stratejileri. Journal of Language Education and Research, 5(2), ss. 157-171
  • Toprak, F. (2011). Yabancılara Türkçe öğretimi kitaplarındaki okuma parçaları ve diyalogları üzerine bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 29, ss. 11-24.
  • Yıkmış, M. S. (2020). Nitel araştırmalarda e-görüşme tekniği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 183-197.
  • Yılmaz, E., Mutlu, H., Güner, B., Doğanay, G. ve Yılmaz, D. (2020). Veli algılarına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Konya: Palet Yayınları.
  • Yuanxun, L. ( 2010, August, 16-17) A Basic Study on E-interview [Oral Presentation] 2010 WASE International Conference on Information Engineering Beidaihe, China.
  • Zhang, W., Wang, Y., Yang, L. and Wang, C. (2020). Suspending classes without stopping learning: China’s education emergency management policy in the covıd-19 outbreak. Journal of Risk and Financial Management, 13(3), ss. 1-6.

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar

Yıl 2022, , 1 - 14, 30.03.2022
https://doi.org/10.29228/ijlet.57362

Öz

Yirmi birinci yüzyıla damgasını vuran Covid-19 salgını sağlık, sosyal hayat, ekonomi ve eğitim gibi birçok alanda değişiklikler yaşanmasına neden olmuştur. Eğitim öğretim salgından en çok etkilenen alanlardan biri hâline gelmiştir. Eğitim süreci salgının etkisiyle birlikte farklı bir boyut kazanmış ve uzaktan eğitim, hibrit eğitim, senkronize ve asenkronize gibi yeni adlandırmalar ve biçimler ortaya çıkmıştır. Salgın nedeniyle eğitimin hemen hemen her kademesinde internet odaklı bir eğitim sistemine geçilerek yüz yüze eğitim yerine uzaktan eğitim süreci uygulanmaya başlamıştır. Aynı durum Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde de söz konusu olmuştur. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin farklı bir şekilde yapılmaya başlanması beraberinde olumlu ve olumsuz durumları da ortaya çıkarmıştır. Öğrenciler ve öğreticiler gibi eğitim sürecinin bileşenleri farklı problemlerle karşılaşmışlardır. Araştırmada bu konu üzerine odaklanılarak uzaktan öğretim sürecinde öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar belirlenmeye çalışılmıştır. Durum çalışması ile desenlenen bu araştırmanın verileri görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Görüşmenin soruları araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formundan oluşmaktadır. Araştırma sonucunda dil becerisi bağlamında öğrencilerin en çok konuşma ve dinleme becerilerinde; teknik bağlamda ise internet veya elektrik kesintileri konusunda sorunlar yaşadıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (1), ss. 19-30.
  • Best, J. W., & Kahn, J. V. (2017). Eğitimde araştırma yöntemleri, nitel araştırma Bölümü (Çeviren: Mustafa Durmuş Çelebi),(Editör: Onur Köksal). Konya: Dizgi Ofset.
  • Bilgiç, H. G. ve Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 1(3), ss. 26-50.
  • Bölükbaş, F. (2004). Yansıtıcı öğretim ile yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Dil Dergisi, (126), ss. 19-28.
  • Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39, ss. 203-212.
  • Durmuş, M. (2018). Dil öğretiminin temel kavramları üzerine düşünceler: yabancılara Türkçe öğretimi mi, yabancı dil veya ikinci dil olarak Türkçe öğretimi mi?. Türkbilig, (35), ss. 181-190.
  • Ercilasun, A. (2014). Başlangıçtan yirminci yüzyıla Türk dili tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Erdem, M. D., Gün, M., Şengül, M. ve Özkan, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında yazılmış bilimsel makalelerde geçen anahtar sözcüklere ilişkin bir içerik analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), ss. 213-237.
  • Arslan, M. ve Adem, E. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde görsel ve işitsel araçların etkin kullanımı. Dil Dergisi, 147, ss. 63-86.
  • Göçer, A., Tabak, G. ve Coşkun, A. (2012). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi kaynakçası. Türklük Bilimi Araştırmaları, (32), ss.73 – 126.
  • Güngör, H., Çangal, Ö. ve Demir, T. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretimine ilişkin öğrenici ve öğretici görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), ss.1163-1191.
  • Güzel, A. ve Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • İşcan, A. ve Yassıtaş, T. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarında kültür aktarımı: yedi iklim Türkçe öğretim seti örneği (B1-B2 düzeyi). Aydın Tömer Dil Dergisi, 3(1), ss. 47-66.
  • Kaya, S. (2020, Eylül, 10-13). Zorunlu uzaktan eğitimde karşılaşılan sorunlar: öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri (Sözlü Sunum). 7. International Eurasian Educational Research Congress, Eskişehir, Türkiye.
  • Keegan, D. (1988). Concepts: Problems in defining the field of distance education. American journal of distance education, 2(2), ss. 4-11.
  • Maden, S. ve Önal, A. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ile ilgili lisansüstü tezlerin araştırma eğilimleri. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7(1), ss. 42-56.
  • Memiş, M. (2021). Yabancılara Türkçe öğretiminin güncel sorunları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, Sage.
  • Özkul, A. E. & Aydın, C. H. (2012). Öğrenci adaylarının açık ve uzaktan öğrenmeye yönelik görüşleri. Akademik Bilişim’12-XIV Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Uşak Üniversitesi. ss. 147-154.
  • Pınar, M. A. ve Akgül, G. D. (2020). Covid-19 salgını sürecinde fen bilimleri dersinin uzaktan eğitim ile verilmesine yönelik öğrenci görüşleri. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10 (2), ss. 461- 486.
  • Sığın, S. (2020). Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersinin uzaktan eğitim yoluyla verilmesi konusunda öğrenciler ve öğretim elemanları ne düşünüyor? Tek durumlu bir örnek olay çalışması. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Şen, Ü. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uzaktan eğitim programları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(2), ss. 411-428.
  • Şen, Ü. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimine genel bir bakış. Ü. Şen (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi içinde (ss. 1-22), Ankara: Pegem Akademi.
  • Tekin, E., ve Baş, B. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi kitaplarında atasözü ve deyimlerin öğretim stratejileri. Journal of Language Education and Research, 5(2), ss. 157-171
  • Toprak, F. (2011). Yabancılara Türkçe öğretimi kitaplarındaki okuma parçaları ve diyalogları üzerine bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 29, ss. 11-24.
  • Yıkmış, M. S. (2020). Nitel araştırmalarda e-görüşme tekniği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 183-197.
  • Yılmaz, E., Mutlu, H., Güner, B., Doğanay, G. ve Yılmaz, D. (2020). Veli algılarına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Konya: Palet Yayınları.
  • Yuanxun, L. ( 2010, August, 16-17) A Basic Study on E-interview [Oral Presentation] 2010 WASE International Conference on Information Engineering Beidaihe, China.
  • Zhang, W., Wang, Y., Yang, L. and Wang, C. (2020). Suspending classes without stopping learning: China’s education emergency management policy in the covıd-19 outbreak. Journal of Risk and Financial Management, 13(3), ss. 1-6.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Zeki Güven 0000-0002-4922-7535

Uğur Özbilen 0000-0003-4921-2568

Meryem Yılmaz Karaca Bu kişi benim 0000-0002-1318-5062

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Güven, A. Z., Özbilen, U., & Yılmaz Karaca, M. (2022). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Uzaktan Öğretim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 10(1), 1-14. https://doi.org/10.29228/ijlet.57362