Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Literature Teaching with Creative Drama: Example of Biography and Autobiography

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 3, 136 - 153, 30.09.2018

Öz

The aim of this study is to evaluate the use of creative drama method in literature teaching through biography and autobiography types of literature. For this purpose, genres of biography and autobiography have been studied with the book “The Novel of a Scientist" by Oğuz Atay. This work, which is based on participant views, is a qualitative research. The research was carried out with 7 female and 2 male, with a total number of 9 participants. The application phase of the research was designed with creative drama method and 18 hours application. Data reached during the study, biographies and autobiographical texts written by the participants before and after the workshop were obtained from the "Workshop Evaluation Notes" filled in at the end of each workshop by the participant and the "Leader Diary" written by the leader after each workshop and observations of the workshop. According to the results of the research, it was determined that the biographies and autobiographies written by participants followed the developments in terms of carrying the characteristics of the literary genres in question, following the activities carried out with the creative drama "The Novel of a Scientist". Following the creative drama work, the increase in the number of words and sentences used by the participants has led to the result that the participants have developed their expression skills with their ability to express themselves. At the end of the study, it was concluded that the participants' awareness of Mustafa İnan, the scientist described in the book, and there were views about the creative drama method used such as entertaining while teaching, making the learning experience energetic, discovering and learning, teaching while entertaining, joining easily, and developing awareness and creativity.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2014). Yaratıcı dramanın Türkiye’deki gelişmesinde Almanya oyun ve tiyatro pedagojisi anlayışının izleri. (2014). Theater und Community – Kreativ Gestalten (Drama ve Toplum-Yaratıcı Biçim Vermek) (Ed. Adıgüzel, Ö.,U. Handwerg, G. Koch) Schriftenreihe Kulturelle Bildung: München. ISBN 978-3-86736-342-6 (61-71)
  • Adıgüzel, Ö. (2016). Eğitimde yaratıcı drama (8. Basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Akbulut, N. (2015). Otobiyografiler, kendini ve yaptıklarını önemsemektir. Diyalog, Sayı 1, 56-67.
  • Aykaç, M. (2011). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı metinleriyle kurgulanan yaratıcı drama etkinliklerinin anlatma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Burgul, F. (2012). Neşet Ertaş’ın hayatının öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasının Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının kültürel farkındalıkları üzerine etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 7 (14), 80-94.
  • Çelebioğlu, S. (2007). Türk edebiyatında modern biyografinin doğuşu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işıksalan, S. N. (2011). 2005 Türk edebiyatı dersi öğretim programının değerlendirilmesi: Eskişehir
  • Örneği Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12,(1), 15-40.
  • Kavcar, C. (1988). Türkçe öğretiminde dramatizasyon yöntemi, Türk Dilinin Öğretimi Toplantısı. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Kavcar, C. (1994). Edebiyat ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.

Yaratıcı Dramayla Edebiyat Öğretimi: Biyografi ve Otobiyografi Örneği

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 3, 136 - 153, 30.09.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı, edebiyat öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanımını biyografi ve otobiyografi örneklerinden hareketle ele almaktır. Bu kapsamda Oğuz Atay’ın “Bir Bilim Adamının Romanı” adlı kitabından hareketle biyografi ve otobiyografi yazın türleri işlenmiştir. Katılımcı görüşlerinden yararlanılan bu çalışma nitel bir araştırmadır. Araştırma farklı yaş gruplarında 7 kadın 2 erkek olmak üzere toplam 9 katılımcı ile yürütülmüştür. Araştırma, yaratıcı drama yöntemiyle tasarlanan altı oturumda ve 18 saat uygulama ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında ulaşılan veriler; çalışma öncesinde ve sonrasında katılımcılar tarafından yazılan biyografi ve otobiyografi metinleri, katılımcılar tarafından her atölyenin sonunda doldurulan “Atölye Değerlendirme Notları” ve eğitmen tarafından her atölye çalışması ardından atölyeye ilişkin gözlemlerin yazıldığı “Eğitmen Günlüğü” aracılığıyla elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre gerçekleştirilen çalışmaların ardından katılımcıların yazdığı biyografi ve otobiyografilerin söz konusu yazınsal türlerin özellikleri doğrultusunda geliştiği belirlenmiştir. Yaratıcı drama etkinliklerinin ardından katılımcıların kullandığı sözcük ve cümle sayılarının artması, çalışmaların katılımcıların kendini ifade becerileri ile anlatım güçlerini geliştirdiğini göstermektedir. Çalışmanın sonunda katılımcıların kitapta anlatılan bilim adamı Mustafa İnan’a ilişkin farkındalıklarının arttığı; kullanılan yaratıcı drama yönteme ilişkin öğretirken eğlendiren, öğrenme deneyimini enerjik hale getiren, keşfederek öğrenmeyi sağlayan, eğlendirirken düşündüren, kolay kaynaşmayı sağlayan, farkındalığı ve yaratıcılığı geliştiren etkili bir yöntem olduğu şeklinde görüş bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2014). Yaratıcı dramanın Türkiye’deki gelişmesinde Almanya oyun ve tiyatro pedagojisi anlayışının izleri. (2014). Theater und Community – Kreativ Gestalten (Drama ve Toplum-Yaratıcı Biçim Vermek) (Ed. Adıgüzel, Ö.,U. Handwerg, G. Koch) Schriftenreihe Kulturelle Bildung: München. ISBN 978-3-86736-342-6 (61-71)
  • Adıgüzel, Ö. (2016). Eğitimde yaratıcı drama (8. Basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Akbulut, N. (2015). Otobiyografiler, kendini ve yaptıklarını önemsemektir. Diyalog, Sayı 1, 56-67.
  • Aykaç, M. (2011). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı metinleriyle kurgulanan yaratıcı drama etkinliklerinin anlatma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Burgul, F. (2012). Neşet Ertaş’ın hayatının öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasının Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının kültürel farkındalıkları üzerine etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 7 (14), 80-94.
  • Çelebioğlu, S. (2007). Türk edebiyatında modern biyografinin doğuşu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işıksalan, S. N. (2011). 2005 Türk edebiyatı dersi öğretim programının değerlendirilmesi: Eskişehir
  • Örneği Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12,(1), 15-40.
  • Kavcar, C. (1988). Türkçe öğretiminde dramatizasyon yöntemi, Türk Dilinin Öğretimi Toplantısı. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Kavcar, C. (1994). Edebiyat ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ferah Burgul Adıgüzel

Özgür Deniz Adıgüzel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Burgul Adıgüzel, F., & Adıgüzel, Ö. D. (2018). Yaratıcı Dramayla Edebiyat Öğretimi: Biyografi ve Otobiyografi Örneği. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 6(3), 136-153.