Language is an entity of common spoken, hand-operated, or written indications through which people− the individuals of community assert themselves by transmitting emotions and thoughts. Language, which bears human characteristics, is a complex structure that is closely related to such fields as psychology and sociology, and this relationship may be reflected on the language development of the individuals of a society. The language learning beliefs of learners have significant effects on their language skills. Besides, being aware of the language learning beliefs of students may reflect on language learning approaches and activities within this context. Regarding the mentioned point of view, the aim of this study is to investigate the language learning beliefs of Syrian refugees learning Turkish as a foreign language by means of the scale of language learning beliefs designed by Horwitz (1987). Syrian war victims living in Adana city participated in this study. SPSS 24.0, a Statistical Package for the Social Sciences, was utilized to collect the data of the study. The findings of the study represent that Syrian refugees learning Turkish as a foreign language have developed positive attitudes towards foreign language learning. Besides, the respondents suggested that Turkish is a foreign language of medium difficulty and can be learnt easily if given enough time, children can learn a language more easily compared to adults, some languages are easier to learn compared to other languages, and practicing the language is vital in foreign language learning.
Learning Turkish as a foreign language language learning beliefs Syrian refugees foreign language learning
Dil, duygu ve düşüncelerin ses, şekil ve anlam açısından biçimlenmiş ortak kurallar aracılığıyla aktarıldığı bir örgüdür. İnsana özgü özellikler içeren dil, karmaşık bir yapıda olup psikoloji ve sosyoloji gibi birçok alanla yakından ilgilidir ve bu ilişki bireylerin dilsel gelişim özelliklerine de yansıyabilir. Öğrenenlerin dil öğrenmeye dair inançlarının dil becerileri üzerinde önemli etkisi vardır. Aynı zamanda öğrenenlerin dil öğrenmeye dair görüşlerini bilmek dil öğrenimine olan yaklaşımları ve bu bağlamdaki eğitim öğretim faaliyetlerini büyük ölçüde etkiler. Bu çalışmanın amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen Suriyeli sığınmacıların Türkçe öğrenmeye yönelik inançlarını Horwitz’in (1987) Dil Öğrenmeye İlişkin İnançlar Envanteri kapsamında incelemektir. Bu çalışmaya Adana ilinde sığınmacı olarak yaşayıp yabancı dil olarak Türkçe öğrenen savaş mağdurları katılmıştır. Katılımcıların dil öğrenmeye dair inançlarına açıklık getiren bu çalışmada verilerin analizinde SPSS 24.0 (Sosyal Bilimler için İstatistik Paket Programı) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları göstermiştir ki Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen Suriyeli sığınmacılar yabancı dil öğrenmeye dair bir takım olumlu inançlara sahiptir. Çalışmada Türkçenin orta zorlukta bir dil olduğu ve vakit ayrılırsa geliştirilebileceği, çocuklar için yabancı dil öğreniminin yetişkinlere göre daha kolay olduğu, bazı dilleri öğrenmenin diğerlerine göre daha kolay olduğu ve çok tekrar ve pratiğin dil öğreniminde önemli olduğu gibi sonuçlara ulaşılmıştır.
Yabancı dil olarak Türkçe dil öğrenmeye yönelik inançlar Suriyeli sığınmacılar yabancı dil öğrenimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 4 |