The purpose of this research is to examine the students, have been attending to preparatory classes of universities, and whose
learning applications and frequencies of Turkey Turkish as a foreign language according to the different variables. In this
process, it was also aimed to determine the arrangements that would make the learning-teaching processes more efficient by
identifying the relationship between the students' learning practices and achievements. This descriptive research was carried
out quantitatively in Survey model. The population of the study was composed of the students who have been attending to
foreign language preparatory classes in Kyrgyz-Turkish Manas University (KTMU) and studying Turkey Turkish languages.
The sample of the study consisted of 653 students selected by random sampling method. The data of the study were collected
by “Personal Information Form” and “Foreign Language Learning Practices Scale” validity and reliability of which were
calculated. The data were analyzed by employing arithmetic mean, standard deviation, t test, ANOVA and Pearson’s r
correlation test. At the end of the research; it was determined that the students generally performed learning practices in high
frequency. The Students’ writings have found less than the other learning applications. The gender, mother tongue, the number
of languages they know, the number of language courses they take, and the department variables differentiate the frequency of
learning applications. The relationship between the number courses that the students attend, and academic achievement were
determined. Within this framework, suggestions to the students and instructors were given.
Turkey Turkish learning a foreign language learning applications academic achievement
Bu araştırmanın amacı, üniversite hazırlık sınıflarında eğitim alan ve yabancı bir dil olarak Türkiye Türkçesini öğrenen
öğrencilerin öğrenme uygulamalarını ve bu uygulamaları yapma sıklıklarını farklı değişkenlere incelemektir. Böylelikle bu
süreçte öğrencilerin öğrenme uygulamaları ve başarıları arasındaki ilişkilerden yola çıkarak öğrenme-öğretme süreçlerini daha
verimli hale getirebilecek düzenlemelere ilişkin tespitlerin yapılması amaçlanmıştır. Araştırma, tarama modelinde yürütülen
betimsel ve nicel bir çalışma özelliği taşımaktadır. Araştırmanın çalışma evrenini, Kırgız-Türk Manas Üniversitesi (KTMÜ)
yabancı dil hazırlık sınıflarında Türkiye Türkçesi eğitimi alan öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemi ise tesadüfi
örnekleme yoluyla seçilmiş 653 öğrenciyi kapsamaktadır. Araştırmanın verileri, Kişisel Bilgi Formu ve Yabancı Dil Öğrenme
Uygulamaları Ölçeği ile toplanmıştır. Ölçek, geçerli ve güvenilir bir ölçek özelliği taşımaktadır. Araştırmanın verileri analiz
edilirken aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, Anova ve Pearson’s r korelasyon testi ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonunda öğrencilerin genel olarak öğrenme uygulamalarını yüksek sıklıkta yaptıkları belirlenmiştir. Öğrenciler yazmayı
öğrenme uygulamalarını diğerlerine göre daha az yapmaktadırlar. Öğrencilerin cinsiyeti, anadilleri, bildikleri dil sayısı,
aldıkları dil kursu sayısı ve hedefledikleri bölüm/program farklılıkları öğrenme uygulaması sıklıklarını farklılaştırmaktadır.
Öğrencilerin bildikleri dil sayısı ve devam etikleri kurs sayısı ile akademik başarıları arasında ilişkiler belirlenmiştir. Bu
çerçevede öğrenci ve öğretim elemanlarına dönük önerilerde bulunulmuştur.
Türkiye Türkçesi yabancı dil öğrenme öğrenme uygulamaları akademik başarı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |