Bu araştırma, yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin okuma motivasyonlarına ilişkin algılarını ölçen, güvenirliği
ve geçerliği yüksek bir ölçek geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın amacı, yabancılara Türkçe öğretiminde
okuma motivasyonlarının belirlenmesinde kullanılabilecek bir ölçek geliştirmek olduğundan, araştırma, “temel
araştırma” niteliğindedir. Bu doğrultuda, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazılı metinlerinden ve alan
yazındaki ilgili çalışmalardan yararlanılarak 63 maddelik bir deneme formu oluşturulmuştur. Deneme formundaki
maddeler, beş kategorili olarak derecelendirilmiştir. Hazırlanan form, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen 360
katılımcıya uygulanmıştır. Varimax döndürme ile gerçekleştirilen açımlayıcı faktör analizi sonucunda 29 maddelik
beş faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Faktör analizi sonucunda toplam varyans %49,1’dir. Her bir faktörün açıkladığı
toplam varyans ise sırasıyla %12,84; %10,34; %10,12; 8,2 ve %7,59’dur. Her faktöre ilişkin özdeğerler sırasıyla 5,40;
3,15; 2,30; 1,94; 1,42’dir. Ölçeğin alfa güvenirliği 0,843 olarak hesaplanmıştır. Faktör analizi bulguları, ölçeğin yapı
geçerliğinin sağlandığını ortaya koymaktadır
: Yabancılara Türkçe Öğretimi okuma becerisi motivasyon güvenirlik geçerlik
This study was conducted to develop a high reliability and validity scale that measures the perceptions of Turkish
language learners about reading motivation. In this direction, a 63-item trial form was created by using written
texts of the learners of Turkish as a foreign language and related studies in the literature. The items in the trial form
were graded into five categories. The form was applied to 360 participants who learned Turkish as a foreign
language. As a result of exploratory factor analysis performed with Varimax rotation, a five-factor structure with
29 items was obtained. As a result of factor analysis, total variance is 49.1%. The total variance explained by each
factor was 12.84%; 10.34%; 10.12%; 8.2% and 7.59%. The eigenvalues for each factor were respectively 5.40; 3.15;
2.30; 1.94; 1.42. Alpha reliability of the scale was calculated as 0.843. Factor analysis findings revealed that the
construct validity of the scale was achieved.
Teaching Turkish to Foreigners reading skill motivation reliability validity
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 4 |