Research Article
BibTex RIS Cite

Dinleme Becerisine Yardımcı Olarak VoScreen: Dijitalleşmiş Bir Öğrenme Deneyimi

Year 2020, Volume: 8 Issue: 3, 100 - 117, 30.09.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.44078

Abstract

Yabancı dil öğrenirken, mobil cihazlardan ve uygulamalardan yararlanmak artık oldukça yaygındır çünkü bu araçlar, dil
öğrenenlerin ihtiyaç duyduğu birçok özgün aktivite ve bol miktarda tekrar şansı sağlarlar. Popüler bir mobil uygulama olarak
VoScreen, farklı yeterlilik seviyesindeki öğrenciler için birçok yararlı özelliği içerir. Bu uygulamada ünlü filmlerden, TV
dizilerinden veya reklamlardan kesilmiş çok sayıda video materyali ile çok sayıda görsel-işitsel materyal sağlanmaktadır. Bu
çalışma İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen başlangıç ve orta seviyedeki öğrencilerin dinlediğini anlamaya yardımcı olarak
VoScreen kullanımına yönelik algılarındaki farklılıkları ortaya çıkarmak için yapılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, dil yeterlilik
düzeyleri dikkate alınarak 2 farklı gruba ayrılan 30 yabancı dil hazırlık öğrencisidir. Her grup, sekiz hafta boyunca dinleme
yeterliliklerini desteklemek için VoScreen uygulamasını kullanmıştır. Çalışmanın sonunda öğrencilerden, algılarındaki
farklılıkları ortaya çıkarmak için bir algı anketi doldurmaları istenmiştir. Ayrıca, öğrenci görüşleri hakkında derinlemesine bilgi
edinmek için araştırmacılar tarafından yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonucu, farklı yeterlilik
seviyesindeki öğrencilerin VoScreen uygulamasının dinleme becerisini geliştirmek için kullanılmasına yönelik algıları arasında
anlamlı bir fark olmadığını ortaya koymuştur. Çalışma ayrıca, öğrencilerin VoScreen kullanımının kendileri için birçok fayda
sağladığını düşündüğünü ve VoScreen uygulamasının etkili bir dinleme yardımcısı olduğunu ortaya koymuştur.

References

  • Choliz, M. (2010). Mobile phone addiction: a point of issue. Addiction, 105(2), 373-374.
  • Chu, H. C. (2014). Potential negative effects of mobile learning on students' learning achievement and cognitive load—A format assessment perspective. Journal of Educational Technology & Society, 17(1), 332-344.
  • Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS quarterly, 319-340.
  • Demuynck, K., & Laureys, T. (2002, September). A comparison of different approaches to automatic speech segmentation. In International Conference on Text, Speech and Dialogue (pp. 277-284). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Ekinci, M. (2017). The Effects of Subtitled Animation Movies on The Listening Skills of EFL Students. (Unpublished Master Thesis). Çukurova University, Adana.
  • Ekinci, E., & Ekinci, M. (2017). Perceptions of EFL Learners about using Mobile Applications for English Language Learning: A Case Study. International Journal of Language Academy, 5, 5.
  • Gebhard, J. G. (2006). Teaching English as a foreign or second language: A teacher self-development and methodology guide. University of Michigan Press

VoScreen As A Listening Aid: A Digitalized Learning Experience

Year 2020, Volume: 8 Issue: 3, 100 - 117, 30.09.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.44078

Abstract

While learning a foreign language, it is quite widespread now to take advantage of mobile devices and applications because they
provide lots of authentic activities and abundant chances of repetition that language learners need. As a popular mobile
application, VoScreen encapsulates several beneficial features for learners who have different proficiency levels. With numerous
video materials in the application which are clipped from famous movies, TV series or advertisements, learners are provided with
a vast number of audiovisual materials, which allows them to improve their language proficiency. Bearing those features of
VoScreen in mind, this study was conducted to find out the differences in the perceptions of the elementary and intermediate
level EFL students towards the use of VoScreen as an aid for listening comprehension. The participants of the study are 30 EFL
students divided into 2 distinctive groups considering their language proficiency levels. During the study, each group utilized
VoScreen application to scaffold their listening proficiency for eight weeks. At the end of the study period, students were asked
to fill a survey and a questionnaire to find out their perceptions towards VoScreen practices. Also, semi-structured interviews
were carried out to get in-depth sight of student opinions. The study demonstrated that there is no meaningful difference between
the elementary and intermediate level EFL students in terms of their perceptions towards VoScreen use as an aid for listening
comprehension even though elementary level EFL learners have slightly higher perception scores. The study also revealed that
EFL learners are in the opinion that VoScreen use provides many benefits for them, and it is an effective listening aid.

References

  • Choliz, M. (2010). Mobile phone addiction: a point of issue. Addiction, 105(2), 373-374.
  • Chu, H. C. (2014). Potential negative effects of mobile learning on students' learning achievement and cognitive load—A format assessment perspective. Journal of Educational Technology & Society, 17(1), 332-344.
  • Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS quarterly, 319-340.
  • Demuynck, K., & Laureys, T. (2002, September). A comparison of different approaches to automatic speech segmentation. In International Conference on Text, Speech and Dialogue (pp. 277-284). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Ekinci, M. (2017). The Effects of Subtitled Animation Movies on The Listening Skills of EFL Students. (Unpublished Master Thesis). Çukurova University, Adana.
  • Ekinci, E., & Ekinci, M. (2017). Perceptions of EFL Learners about using Mobile Applications for English Language Learning: A Case Study. International Journal of Language Academy, 5, 5.
  • Gebhard, J. G. (2006). Teaching English as a foreign or second language: A teacher self-development and methodology guide. University of Michigan Press
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects English As A Second Language
Journal Section Research Article
Authors

Ecem Ekinci

Mithat Ekinci

Publication Date September 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Ekinci, E., & Ekinci, M. (2020). VoScreen As A Listening Aid: A Digitalized Learning Experience. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(3), 100-117. https://doi.org/10.29228/ijlet.44078