Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Konuşabilmenin Öğrenciler Üzerindeki Etkileri: Literatür Taraması

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 221 - 248, 30.09.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.44881

Öz

Bu çalışmada, İngilizceyi yabancı dil olarak konuşabilmenin öğrenciler üzerindeki etkilerine ilişkin literatür incelenmiştir.
Bahsedilen öğrenciler, anadil olarak İngilizce bilmeyen öğrencilerdir. Amaç, İngilizce konuşup konuşamamanın öğrenciler
üzerindeki etkilerini belirlemektir. Bahsedilen eğitim İngilizce öğrenmek değildir. Öğrencilerin tercih ettiği herhangi bir çalışma
alanı olabilir. Bu süreçte öğrencilerin ne kadar iyi İngilizce konuşabildikleri önemlidir. İngilizcenin aktif kullanımı, öğrencilerin
alacakları eğitim sürecinin seyri üzerinde önemli bir etkiye sahip olacaktır. Literatürde İngilizce konuşabilmenin etkilerinin
öğrencilerin İngilizce konuşma becerileri düzeyine göre değişebileceği vurgulanmaktadır. Bu düzey, olumlu ya da olumsuz etki
türlerini belirlemektedir. Olumlu etkiler çok geniş olup öğrencilerin kişisel gelişimini, öğrencilerin sosyal ve kariyer gelişimleri
arasında köprü görevi kurarak destekleyebilir. Öğrencilere kariyerlerini geliştirmede önemli etkileri olan girişimciliği
sağlayarak özgüven geliştirir. İngilizce konuşmanın akıcılığı, öğrencileri önemli ölçüde etkileyen çeşitli teşvik edici ve
biçimlendirici etkilere sahipken, konuşma becerilerinin zayıflığı zorluklara neden olur. Öğrencilerin karşılaştıkları zorluklarla,
teşvik edici ve biçimlendirici etkiler psikolojik, sosyal ve akademik olmak üzere üç ana başlık altında ele alınmıştır. Olumlu
etkilerin kaldıklarında kendilerini rahatsız hissederler. İngilizce konuşma becerisindeki bu eksiklik onların sessiz kalmalarına
ve çekingen kalmalarına sebep olur. Bu şartlar altında öğrenciler uzun vadede psikolojik, toplumsal ve akademik olarak
olumsuz etkileniyorlar. Sürecin etkinliği öğrenci, öğretmen toplum öğretmen ve bunların birbirleriyle olan iş birliğine bağlıdır.

Kaynakça

  • Abdullah, S., (2015) ‘Challenges for teaching English as a second or foreign language and Remedies’. International Journal of Humanities and Management Science, 3(6), pp. 371-373.
  • Abdul Amir, A.R.Z. (2015) ‘Utilization of request mitigators by Omani learners of English and native speakers: A comparative study’, International Journal of Humanities, Arts and Social Sciences, 1(4), pp. 156-172.
  • Al-Jarf, R. (2006) ‘Large student enrollments in EFL programs: Challenges and Consequences’, Asian EFL Journal Quarterly, 8(4), pp. 8-34.
  • Apple, M. (2006) ‘Language learning theories and cooperative learning techniques in the EFL classroom’. Doshisha Studies in Language and Culture, 9(2), pp. 277-301.
  • Archana, S., & Rani, K. U. (2017) ’Role of a teacher in English language teaching (ELT)’. International Journal of Educational Science and Research (IJESR), 7(1), pp.1-4.

The Impacts of Being Able to Speak English as a Foreign Language on Students: A Literature Review

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 3, 221 - 248, 30.09.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.44881

Öz

In this study, the literature on the effects of being able to speak English as a foreign language on students is examined. The
students mentioned are the students who do not speak English as their mother tongue. The aim is to determine the effects of
being able to speak English during an English-dominated education process. The education mentioned is not the learning of
English. It is any study area that students prefer. According to literature, the effects of being able to speak English may vary
according to the level of speaking skills. That level determines the types of impacts which are either positive or negative. The
positive impacts are far reaching and can support learners’ personal development bridging over social and career development
of the learners. It develops self-confidence providing learners entrepreneurship which has considerable effects on developing
their careers. While the fluency of speaking English has several stimulating and formative effects, the weakness of speaking
skills causes difficulties. Difficulties that students face and encouraging and shaping effects are psychological, social and
academic. The non-English learners feel uncomfortable when they need to speak English. The lack of ability makes them silent
and shy. Under such circumstances, learners are affected negatively as psychologically, socially and academically in the long
run. The effectiveness of the process depends on students, teachers, society and their cooperation with each other.

Kaynakça

  • Abdullah, S., (2015) ‘Challenges for teaching English as a second or foreign language and Remedies’. International Journal of Humanities and Management Science, 3(6), pp. 371-373.
  • Abdul Amir, A.R.Z. (2015) ‘Utilization of request mitigators by Omani learners of English and native speakers: A comparative study’, International Journal of Humanities, Arts and Social Sciences, 1(4), pp. 156-172.
  • Al-Jarf, R. (2006) ‘Large student enrollments in EFL programs: Challenges and Consequences’, Asian EFL Journal Quarterly, 8(4), pp. 8-34.
  • Apple, M. (2006) ‘Language learning theories and cooperative learning techniques in the EFL classroom’. Doshisha Studies in Language and Culture, 9(2), pp. 277-301.
  • Archana, S., & Rani, K. U. (2017) ’Role of a teacher in English language teaching (ELT)’. International Journal of Educational Science and Research (IJESR), 7(1), pp.1-4.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İkinci Bir Dil Olarak İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rahime Büyükkurt Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Büyükkurt, R. (2020). The Impacts of Being Able to Speak English as a Foreign Language on Students: A Literature Review. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(3), 221-248. https://doi.org/10.29228/ijlet.44881