Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Recommended Book List for Secondary School Students Based on the Opinions of Turkish Teachers

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 3, 126 - 161, 30.09.2022

Öz

The effects of reading on learning and comprehension are enormous. For this reason, it is very important to be able to
recommend books to students that are appropriate for their age, interests, inclinations, curiosity and level. In the study, it is
aimed to create a list of the books that Turkish teachers recommend on a class basis. In the 2020-2021 academic year, 453 Turkish
teachers from 63 different cities, working in public and private schools, participated in this research, which used a qualitative
research design. The data were collected in written form with a semi-structured interview form. As a data collection tool, a
semi-structured interview form consisting of open-ended questions and multiple choice (multiple choice) questions was
applied. The collected data were analyzed by content analysis. The data were collected in written form with a semi-structured
interview form and analyzed by content analysis. The book lists prepared for each class are ordered from the most
recommended books by two or more teachers to the least recommended. Those with high frequency from the common books in
all classes; İçimdeki Müzik, Sol Ayağım, Momo, Şeker Portakalı, Sadako, Dedemin Bakkalı, Küçük Prens, Kraliçeyi Kurtarmak
and Charlie‘nin Çikolata Fabrikası. It is understood that teachers recommend these books mostly "because they read and like
them", then "because they have high teachings" and then "because they like the language and style".

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arı, G. ve Okur, A. (2013). Öğrencilerin 100 temel eseri okuma durumu. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 307-328.
  • Arıcı, A. F. ve Sallabaş, M. E. (2020). Lise öğrencilerine bir okuma listesi önerisi: Edebiyat Öğretmenleri ile Mülakatlar. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), 162-174.
  • Arıcan, S. ve Yılmaz, B. (2010). 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. Türk Kütüphaneciliği, 24(3), 495-518.
  • Chauhan, P. ve Lal, P. (2012). Impact of information technology on reading habits of college students. International Journal of Research Review in Engineering Science and Technology, 1 (1), 101-106.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Deniz, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları/Reading habits of secondary school students. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 3(2), 46-64.
  • Doiron, R. (2003). Motivating the lifelong reading habit through a balanced use of children's information books. School Libraries Worldwide, 9(1), 39-49.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kim, J. Y., ve Anderson, T. (2011). Reading across the curriculum: A framework for improving the reading abilities and habits of college students. Journal of College Literacy & Learning, 37, 29-40.
  • Kumar, D., Singh, R. ve Siddiqui, J. A. (2011). Newspaper reading habits of university students: A case study of Chaudhary Charan Singh University, India. Library Philosophy and Practice(ejournal),470.
  • http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1488&context=libphilprac
  • MEB (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • OECD. (2019). PISA 2018 reading literacy framework. Paris: OECD Publishing.
  • Özcan, H. Z., Batur, Z. ve Sağcan, Y. C. (2019). Ortaokul öğrencilerinin okuma eğilimlerinin incelenmesi. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 33-55.
  • Topçuoğlu Ünal, F ve Yeğen, Ü. (2013). Türkçe öğretmenlerinin okuma yöntem-tekniklerini ve araçgereçlerini kullanma durumları, Turkish Studies, 8(4), 1351-1365.
  • Türk Dil Kurumu (2019) Güncel Türkçe sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tüzer, A. (2016). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ile sayısal ders başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık

Ortaokul Öğrencileri İçin Türkçe Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Oluşturulan Tavsiye Kitap Listesi

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 3, 126 - 161, 30.09.2022

Öz

Okumanın öğrenme ve anlama üzerindeki etkileri azımsanmayacak kadar büyüktür. Bu nedenle öğrencilere onların yaşlarına, ilgilerine, eğilimlerine, meraklarına ve seviyelerine uygun olan kitapları tavsiye edebilmek çok önemlidir. Çalışmada Türkçe öğretmenlerinin sınıf bazında tavsiye ettikleri kitaplardan bir liste oluşturmak amaçlanmıştır. Nitel araştırma deseni kullanılan bu araştırmaya, 2020-2021 eğitim öğretim yılında, devlet ve özel okullarda görev yapan, 63 farklı ilden 453 Türkçe öğretmeni katılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formuyla yazılı olarak toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan ve birden fazla seçenekli (çoktan seçmeli) sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Toplanan veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Her sınıf için hazırlanan kitap listeleri iki ve daha fazla öğretmen tarafından tavsiye edilmiş olan kitaplardan belirlenmiş en fazla tavsiye alandan en aza doğru sıralanmıştır. Tüm sınıflardaki ortak kitaplardan frekansı yüksek olanlar: İçimdeki Müzik, Sol Ayağım, Momo, Şeker Portakalı, Sadako, Dedemin Bakkalı, Küçük Prens, Kraliçeyi Kurtarmak ve Charlie‘nin Çikolata Fabrikası’dır. Öğretmenlerin bu kitapları, en çok “okuyup beğendikleri için” sonra “öğretileri yüksek olduğu için” daha sonra da “dil ve üslubu hoşlarına gittiği için” tavsiye ettikleri anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arı, G. ve Okur, A. (2013). Öğrencilerin 100 temel eseri okuma durumu. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 307-328.
  • Arıcı, A. F. ve Sallabaş, M. E. (2020). Lise öğrencilerine bir okuma listesi önerisi: Edebiyat Öğretmenleri ile Mülakatlar. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), 162-174.
  • Arıcan, S. ve Yılmaz, B. (2010). 100 temel eser uygulamasının öğrencilerin okuma alışkanlıklarına etkisi ve bu uygulamada kütüphanelerin rolü konusunda öğretmen görüşleri. Türk Kütüphaneciliği, 24(3), 495-518.
  • Chauhan, P. ve Lal, P. (2012). Impact of information technology on reading habits of college students. International Journal of Research Review in Engineering Science and Technology, 1 (1), 101-106.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Deniz, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları/Reading habits of secondary school students. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 3(2), 46-64.
  • Doiron, R. (2003). Motivating the lifelong reading habit through a balanced use of children's information books. School Libraries Worldwide, 9(1), 39-49.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kim, J. Y., ve Anderson, T. (2011). Reading across the curriculum: A framework for improving the reading abilities and habits of college students. Journal of College Literacy & Learning, 37, 29-40.
  • Kumar, D., Singh, R. ve Siddiqui, J. A. (2011). Newspaper reading habits of university students: A case study of Chaudhary Charan Singh University, India. Library Philosophy and Practice(ejournal),470.
  • http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1488&context=libphilprac
  • MEB (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • OECD. (2019). PISA 2018 reading literacy framework. Paris: OECD Publishing.
  • Özcan, H. Z., Batur, Z. ve Sağcan, Y. C. (2019). Ortaokul öğrencilerinin okuma eğilimlerinin incelenmesi. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 33-55.
  • Topçuoğlu Ünal, F ve Yeğen, Ü. (2013). Türkçe öğretmenlerinin okuma yöntem-tekniklerini ve araçgereçlerini kullanma durumları, Turkish Studies, 8(4), 1351-1365.
  • Türk Dil Kurumu (2019) Güncel Türkçe sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tüzer, A. (2016). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ile sayısal ders başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nazmiye Onur Bu kişi benim 0000-0001-8087-3335

Fulya Topçuoğlu Ünal 0000-0003-3981-9841

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Onur, N., & Topçuoğlu Ünal, F. (2022). Ortaokul Öğrencileri İçin Türkçe Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Oluşturulan Tavsiye Kitap Listesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 10(3), 126-161.