The aim of the research is to get the opinions of the instructors about the textbooks used in teaching Turkish to foreigners. For this purpose, basic qualitative research design was used in the study. With the research, it is desired to describe detailed opinions and suggestions about the textbooks used in the field, taking into account the experiences of the instructors who teach Turkish to foreigners in the centers. The research was carried out with six instructors teaching at the Turkish Teaching Application and Research Center of two universities in the Mediterranean and Aegean regions. Data were collected with a semi-structured interview form. Before the interview, 12 open-ended interview questions prepared by the researchers were examined by three field experts and it was determined that the questions were suitable for the purpose and sub-problems. The interviews conducted through a semi-structured interview form were conducted face-to-face. The interviews conducted by the researchers, which lasted between 20 and 40 minutes on average, were recorded in audio recording form after obtaining the verbal consent of the participants, and then reported in written form. The data obtained were analyzed separately by the researchers and codes and categories were created. Subsequent analyzes were brought together and consensus was sought. The collected audio recordings are also kept by the researchers. In order to make the codes and categories created clearer and clearer, quotations from the sentences of the interviewees are included. As a result of the research, it has been reached that the textbooks used today should be updated according to the needs of the age. In line with the results, some suggestions were also made.
Teaching Turkish to foreigners Textbooks instructor opinions
Araştırmanın amacı, öğretim elemanlarının yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılan ders kitaplarına ilişkin görüşlerinin alınmasıdır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada, temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Yapılan araştırmayla, yabancılara Türkçe öğretimi merkezlerinde eğitim veren öğretim elemanlarının tecrübeleri göz önünde bulundurularak alanda kullanılan ders kitaplarıyla ilgili detaylı görüşler ve öneriler betimlenmek istenmiştir. Araştırma, Akdeniz ve Ege bölgelerindeki iki üniversitenin Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezinde eğitim veren altı öğretim elamanıyla gerçekleştirilmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme öncesinde araştırmacılar tarafından hazırlanan 12 açık uçlu görüşme sorusu, üç alan uzmanı tarafından incelenmiş ve soruların amaca ve alt problemlere uygun olduğu tespit edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla gerçekleştirilen görüşmeler yüz yüze olarak yapılmıştır. Araştırmacılar tarafından yapılan ve her biri ortalama 20 ila 40 dakika arasında süren görüşmeler katılımcıların sözlü onayları alınarak ses kaydı biçiminde kayıt altına alınmış, ardından da yazılı olarak raporlanmıştır. Elde edilen veriler, araştırmacılar tarafından ayrı ayrı analiz edilerek kod ve kategoriler oluşturulmuştur. Sonrasında yapılan analizler bir araya getirilerek görüş birliği sağlanmak istenmiştir. Toplanan ses kayıtları araştırmacılar tarafından da saklanmaktadır. Oluşturulan kod ve kategorilerin daha açık ve net olması için görüşmecilerin cümlelerinden alıntılara yer verilmiştir. Araştırma sonucunda günümüzde kullanılan ders kitaplarının çağın ihtiyaçlarına göre güncellenmesi gerektiğine ulaşılmıştır. Sonuçlar doğrultusunda da bazı önerilerde bulunulmuştur.
Yabancılara Türkçe öğretimi Ders kitapları Öğretim elamanı görüşleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 1 |