In this study, which aims to examine the teachers who were martyred in the Republican period in Türkiye from the perspective of educational management and leadership, the role of teachers in transferring the values determined within the framework of the education policies of the state to the society, the policies of fulfilling the national goals of education and the reactions of terrorist groups against these policies are discussed. In the study, the martyrdom of teachers by terrorist groups in the line of duty and the incidents of violence were examined in detail. The challenges faced by teachers in the process of representing the state's education policies offer important lessons in terms of educational leadership and social transformation. Furthermore, the study emphasizes the importance of the use of spiritual leadership principles in education, providing a perspective on how teachers can increase their ability to lead in social change by strengthening their intrinsic motivation. This research, which also includes the analysis of the measures taken by the state in this regard; is critical to keeping the memory of martyred teachers alive, making educational institutions safe, the safety of teachers and social peace. This study is a review study to provide an in-depth understanding of the education system and social dynamics in Türkiye.
Türkiye'de Cumhuriyet döneminde şehit edilen öğretmenlerin eğitim yönetimi ve liderlik perspektifinden incelenmesi amaçlanan bu çalışmada, devletin eğitim politikaları çerçevesinde belirlenen değerlerin topluma aktarılmasında öğretmenlerin rolü, eğitimin milli amaçlarını yerine getirime politikaları ve terörist grupların bu politikalara karşı gösterdiği tepkiler ele alınmaktadır. Araştırmada, öğretmenlerin terörist gruplarca görev başında şehit edilmesi ve yaşanılan şiddet olayları detaylı bir şekilde incelenmiştir. Devletin eğitim politikalarını temsil etme sürecinde öğretmenlerin karşılaştıkları zorluklar, eğitimde liderlik ve toplumsal dönüşüm açısından önemli dersler sunmaktadır. Ayrıca, çalışma, ruhsal liderlik ilkelerinin eğitimde kullanımının önemini vurgulayarak, öğretmenlerin içsel motivasyonlarını güçlendirerek toplumsal değişimde liderlik etme yeteneklerini artırabileceği üzerine bir perspektif sunmaktadır. Devletin bu konuda aldığı önlemlerin analizini de içeren bu araştırma; şehit öğretmenlerin anısını yaşatma, eğitim kurumlarını güvenli hale getirme, öğretmenlerin güvenliği ve toplumsal huzur açısından kritik öneme sahiptir. Bu çalışma, Türkiye'deki eğitim sistemi ve toplumsal dinamikler hakkında derinlemesine bir anlayış sunmaya yönelik bir derleme çalışmasıdır.
Bu çalışma, araştırma ve yayın etiğine uyularak hazırlanmıştır.
Bu makaleyi yazma sürecinde bana destek olan ve teşvik eden hocam Prof. Dr. Şefika Şule ERÇETİN’e teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Leadership |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | June 2, 2024 |
Acceptance Date | July 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |