Liderlik insan toplumlarında büyük değer taşımaktadır. Liderlik hakkında pek çok araştırma yapılmış, evrenselliği;
doğuştan gelip gelmediği; bireysel özellikler ile ilişkili olup olmadığı gibi pek çok tartışma konusu süregelmiştir.
Liderlik araştırmalarında geçmişten bugüne var olan liderlerin davranışlarının incelenmesi önem arz eden bir
konudur. Liderlerin davranışları, liderlik sürecinin nasıl yönetildiği, hangi durumda ne tür liderlik gerektiği ile
ilgili duyulan merak liderlikle ilgili farklı teori ve yaklaşımların ortaya atılmasına yol açmıştır. Bu çalışmada
liderlik özelliklerinin araştırılması bağlamında Türk Eğitim Sisteminin önemli isimlerinden olan Halil Fikret
Kanat’ın gerçekleştirdiği faaliyetler, eğitime bakış açısı ve karakteristik özellikleri içerik analizi yöntemiyle
saptanmış ve ulaşılan liderlik özellikleri glokal liderlik teorisiyle ilişkilendirilmiştir.
Prof. Dr. Şefika Şule Erçetin’e desteğinden, önerilerinden ve katkılarından dolayı sonsuz teşekkürlerimi sunarım.
Leadership is of great value in human societies. A lot of research has been done about leadership, its universality; whether it was inborn; Many controversies remain, such as whether they are related to individual characteristics. In leadership researches, it is an important issue to examine the behavior of leaders that existed from past to present. The characteristics of these people, how the leadership process works, and what kind of leadership is required in which situations led to the development of various theories and approaches related to leadership. In the context of researching these leadership characteristics, the activities carried out by Halil Fikret Kanat, one of the important names of the Turkish Education System, his point of view on education and their characteristics were determined by the content analysis method and the leadership characteristics achieved were associated with the glocal leadership theory.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2020 |
Submission Date | June 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: Özel Sayı-1 - Understanding of Pioneers in Education with Leadership Approaches |