Dijitalleşmenin Gemi Brokerliğindeki Yeri ve Geleceğine Etkileri
Year 2022,
, 87 - 99, 25.09.2022
Murat Yorulmaz
,
Bahadır Tonguç
Ayşe Taş
Abstract
Gemi brokerliği dünyanın en eski mesleklerinden biri olmasına ile birlikte günümüzde teknoloji temelli bir paradigma kayması yaşamaktadır. Bilişim teknolojileri ticaretin taraflarını birbirine yaklaştırmaktadır ve böylece aracı konumundaki gemi brokerliğinin sürdürülebilirliğine yönelik tehditler oluşmaktadır. Bu çalışmanın amacı, gelecekte gemi brokerliği mesleğini ne gibi yeniliklerin beklediğine ve adaptasyon sürecine ilişkin saptamalarda bulunmaktır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’de faaliyette bulunan gemi kiralama uzmanlarından oluşan 15 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış ve verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Ulaşılan bulgular hem nitel hem de nicel anlatımlarla desteklenmiştir. Araştırmanın sonucunda, dijitalleşmenin yakın gelecekte gemi brokerliği mesleğine fayda sağlamaya devam edeceği, fakat sonrasında bazı tehditler oluşturabileceği görülmüştür. Bu nedenle gemi brokerlerinin iş hayatında kalabilmek adına bazı yönlerden kendilerini geliştirmeleri gerekmektedir.
Supporting Institution
yok
References
- Asimov, I. (1981). Change! Seventy-One Glimpses of the Future. Houghton Mifflin Co. ISBN-13: 9780395315453
- Barty-King, H. (1994). Baltic Exchange: From Baltick Coffee House to Baltic Exchange. Quiller Press Ltd.
- Batrinca, G. (2007). E-Chartering Web Based Platforms Between Success and Failure. Transnav - International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation 2,293-296.
- Bollo, D., & Stumm, M. (1998). Possible Changes in Logistic Chain Relationships Due to Internet Developments. International Transactions in Operational Research, 427-445.
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Oxfordshire: Routledge.
- Exameliotis, D., & Kleberg, P. (2015). Critical Success Factors in the Ship Brokerage Sector. Yüksek Lisans Tezi. Göteborg, İsveç.
- Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi - Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Siyasal Kitabevi.
- Güneş, E. (2016). Functions, Rights and Remuneration of the Shipbroker. The Maritime Economist, 32-34.
- Institute of Chartered Shipbrokers. (2015). Shipping Business. Institute of Chartered Shipbrokers.
- Michail, N. A., & Melas, K. D. (2020). Shipping markets in turmoil: An analysis of the Covid-19 outbreak and its implications. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives.
- Öztürkoğlu, Y., & Çalışkan, A. (2016). Deniz Taşımacılığında Broker Seçimi Kararını Etkileyen Kriter Skorlarının Belirlenmesi ve Alternatiflerin Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 31-61.
- Patton, M. Q. (1980). Qualitative Evoluation Methods. California: Sage Publications.
- Prasad, K. (2008). Changing Role of Ship-Brokers: A Study of The Impact of Modern Communication in Practical Ship-Broking.
- Prasad, K. (2020). Shıpbrokıng and Technology Adoptıon. PalArch’s Journal of Archaeology of Egypt / Egyptology, 17(6), 9311-9317.
- Press, G. (2018). Why Facebook Triumphed Over All Other Social Networks. forbes.com: https://www.forbes.com/sites/gilpress/2018/04/08/why-facebook-triumphed-over-all-other-social-networks/?sh=3c549d4c6e91.ET:10.10.2021
- Roff, H. (2020, 2 24). AI Deception: When Your Artificial Intelligence Learns to Lie. IEEE Spectrum: https://spectrum.ieee.org/automaton/artificial-intelligence/embedded-ai/ai-deception-when-your-ai-learns-to-lie.E.T: 29.10.2021
- Law Firm. (2020, Eylül). United Arab Emirates: Impact of COVID-19 on The Shipping And Maritime Industry. Retrieved from Mondaq: https://www.mondaq.com/marine-shipping/958770/impact-of-covid-19-on-the-shipping-and-maritime-industry
- Stopford, M. (2009). Maritime Economics. Oxforshire: Routledge.
- Strandenes, S. P. (2000). The Shipbroking Function and Market Efficiency. International Journal of Maritime Engineering, 17-26.
- Svarstad, J., & Dahl, A. H. (2018). Digitalitalization of the Shipbroking Market. Master Thesis. Bergen.
- Şendur, T. (2019). Gemi Ticari İşletmeciliği ve Gemi Kiralama Brokerliği. Koster Armatörleri ve İşletmecileri Dergisi, 24-27.
- UNCTAD. (2020). Review of Maritime Transport 2020. Cenevre: United Nations.
- Ülgener, F. M. (2016). Çarter Sözleşmeleri II. İstanbul: Der Yayınları.
- Ülgener, F. M. (2017). Çarter Sözleşmeleri I - Genel Hükümler ve Sefer Çarteri Sözleşmesi. İstanbul: Der Yayınları.
- Ünsal, M. (2019). Deniz Hukukunda Brokerlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Vogdrup-Schmidt, L. (2018, 12 21). Four Hansa Heavy Lift ships arrested after legal action by bunker company. Shippingwatch: https://shippingwatch.com/carriers/Bulk/article11090000.ece. E.T: 11.09.2021
- Ward, S. (2015). Less broker, more couples counsellor: why fixing the ship is just a minor role for today’s shipbrokers. Shipping Network, 6.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Türkiye: Seçkin Yayıncılık.
- Yorulmaz, M. (2009). Deniz Taşımacılığı ve Deniz Sigortaları. Akademi Yayıncılık: İstanbul
The Situation and Future Effects of Digitization in Ship Brokering
Year 2022,
, 87 - 99, 25.09.2022
Murat Yorulmaz
,
Bahadır Tonguç
Ayşe Taş
Abstract
Shipbroking is one of the oldest professions in the world and currently going under a paradigm shift through technology. Information technologies bring the parties to a trade closer to each other hence creating a risk over the sustainability of the middleman, the shipbroker. The aim of this study is to examine the innovations and the effects that are expected in shipbroking profession. The study was designed in qualitative method and phenomenology is preferred as the research pattern. The study group of the study consists of 15 participants that are involved in chartering. Structured interview form was used for data collection. Descriptive analysis was performed to analyze the data. Results show that digitalization will continue supporting the shipbrokers in the near future however some threats may occur in a longer period hence shipbrokers must gain additional qualities to survive.
References
- Asimov, I. (1981). Change! Seventy-One Glimpses of the Future. Houghton Mifflin Co. ISBN-13: 9780395315453
- Barty-King, H. (1994). Baltic Exchange: From Baltick Coffee House to Baltic Exchange. Quiller Press Ltd.
- Batrinca, G. (2007). E-Chartering Web Based Platforms Between Success and Failure. Transnav - International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation 2,293-296.
- Bollo, D., & Stumm, M. (1998). Possible Changes in Logistic Chain Relationships Due to Internet Developments. International Transactions in Operational Research, 427-445.
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Oxfordshire: Routledge.
- Exameliotis, D., & Kleberg, P. (2015). Critical Success Factors in the Ship Brokerage Sector. Yüksek Lisans Tezi. Göteborg, İsveç.
- Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi - Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Siyasal Kitabevi.
- Güneş, E. (2016). Functions, Rights and Remuneration of the Shipbroker. The Maritime Economist, 32-34.
- Institute of Chartered Shipbrokers. (2015). Shipping Business. Institute of Chartered Shipbrokers.
- Michail, N. A., & Melas, K. D. (2020). Shipping markets in turmoil: An analysis of the Covid-19 outbreak and its implications. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives.
- Öztürkoğlu, Y., & Çalışkan, A. (2016). Deniz Taşımacılığında Broker Seçimi Kararını Etkileyen Kriter Skorlarının Belirlenmesi ve Alternatiflerin Değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 31-61.
- Patton, M. Q. (1980). Qualitative Evoluation Methods. California: Sage Publications.
- Prasad, K. (2008). Changing Role of Ship-Brokers: A Study of The Impact of Modern Communication in Practical Ship-Broking.
- Prasad, K. (2020). Shıpbrokıng and Technology Adoptıon. PalArch’s Journal of Archaeology of Egypt / Egyptology, 17(6), 9311-9317.
- Press, G. (2018). Why Facebook Triumphed Over All Other Social Networks. forbes.com: https://www.forbes.com/sites/gilpress/2018/04/08/why-facebook-triumphed-over-all-other-social-networks/?sh=3c549d4c6e91.ET:10.10.2021
- Roff, H. (2020, 2 24). AI Deception: When Your Artificial Intelligence Learns to Lie. IEEE Spectrum: https://spectrum.ieee.org/automaton/artificial-intelligence/embedded-ai/ai-deception-when-your-ai-learns-to-lie.E.T: 29.10.2021
- Law Firm. (2020, Eylül). United Arab Emirates: Impact of COVID-19 on The Shipping And Maritime Industry. Retrieved from Mondaq: https://www.mondaq.com/marine-shipping/958770/impact-of-covid-19-on-the-shipping-and-maritime-industry
- Stopford, M. (2009). Maritime Economics. Oxforshire: Routledge.
- Strandenes, S. P. (2000). The Shipbroking Function and Market Efficiency. International Journal of Maritime Engineering, 17-26.
- Svarstad, J., & Dahl, A. H. (2018). Digitalitalization of the Shipbroking Market. Master Thesis. Bergen.
- Şendur, T. (2019). Gemi Ticari İşletmeciliği ve Gemi Kiralama Brokerliği. Koster Armatörleri ve İşletmecileri Dergisi, 24-27.
- UNCTAD. (2020). Review of Maritime Transport 2020. Cenevre: United Nations.
- Ülgener, F. M. (2016). Çarter Sözleşmeleri II. İstanbul: Der Yayınları.
- Ülgener, F. M. (2017). Çarter Sözleşmeleri I - Genel Hükümler ve Sefer Çarteri Sözleşmesi. İstanbul: Der Yayınları.
- Ünsal, M. (2019). Deniz Hukukunda Brokerlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Vogdrup-Schmidt, L. (2018, 12 21). Four Hansa Heavy Lift ships arrested after legal action by bunker company. Shippingwatch: https://shippingwatch.com/carriers/Bulk/article11090000.ece. E.T: 11.09.2021
- Ward, S. (2015). Less broker, more couples counsellor: why fixing the ship is just a minor role for today’s shipbrokers. Shipping Network, 6.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Türkiye: Seçkin Yayıncılık.
- Yorulmaz, M. (2009). Deniz Taşımacılığı ve Deniz Sigortaları. Akademi Yayıncılık: İstanbul