Year 2017, Volume 1 , Issue 1, Pages 18 - 23 2017-07-13

SOCIAL RESPONSIBILITY AS AN INDICATOR OF REPUTATION IN ENTERPRISES
İŞLETMELERDE İTİBARIN GÖSTERGESİ OLARAK SOSYAL SORUMLULUK

Yunus YILMAZ [1]


It is very important for businesses to give confidence to all their stakeholders to be able to maintain their assets for a long time. The confidence required for sustainability means corporate reputation. It has significant influence on corporate responsibility and sustainability of businesses to consider environmental factors as socially benificial activities as the activities which socially harmful or minimize damage to the environment. The aim of working towards this importance is to build a conceptual framework on the subject by making a literature review on social responsibility, which is considered to be an indicator of sustainability and preserving reputation, and to raise awareness about social responsibility.

İşletmelerin varlıklarını uzun süre devam ettirebilmeleri için tüm paydaşlarına güven vermeleri çok önemlidir. Sürdürülebilirlik için gerekli olan güvenden kasıt işletmelerin kurumsal itibarlarıdır. Bir işletmenin çevresel faktörleri gözeterek sosyal sorumluluk olarak yaptıkları topluma faydalı faaliyetler kadar yapmadıkları çevrelerine zararlı ya da zararı minimize edici faaliyetler de işletmelerin itibarını ve sürdürülebilirliğini önemli ölçüde etkilemektedir. Bu önem doğrultusunda çalışmanın amacı, sürdürülebilirliği sağlama ve itibarı koruma göstergesi kabul edilen sosyal sorumlulukla ilgili literatür özeti yaparak konuyla ilgili kavramsal bir çerçeve oluşturmak ve sosyal sorumluluk hakkında ilgili çevrelere yönelik farkındalık oluşturmaktır.

  • Ak, S. (2016). “Kurumsal Sosyal Sorumluluk”, Kırklareli Üniversitesi, SBE, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü, Tezsiz Yüksek Lisans Ödevi.
  • Akıncı Varol, Z. B. ve Çoşkun, G. (2011). “Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Etik”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Eloktronik Dergisi, 1, 61-87.
  • Aktan, C. ve Börü, D. (2007). “Kurumsal Sosyal Sorumluluk” Ed. Coşkun Can Aktan Kurumsal Sosyal Sorumluluk: İşletmeler ve Sorumluluk, İGİAD Yayınları, İstanbul.
  • Ali, I. ve Ali, J. F. (2011). Corporate social responsibility, corporate reputation and employee engagement, Munich Personal RePEc Archive Paper No. 33891, posted 5. October 2011 19:48 UTC, Online at http://mpra.ub.uni-muenchen.de/33891/, Erişim Tarihi: 15.06.2017.
  • Andriof, J.; and Waddock, S. (2002). Unfolding stakeholder engagement, in S. Sutherland Rahman, S. Waddock, J. Andriof and B. Husted (eds.), Chapter One, Unfolding Stakeholder Thinking, Greenleaf, UK.
  • Bennett, R. ve Rentschler, R. (2003). Foreword by the guest editors. Corporate Reputation Review, 6 (3) 207-210.
  • Bhattacharya, C.B; Sen, S.; and Korschun, D. (2007). Corporate Social Responsibility as an Internal Marketing Strategy. Sloan Management Review.
  • Brammer, S.; and Pavelin, S. (2006). Corporate reputation and social performance: The importance of fit. Journal of Management Studies, 43(3):435–455.
  • Bromley, D.B. (2002). Comparing corporate reputations: League tables, quotients, benchmarks, or case studies? Corporate Reputation Review, 5: 35–50.
  • Carroll, Archie B. (1991). “The Pyramid of Corporate Social Resposibility: Toward the moral Management of Organizational Stakeholder”, Business Horizon, Vol.34, No.4, Jully-August 1991, http://www.cbe.wwu.edu/ dunn/rprnts.pyramidofcsr.pdf, (Erişim:14.02.2011).
  • Fombrun, C. (1996) Reputation, Harvard Business School Press, Boston.
  • Fombrun, C.J. (2005). Building corporate reputation through CSR initiatives: Evolving standards. Corporate Reputation Review, 8(1):7–11.
  • İşseveroğlu, G. (2001). “İşletmelerde Sosyal Sorumluluk ve Etik”, Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt:8, Sayı:2, Manisa, s:55-68.
  • Leblebici Kacur, L. (2008). “Yeşil Pazarlama ve Kayseri’deki İşletmeler Üzerine Bir Uygulama”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, Kayseri.
  • Oğuz, Ş. (2009). “Sosyal Sorumsuzluk Projeleri”, Sabah Gazetesi (03.03.2009). http://www.sabah.com.tr/yazarlar/oguz/2009/03/03/sosyal_sorumsuzluk_projeleri, (Erişim Tarihi: 03.04.2017).
  • Sandberg, K. (2002). Kicking the tires of corporate reputation. Harvard Management Communication Letter, 5: 3–4.
  • Schnietz, K.E. and Epstein, M.J. (2005). Exploring the financial value of a reputation for corporate social responsibility during a crisis, Corporate Reputation Review, 7 (4):327– 345.
  • Şimşek, Ş., Çelik, A. ve Akgemci, T. (2014). “Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış”, Eğitim Yayınevi, 8.Baskı, Konya.
  • UN Global Compact, (2009). “The Ten Principles”, www.unglobalcompact.org
  • Uysal, O. U. (2006). “Yeşil Ürünlerde Konumlandırma İle İlgili Bir Uygulama”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Ana Bilim Dalı, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • www.repututaionmanagement.com, (2017). https://www.reputationmanagement.com/blog/what-corporate-social-responsibility-can-do-for-your-reputation/ Erişim Tarihi, 15.06.2017.
Subjects Management
Journal Section Articles
Authors

Author: Yunus YILMAZ
Country: Turkey


Dates

Publication Date : July 13, 2017

Bibtex @research article { ijma328137, journal = {International Journal of Management and Administration}, issn = {}, eissn = {2587-1668}, address = {}, publisher = {Cenk AKSOY}, year = {2017}, volume = {1}, pages = {18 - 23}, doi = {10.29064/ijma.328137}, title = {İŞLETMELERDE İTİBARIN GÖSTERGESİ OLARAK SOSYAL SORUMLULUK}, key = {cite}, author = {YILMAZ, Yunus} }
APA YILMAZ, Y . (2017). İŞLETMELERDE İTİBARIN GÖSTERGESİ OLARAK SOSYAL SORUMLULUK. International Journal of Management and Administration , 1 (1) , 18-23 . DOI: 10.29064/ijma.328137
MLA YILMAZ, Y . "İŞLETMELERDE İTİBARIN GÖSTERGESİ OLARAK SOSYAL SORUMLULUK". International Journal of Management and Administration 1 (2017 ): 18-23 <https://dergipark.org.tr/en/pub/ijma/issue/30387/328137>
Chicago YILMAZ, Y . "İŞLETMELERDE İTİBARIN GÖSTERGESİ OLARAK SOSYAL SORUMLULUK". International Journal of Management and Administration 1 (2017 ): 18-23
RIS TY - JOUR T1 - İŞLETMELERDE İTİBARIN GÖSTERGESİ OLARAK SOSYAL SORUMLULUK AU - Yunus YILMAZ Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.29064/ijma.328137 DO - 10.29064/ijma.328137 T2 - International Journal of Management and Administration JF - Journal JO - JOR SP - 18 EP - 23 VL - 1 IS - 1 SN - -2587-1668 M3 - doi: 10.29064/ijma.328137 UR - https://doi.org/10.29064/ijma.328137 Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 International Journal of Management and Administration İŞLETMELERDE İTİBARIN GÖSTERGESİ OLARAK SOSYAL SORUMLULUK %A Yunus YILMAZ %T İŞLETMELERDE İTİBARIN GÖSTERGESİ OLARAK SOSYAL SORUMLULUK %D 2017 %J International Journal of Management and Administration %P -2587-1668 %V 1 %N 1 %R doi: 10.29064/ijma.328137 %U 10.29064/ijma.328137
ISNAD YILMAZ, Yunus . "İŞLETMELERDE İTİBARIN GÖSTERGESİ OLARAK SOSYAL SORUMLULUK". International Journal of Management and Administration 1 / 1 (July 2017): 18-23 . https://doi.org/10.29064/ijma.328137
AMA YILMAZ Y . İŞLETMELERDE İTİBARIN GÖSTERGESİ OLARAK SOSYAL SORUMLULUK. IJMA. 2017; 1(1): 18-23.
Vancouver YILMAZ Y . İŞLETMELERDE İTİBARIN GÖSTERGESİ OLARAK SOSYAL SORUMLULUK. International Journal of Management and Administration. 2017; 1(1): 23-18.