In addition to technological developments, these robots are increasingly entering our daily lives
with the acceptance perception of society towards service robots. Robots, used in the entire service sector,
have a wide range of usage opportunities in the health sector. The health sector is one of the sectors with
high customer sensitivity. Service robots’ perceived disadvantages and benefits affect the perspective on
using service robots in the health sector. This study investigated the effect of perceived advantages and
disadvantages and perceived value of service robots on the intention to use service robots in the healthcare sector. For this purpose, data were collected from 394 patients with a questionnaire. After analyzing
the validity and reliability of the scales used, the effect of perceived advantage and disadvantage and
perceived value on the intention to use service robots was analyzed with structural equation modeling.
As a result of the analysis, it was found that perceived advantage and perceived value have a significant
positive effect on the intention to use service robots. Perceived disadvantage, on the other hand, was
found to have no significant effect on intention to use. The study also made recommendations to the sector
and researchers.
Üretim sektöründen sonra hizmet sektöründe de kullanılmaya başlayan robotlar hem hizmet
sunanların işlerini kolaylaştırmakta hem de hizmetlerin standardizasyonuna katkı sağlamaktadır.
Teknolojik gelişmelerin yanı sıra toplumun hizmet robotlarına yönelik kabul algısı ile birlikte bu robotlar
her geçen gün giderek daha fazla günlük hayatımıza girmektedir. Hizmet sektörünün tamamında kullanım
alanı bulunan robotlar sağlık sektöründe de geniş kullanım imkânına sahiptir. Sağlık sektörü müşteri
hassasiyetinin yüksek olduğu sektörlerden biridir. Hizmet robotlarının faydalarının yanı sıra algılanan
dezavantajları, sağlık sektöründe hizmet robotu kullanımına bakış açısını etkilemektedir. Bu çalışmada
sağlık sektöründe hizmet robotları ile ilgili algılanan avantaj ve dezavantaj ile algılanan değerin hizmet
robotlarını kullanım niyeti üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla 394 hastadan anket ile veri
toplanmıştır. Kullanılan ölçeklerin geçerlilik ve güvenilirliğe yönelik analizler yapıldıktan sonra algılanan
avantaj ve dezavantaj ile algılanan değerin hizmet robotlarını kullanım niyeti üzerindeki etkisi yapısal
eşitlik modeli ile analiz edilmiştir. Gerçekleştirilen analizler sonucunda algılanan avantaj ve algılanan
değerin hizmet robotları kullanım niyetini pozitif yönde anlamlı olarak etkilediği bulgusuna ulaşılmıştır.
Algılanan dezavantajın ise kullanım niyeti üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir. Çalışmada
ayrıca sektöre ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Çalışmada için Kastamonu Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’ndan Etik izin alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | December 31, 2023 |
Acceptance Date | August 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |