Social marketing in business is an approach that includes social stakeholders to form social events in the definition of traditional marketing. The aim of this study is to assess whether social practices in the banking sector are influential on ethical climate and organizational commitment. The research was conducted between October 10, 2016 and March 17, 2017. A sample mass was selected from different employees in Istanbul. Data were collected from 404 bank employees using the questionnaire technique and the data were analyzed with SPSS 17 program. Correlation and regression analyzes were performed and the significance of the analyzes was tested with ANOVA. As a result of the analyzes, it was determined that social marketing activities positively affected employees in ethical climate and organizational commitment
İşletmelerde sosyal pazarlama, geleneksel pazarlama tanımında sosyal olayları biçimlendirmek üzere, toplumsal paydaşlara yer veren bir yaklaşımdır. Bu çalışmanın amacı, bankacılık sektöründeki sosyal pazarlama uygulamalarının, etik iklim ve örgütsel bağlılık üzerinde etkisi olup olmadığını ölçmektir. Araştırma 10 Ekim 2016- 15 Mart 2017 tarihleri arasında gerçekleştirilmiş, İstanbul’daki farklı banka çalışanları arasından örnek kütle seçilmiştir. Tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden olan kolayda örnekleme yöntemi kullanılmış, anket tekniğiyle 404 banka çalışanından veriler toplanmış, veriler SPSS 17 programı ile değerlendirilmiştir. Korelasyon, regresyon, analizleri yapılmış, analizlerin anlamlılığı varyans ANOVA ile test edilmiştir. Analizler neticesinde, sosyal pazarlama faaliyetlerinin, çalışanların etik iklim ve örgütsel bağlılığını pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |