Today, heightened competition is directing firms towards promotions for convincing consumers in other words for marketing communications activities. The objective of this study is to determine the effect of public relations activities carried out at the shopping malls SM on the consumers in the concept of marketing communications. In this context, face-to-face surveys were conducted with 174 randomly sampled retailers from REAL Shopping Center, which is one of the biggest shopping centers in Konya province center. As a result of the analysis of mean, variance and t-test in the SPSS program, it was seen that public relations carried out at the SMs were regarded important by 76% of the consumers. However, there are meaningful differences in terms of their education levels, gender, occupation and income levels. In firms and institutions, the given importance and sensitivity to public relations provide a positive image for consumers
Günümüzde artan rekabet firmaları müşteriyi ikna etme amacına yönelik tutundurma, diğer deyimle pazarlama iletişimi faaliyetlerine yönlendirmektedir. Bu çalışmanın amacı, AVM’lerde pazarlama iletişimi çerçevesinde yapılan halkla ilişkiler faaliyetlerinin tüketiciler üzerinde etkisinin belirlenmesidir. Bu kapsamda Konya il merkezindeki en büyük alışveriş merkezlerinden birisi olan REAL AVM’de alışveriş yapanlar arasından basit tesadüfi örnekleme ile seçilen 174 kişi ile yüz yüze anket gerçekleştirilmiştir. Anket sonuçları, SPSS Programında yapılan ortalama, varyans ve t-testi analizlerde, AVM’lerde gerçekleştirilen halkla ilişkiler faaliyetlerinin, tüketicilerce %76 oranında önemli bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Fakat tüketicilerin AVM’ler tarafından yapılan halkla ilişkiler faaliyetlerine verdikleri önem, eğitim düzeyleri, cinsiyetleri, meslekleri ve gelir düzeyleri açısından anlamlı farklılıklar göstermektedir. İşletmelerde ve kurumlarda halkla ilişkilere verilen önem ve hassasiyet, müşterilerde olumlu bir imaja sahip olunmasını sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |