BibTex RIS Cite

THE EXAMINATION OF ÖYP RESEARCH ASSISTANTS’ LIFE SATISFACTION VIA BINARY LOGISTIC REGRESSION

Year 2017, , 247 - 270, 01.01.2017
https://doi.org/10.17130/ijmeb.20173126273

Abstract

In this study, factors affecting the life satisfaction of Anadolu University Teaching Staff Training Program ÖYP research assistants were examined. Dimension reduction of the academic satisfaction scale used for this purpose was applied by exploratory factor analysis. The effects of obtained factors and demographic variables on ÖYP research assistants’ life satisfaction were investigated by binary logistic regression analysis. The results show that job security, wage, perceived prestige of the institution, job attitude and age have significant impacts on the life satisfaction of Anadolu University ÖYP research assistants

References

  • Akın, H. B., & Şentürk, E. (2012). Bireylerin mutluluk düzeylerinin ordinal lojistik regresyon analizi ile incelenmesi. Öneri Dergisi, 10 (37), 183-193.
  • Alpar, R. (2013). Çok değişkenli istatistiksel yöntemler. 4. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Arslan, R., & Acar, B. N. (2013). A research on academics on life satisfaction and profession burnout. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (3), 281-298.
  • Aşan, Ö., & Erenler, E. (2008). İş tatmini ve yaşam tatmini ilişkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (2), 203-216.
  • Atlas, M. (2016). İstatistik II çözümlü örnekler. 4. Baskı. Eskişehir: Sözkesen Matbaacılık.
  • Baş, T., & Ardıç, K. (2002a). A comparison of job satisfaction between public and private university academicians in Turkey. METU Studies in Development, 29 (1), 27-46.
  • Baş, T., & Ardıç, K. (2002b). Yüksek öğretimde iş tatmini ve tatminsizliği. İktisat İşletme ve Finans Dergisi, 198, 72-81.
  • Başbuğ, G., & Ünsal, P. (2012). Kurulacak bir performans değerlendirme sistemi hakkında akademik personelin görüşleri. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 29, 1-24.
  • Bremner, A., & Park, K. (2007). Public attitudes to the management of invasive non-native species in Scotland. Biological Conservation, 139, 306–314
  • BTYK. (2010). Gelişmelere İlişkin Değerlendirmeler. Erişim Tarihi: 23.07.2016, https://www. tubitak.gov.tr/tubitak_content_files//BTYPD/btyk/22/BTYK22_Gelismelere_Iliskin_ Degerlendirmeler.pdf
  • Çelik, M., & Tümkaya, S. (2012). Öğretim Elemanlarının Evlilik Uyumu ve Yaşam Doyumlarının İş Değişkenleri ile İlişkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (1), 223-238.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası (2. baskı). Eskişehir: Yükseköğretim Kurulu.
  • Çokluk, Ö. (2010). Lojistik regresyon analizi: Kavram ve uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 10(3), 1357-1407
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J. ve Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49 (1), 71-75.
  • Dikmen, A. A. (1995). İş ve yaşam doyumu ilişkisi. A. Ü. SBF Dergisi, 50 (3), 115-140.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3. baskı). ABD: Sage Publications.
  • Filiz, Z. (2014). An analysis of the levels of job satisfaction and life satisfaction of the academic staff. Social Indicators Research, 116 (3), 793-808.
  • Güngör, M., & Bulut, Y. (2008), Ki-Kare Testi Üzerine, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 7 (1), 84-89.
  • Hosmer, D. W., & Lemeshow, S. (2000). Applied logistic regression (2. baskı). New York, ABD: John Wiley & Sons Inc.
  • İslamoğlu, A. H., & Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (4. baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Jusoff, K., Hussein, Z. H., Ju, S. & Din, M. S. H. (2009). The life satisfaction of academic and non-academic staff in a Malaysian higher education institution. International Education Studies, 2 (1), 143-150.
  • Karakütük, K., & Özdemir, Y. (2011). Bilim İnsanı Yetiştirme Projesi (BİYEP) ve Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı’nın (ÖYP) değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (161), 26- 38.
  • Keser, A. (2005). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi: Otomotiv sektöründe bir uygulama. Çalışma ve Toplum, (4), 77-96.
  • Kleinbaum, D. G., & Klein, M. (2010). Logistic regression: A self-learning text (3. baskı). New York, ABD: Springer Inc.
  • Köybaşı, F., Uğurlu, C. T. & Usta, H. G. (2016). Öğretmenlerin örgütsel güven düzeylerine ilişkin lojistik yordayıcılık. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2). 301- 321.
  • Menard, S. (1995). Applied logistic regression analysis (2. baskı). ABD: Sage Publications.
  • O’Connell, A. A. (2006). Logistic regression models for ordinal response variables. Thousand Oaks, CA ABD: Sage Publications.
  • Özdevecioğlu, M., & Aktaş, A. (2007). Kariyer bağlılığı, mesleki bağlılık ve örgütsel bağlılığın yaşam tatmini üzerindeki etkisi: İş aile çatışmasının rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28, 1-20.
  • Pavot, W., & Diener, E. (1993). Review of the satisfaction with life scale. Psychological Assessment, 5 (2), 164-172.
  • Polatçı, S. (2015). Örgütsel ve sosyal destek algılarının yaşam tatmini üzerindeki etkisi: İş ve evlilik tatmininin aracılık rolü. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (2), 25-44.
  • Proctor, C. L., Linley, P. A. ve Maltby, J. (2009). Youth life satisfaction: A review of the literature. Journal of Happiness Studies, 10 (5), 583-630
  • Recepoğlu, E., & Ülker Tümlü, G. (2015). Üniversite akademik personelinin mesleki ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1851-1868.
  • Rode, J. C. (2004). Job satisfaction and life satisdaction revisited: A longitudinal test of an itegrated model. Human Relations, 57(9). 1205-1230.
  • Serinkan, B., & Bardakçı, A. (2007). Pamukkale Üniversitesi’nde çalışan öğretim elemanlarının iş tatminlerine ilişkin bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, 12, 152-163.
  • Sümbüllüoğlu, K., & Akdağ, B. (2007). Regresyon yöntemleri ve korelasyon analizi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Svirko E., Lambert T. ve Goldacre M.J. (2014) Gender, ethnicity and graduate status, and junior doctors’ self-reported preparedness for clinical practice. National Questionnaire Surveys, 107(2), 66-74.
  • Şıklar, E. (2000). Regresyon analizine giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics. 6. Baskı, Boston: Pearson Education.
  • Tatlıdil, H. (2002). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel analiz. Ankara: Ziraat Matbaacılık.
  • Toker, B. (2012). Life satisfaction among acdemicians: An empirical study on the universities of Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences, 47, 190-195.
  • Torlak, S.E., & Yavuzçehre, P.S. (2008). Denizli Kent Yoksullarının Yaşam Kalitesi Üzerine Bir İnceleme. Çağdaş Yerel Yönetimler, 17 (2), 23-44.
  • Veenhoven, R. (2012). Happiness, also known as “life satisfaction” and “subjective well- being”. K. C. Land, A. C. Michalos ve M. J. Sirgy (Eds.), Handbook of Social Indicators and Quality of Life Search içinde (ss. 63-77). Dordrecht: Springer.
  • Yavuz, S., Deveci, M., Karabulut, T., & Şentürk, E. (2014). Sıralı lojistik regresyon analiziyle üniversite öğrencilerinin kent memnuniyetini etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Erzincan Üniversitesi örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(1), 95-114.
  • Yetim, U. (2003). The impacts of individualism/collectivism, self-esteem, and feeling of mastery on life satisfaction among the Turkish University students and academicians. Social Indicators Research, 61(3), 297-317.
  • https://www.yok.gov.tr/documents/10279/0/Oyp_kaldirilma_karari_220915.pdf/55dcda8e- 9f98-4a25-b9e5-f4ce81b21526 (Erişim Tarihi: 02.12.2015)
  • http://www.yok.gov.tr/web/guest/duyurular;jsessionid=8C29FA6B8979F1188FFED3E 8E506D477?p_p_id=101_INSTANCE_4Zc45YfE6eNh&p_p_lifecycle=0&p_p_ state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=1&p_p_ col_count=2&_101_INSTANCE_4Zc45YfE6eNh_delta=10&_101_ INSTANCE_4Zc45YfE6eNh_keywords=&_101_INSTANCE_4Zc45YfE6eNh_ advancedSearch=false&_101_INSTANCE_4Zc45YfE6eNh_andOperator=true&p_r _p_564233524_resetCur=false&cur=3 (Erişim Tarihi: 29.02.2016)
  • http://www.memurlar.net/haber/537950/ (Erişim Tarihi: 28.02.2016)
  • http://www.hurriyet.com.tr/yok-universiteleri-ihtisaslastiracak-40070612 (Erişim Tarihi: 22.04.2016)
  • http://www.yok.gov.tr/web/oyp/usul-ve-esaslar (Erişim Tarihi: 05.06.2016) EK-1

ÖYP ARAŞTIRMA GÖREVLİLERİNİN YAŞAM DOYUMLARININ İKİLİ LOJİSTİK REGRESYON ANALİZİ İLE İNCELENMESİ

Year 2017, , 247 - 270, 01.01.2017
https://doi.org/10.17130/ijmeb.20173126273

Abstract

Bu çalışmada Anadolu Üniversitesi ÖYP araştırma görevlilerinin yaşam doyumlarını etkileyen faktörler ele alınmıştır. Bu amaçla kullanılan akademisyen memnuniyet ölçeğinin boyut indirgemesi açıklayıcı faktör analiziyle yapılmıştır. Elde edilen faktörler ve demografik değişkenlerin ÖYP araştırma görevlilerinin yaşam doyumu üzerindeki etkisi ikili lojistik regresyon analiziyle incelenmiştir. Analiz sonucunda ÖYP araştırma görevlilerinin yaşam doyumları üzerinde iş güvencesi, ücret, kurumun algılanan saygınlığı, işe yönelik tutum ve yaş değişkenlerinin anlamlı etkiye sahip olduğu görülmüştür.

References

  • Akın, H. B., & Şentürk, E. (2012). Bireylerin mutluluk düzeylerinin ordinal lojistik regresyon analizi ile incelenmesi. Öneri Dergisi, 10 (37), 183-193.
  • Alpar, R. (2013). Çok değişkenli istatistiksel yöntemler. 4. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Arslan, R., & Acar, B. N. (2013). A research on academics on life satisfaction and profession burnout. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (3), 281-298.
  • Aşan, Ö., & Erenler, E. (2008). İş tatmini ve yaşam tatmini ilişkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (2), 203-216.
  • Atlas, M. (2016). İstatistik II çözümlü örnekler. 4. Baskı. Eskişehir: Sözkesen Matbaacılık.
  • Baş, T., & Ardıç, K. (2002a). A comparison of job satisfaction between public and private university academicians in Turkey. METU Studies in Development, 29 (1), 27-46.
  • Baş, T., & Ardıç, K. (2002b). Yüksek öğretimde iş tatmini ve tatminsizliği. İktisat İşletme ve Finans Dergisi, 198, 72-81.
  • Başbuğ, G., & Ünsal, P. (2012). Kurulacak bir performans değerlendirme sistemi hakkında akademik personelin görüşleri. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 29, 1-24.
  • Bremner, A., & Park, K. (2007). Public attitudes to the management of invasive non-native species in Scotland. Biological Conservation, 139, 306–314
  • BTYK. (2010). Gelişmelere İlişkin Değerlendirmeler. Erişim Tarihi: 23.07.2016, https://www. tubitak.gov.tr/tubitak_content_files//BTYPD/btyk/22/BTYK22_Gelismelere_Iliskin_ Degerlendirmeler.pdf
  • Çelik, M., & Tümkaya, S. (2012). Öğretim Elemanlarının Evlilik Uyumu ve Yaşam Doyumlarının İş Değişkenleri ile İlişkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (1), 223-238.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası (2. baskı). Eskişehir: Yükseköğretim Kurulu.
  • Çokluk, Ö. (2010). Lojistik regresyon analizi: Kavram ve uygulama. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 10(3), 1357-1407
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J. ve Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49 (1), 71-75.
  • Dikmen, A. A. (1995). İş ve yaşam doyumu ilişkisi. A. Ü. SBF Dergisi, 50 (3), 115-140.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3. baskı). ABD: Sage Publications.
  • Filiz, Z. (2014). An analysis of the levels of job satisfaction and life satisfaction of the academic staff. Social Indicators Research, 116 (3), 793-808.
  • Güngör, M., & Bulut, Y. (2008), Ki-Kare Testi Üzerine, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 7 (1), 84-89.
  • Hosmer, D. W., & Lemeshow, S. (2000). Applied logistic regression (2. baskı). New York, ABD: John Wiley & Sons Inc.
  • İslamoğlu, A. H., & Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (4. baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Jusoff, K., Hussein, Z. H., Ju, S. & Din, M. S. H. (2009). The life satisfaction of academic and non-academic staff in a Malaysian higher education institution. International Education Studies, 2 (1), 143-150.
  • Karakütük, K., & Özdemir, Y. (2011). Bilim İnsanı Yetiştirme Projesi (BİYEP) ve Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı’nın (ÖYP) değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (161), 26- 38.
  • Keser, A. (2005). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi: Otomotiv sektöründe bir uygulama. Çalışma ve Toplum, (4), 77-96.
  • Kleinbaum, D. G., & Klein, M. (2010). Logistic regression: A self-learning text (3. baskı). New York, ABD: Springer Inc.
  • Köybaşı, F., Uğurlu, C. T. & Usta, H. G. (2016). Öğretmenlerin örgütsel güven düzeylerine ilişkin lojistik yordayıcılık. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2). 301- 321.
  • Menard, S. (1995). Applied logistic regression analysis (2. baskı). ABD: Sage Publications.
  • O’Connell, A. A. (2006). Logistic regression models for ordinal response variables. Thousand Oaks, CA ABD: Sage Publications.
  • Özdevecioğlu, M., & Aktaş, A. (2007). Kariyer bağlılığı, mesleki bağlılık ve örgütsel bağlılığın yaşam tatmini üzerindeki etkisi: İş aile çatışmasının rolü. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28, 1-20.
  • Pavot, W., & Diener, E. (1993). Review of the satisfaction with life scale. Psychological Assessment, 5 (2), 164-172.
  • Polatçı, S. (2015). Örgütsel ve sosyal destek algılarının yaşam tatmini üzerindeki etkisi: İş ve evlilik tatmininin aracılık rolü. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (2), 25-44.
  • Proctor, C. L., Linley, P. A. ve Maltby, J. (2009). Youth life satisfaction: A review of the literature. Journal of Happiness Studies, 10 (5), 583-630
  • Recepoğlu, E., & Ülker Tümlü, G. (2015). Üniversite akademik personelinin mesleki ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1851-1868.
  • Rode, J. C. (2004). Job satisfaction and life satisdaction revisited: A longitudinal test of an itegrated model. Human Relations, 57(9). 1205-1230.
  • Serinkan, B., & Bardakçı, A. (2007). Pamukkale Üniversitesi’nde çalışan öğretim elemanlarının iş tatminlerine ilişkin bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi, 12, 152-163.
  • Sümbüllüoğlu, K., & Akdağ, B. (2007). Regresyon yöntemleri ve korelasyon analizi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Svirko E., Lambert T. ve Goldacre M.J. (2014) Gender, ethnicity and graduate status, and junior doctors’ self-reported preparedness for clinical practice. National Questionnaire Surveys, 107(2), 66-74.
  • Şıklar, E. (2000). Regresyon analizine giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics. 6. Baskı, Boston: Pearson Education.
  • Tatlıdil, H. (2002). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel analiz. Ankara: Ziraat Matbaacılık.
  • Toker, B. (2012). Life satisfaction among acdemicians: An empirical study on the universities of Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences, 47, 190-195.
  • Torlak, S.E., & Yavuzçehre, P.S. (2008). Denizli Kent Yoksullarının Yaşam Kalitesi Üzerine Bir İnceleme. Çağdaş Yerel Yönetimler, 17 (2), 23-44.
  • Veenhoven, R. (2012). Happiness, also known as “life satisfaction” and “subjective well- being”. K. C. Land, A. C. Michalos ve M. J. Sirgy (Eds.), Handbook of Social Indicators and Quality of Life Search içinde (ss. 63-77). Dordrecht: Springer.
  • Yavuz, S., Deveci, M., Karabulut, T., & Şentürk, E. (2014). Sıralı lojistik regresyon analiziyle üniversite öğrencilerinin kent memnuniyetini etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Erzincan Üniversitesi örneği. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(1), 95-114.
  • Yetim, U. (2003). The impacts of individualism/collectivism, self-esteem, and feeling of mastery on life satisfaction among the Turkish University students and academicians. Social Indicators Research, 61(3), 297-317.
  • https://www.yok.gov.tr/documents/10279/0/Oyp_kaldirilma_karari_220915.pdf/55dcda8e- 9f98-4a25-b9e5-f4ce81b21526 (Erişim Tarihi: 02.12.2015)
  • http://www.yok.gov.tr/web/guest/duyurular;jsessionid=8C29FA6B8979F1188FFED3E 8E506D477?p_p_id=101_INSTANCE_4Zc45YfE6eNh&p_p_lifecycle=0&p_p_ state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_pos=1&p_p_ col_count=2&_101_INSTANCE_4Zc45YfE6eNh_delta=10&_101_ INSTANCE_4Zc45YfE6eNh_keywords=&_101_INSTANCE_4Zc45YfE6eNh_ advancedSearch=false&_101_INSTANCE_4Zc45YfE6eNh_andOperator=true&p_r _p_564233524_resetCur=false&cur=3 (Erişim Tarihi: 29.02.2016)
  • http://www.memurlar.net/haber/537950/ (Erişim Tarihi: 28.02.2016)
  • http://www.hurriyet.com.tr/yok-universiteleri-ihtisaslastiracak-40070612 (Erişim Tarihi: 22.04.2016)
  • http://www.yok.gov.tr/web/oyp/usul-ve-esaslar (Erişim Tarihi: 05.06.2016) EK-1
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ahmet Aytekin This is me

Duygu Tunalı

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Aytekin, A., & Tunalı, D. (2017). ÖYP ARAŞTIRMA GÖREVLİLERİNİN YAŞAM DOYUMLARININ İKİLİ LOJİSTİK REGRESYON ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 13(1), 247-270. https://doi.org/10.17130/ijmeb.20173126273