BibTex RIS Cite

RELATIONSHIPS AMONG CATEGORICAL VARIABLES IN CREDIT CARD USAGE HABITS AND BEHAVIORAL TENDENCIES OF INDIVIDUALS: THE CASE OF BİLECİK

Year 2013, , 31 - 49, 01.05.2013
https://doi.org/10.11122/ijmeb.2013.9.19.335

Abstract

Categorical variables regarding credit cards can be relatable to some demographical characteristics of consumers. Consumers who are in some demographical characteristics are mostly in some categories while some others arefewer in those categories.Therefore, it is possible to find out which consumershave a tendency what kind of things regarding credit cards. Survey data have been collected from 514 credit card holder public servants in Bilecik central district and only categorical variables have been evaluated in this study. Totally, 138 hypotheses were tested by Pearson chi-square analysis.Some demographical variables like age, gender, marital status have been found related to many categorical variables regarding credit cards. It’s observed thatother relations have been found between the variables regarding both credit cards and consumers’ loan taking habits, and many other categorical variables. Especially for significantly related variables, consumers have beenfound that they had more tendencyto be inside some categories mostly

References

  • Altan, M., & Göktürk, E. (2008). Türkiye'de memurların kredi kartı kullanım alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 39, 110- 127.
  • Aşan, Z. (2007).Kredi kartı kullanan müşterilerin sosyo ekonomik özelliklerinin kümeleme analizi ile incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 256-267.
  • Ayden, C., & Demir, Ö. (2011). Kartlı ödeme sistemleri ve Türkiye'de uygulama yöntemleri: Tüketicilerin ödeme sistemlerini kullanma ve tercihlerine yönelik bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 34-47.
  • Cengiz, E. (2009). Bireylerin kredi kartlarını değiştirme tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 179-196.
  • Ceylan, O. (2006). Türkiye’de yillara göre kredi karti kullanim durumu ve batik kredi kart borç sahiplerinin profili. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Finans Bilim Dalı, İstanbul.
  • Çavuş, M. F. (2006). Bireysel finansmanın temininde kredi kartları: Türkiye’de kredi kartı kullanımı üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 173-189.
  • Çırpan, B. (2000). Kredi kartları: Takas (uluslararası işlemler). Bursa: Ceren Yayıncılık.
  • Durukan, T., Elibol, H., & Özhavzalı, M. (2005).Kredi kartlarındaki taksit uygulamasının tüketicinin harcama alışkanlıkları üzerindeki etkisini ölçmeye yönelik bir araştırma (Kırıkkale ili örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 143-153.
  • Girginer, N., Çelik, A. E., & Uçkun, N. (2008). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin kredi kartı kullanımlarına yönelik bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 193- 208.
  • Gökçen, G., & Kaya, F. (2009). Bireysel müşterilerin kredi kartı tercihlerine etkieden faktörlerin belirlenmesi.Bankacılar Dergisi, 20(70), 3-17.
  • Hayhoe, C. R., Leach, L., & Turner, P. R. (1999). Discriminating the number of credit cards held by college students using credit and money attitudes. Journal of Economic Psychology, 20(6), 643- 656.
  • Hyytinen, A., & Takalo, T. (2008). Consumer awareness and the use of payment media: Evidence from young Finnish consumers. Bank of Finland Research Discussion Papers, 2, 3-33.
  • Jones J. E. (2005). College Students’ Knowledge and use of credit. Financial Counseling and Planning, 16(2), 9-16.
  • Kızgın, Y. (2009). Tüketicilerin kredi kartı marka tercih nedenlerinin kümeleme analizi ile incelenmesi: Muğla örneği. Celal Bayar Üniversitesi S.B.E.Dergisi, 7(2), 93- 110.
  • Kim, H., & De Vaney, S. A. (2001). The determinants of outstanding balances among credit card revolvers. Financial Counseling and Planning, 12(1), 67-79.
  • Kükrer, N. (2006). Kredi kartı kullanımını etkileyen sosyo-ekonomik faktörlerin analizi: Burdur ili örnegi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Ana Bilim Dalı, Isparta.
  • Norvilitis, J. M.,Osberg,T. M., Young, P., Merwin, M. M., Roehling, P. V., & Kamas, M. M. (2006). Personality factors, money attitudes, financial knowledge and credit-card debt in college students. Journal of Applied Social Psychology, 36(6), 1395-1413.
  • Oktay, E., Özen, Ü., & Alkan, Ö. (2009).Kredi kartı sahipliğinde etkili olan faktörlerin araştırılması: Erzurum örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 1-22.
  • Torlak, Ö. (2002). Kredi kartı kullanımının satın alma alışkanlıklarına etkileri üzerine Eskişehir'de bir araştırma. Yönetim, 13(41), 67-78.
  • Tunalı, H. F., & Taloğlu, Y. (2010). Factors affecting credit card uses: Evidence from Turkey using tobit model. Europen Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 23, 81-101.
  • Tunçez, A. (2010). Essays on consumer behavıor in the Turkısh credıt card market. (Unpublished Postgraduate Thesis). Boğaziçi Üniversitesi, Institute for Graduate Studies in the Social Sciences, Master of Arts In Economics, İstanbul.
  • Ucal, M., Lou O’Neil, M., & Çankaya, S. (2011). Effects of gender on credit card usage among university students in Turkey. African Journal of Business Management, 5(22), 9023-9030.
  • Yeniçeri, T., & Akturan, U. (2007). Kredi kartını bilinçli kullanan ve kullanmayan tüketicileri ayırmada kullanılabilecek temel belirleyiciler üzerine bir pilot araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 243-266.
  • Yılmaz, V., & Çatalbaş, G. K. (2007). Kredi kartlarına ilişkin algının müşteri memnuniyeti ve sadakati üzerine etkisi. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Dergisi, 44(513), 83-94.
  • Wang, A. (2011). Effects of gender, ethnicity, and work experience on college students’ credit card debt: Implications for wealth advisors. The Journal of Wealth Management, 14(2), 85-100.
  • Warwick, J., & Mansfield, P. (2000). Credit card consumers: College students' knowledge and attitude. Journal Of Consumer Marketing, 17(7), 617-626.

KREDİ KARTI KULLANIM ALIŞKANLIKLARINDA KATEGORİK DEĞİŞKENLER ARASINDAKİ İLİŞKİLER VE BİREYLERİN DAVRANIŞSAL EĞİLİMLERİ: BİLECİK ÖRNEĞİ

Year 2013, , 31 - 49, 01.05.2013
https://doi.org/10.11122/ijmeb.2013.9.19.335

Abstract

Kredi kartını ilgilendiren kategorik değişkenler tüketicilerin çeşitli demografik özellikleriyle ilişkilendirilebilir. Kimi demografik özelliğe sahip tüketiciler bazı kategorilere daha çok girerken kimileri de daha az girecektir. Böylelikle hangi tüketicilerin kredi kartı konusunda neye eğimli oldukları ortaya konabilir.Tamamen kategorik verilerin değerlendirildiği bu çalışmada anket verileri Bilecik merkez ilçe sınırları içerisinde çalışan 514 kredi kartı sahibi devlet memurundan toplanmıştır.Pearson ki-kare analizi ile toplam 138 hipotez test edilmiştir.yapılmıştır.Yaş, cinsiyet ve medeni durum gibi demografik değişkenlerle kredi kartlarını ilgilendiren birçok kategorik değişken arasında anlamlı ilişkiler çıkmıştır.Kredi kartı ve kişilerin borçlanma alışkanlıklarını içeren değişkenlerle diğer birçok kategorik değişken arasında da anlamlı ilişkiler çıkmıştır.Özellikle aralarında anlamlı ilişkiler çıkan kategorik değişkenlerde tüketicilerin bazı kategorilere girmeye daha meyilli oldukları gözlenmiştir.

References

  • Altan, M., & Göktürk, E. (2008). Türkiye'de memurların kredi kartı kullanım alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 39, 110- 127.
  • Aşan, Z. (2007).Kredi kartı kullanan müşterilerin sosyo ekonomik özelliklerinin kümeleme analizi ile incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 256-267.
  • Ayden, C., & Demir, Ö. (2011). Kartlı ödeme sistemleri ve Türkiye'de uygulama yöntemleri: Tüketicilerin ödeme sistemlerini kullanma ve tercihlerine yönelik bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 34-47.
  • Cengiz, E. (2009). Bireylerin kredi kartlarını değiştirme tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 179-196.
  • Ceylan, O. (2006). Türkiye’de yillara göre kredi karti kullanim durumu ve batik kredi kart borç sahiplerinin profili. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Finans Bilim Dalı, İstanbul.
  • Çavuş, M. F. (2006). Bireysel finansmanın temininde kredi kartları: Türkiye’de kredi kartı kullanımı üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 173-189.
  • Çırpan, B. (2000). Kredi kartları: Takas (uluslararası işlemler). Bursa: Ceren Yayıncılık.
  • Durukan, T., Elibol, H., & Özhavzalı, M. (2005).Kredi kartlarındaki taksit uygulamasının tüketicinin harcama alışkanlıkları üzerindeki etkisini ölçmeye yönelik bir araştırma (Kırıkkale ili örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 143-153.
  • Girginer, N., Çelik, A. E., & Uçkun, N. (2008). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin kredi kartı kullanımlarına yönelik bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 193- 208.
  • Gökçen, G., & Kaya, F. (2009). Bireysel müşterilerin kredi kartı tercihlerine etkieden faktörlerin belirlenmesi.Bankacılar Dergisi, 20(70), 3-17.
  • Hayhoe, C. R., Leach, L., & Turner, P. R. (1999). Discriminating the number of credit cards held by college students using credit and money attitudes. Journal of Economic Psychology, 20(6), 643- 656.
  • Hyytinen, A., & Takalo, T. (2008). Consumer awareness and the use of payment media: Evidence from young Finnish consumers. Bank of Finland Research Discussion Papers, 2, 3-33.
  • Jones J. E. (2005). College Students’ Knowledge and use of credit. Financial Counseling and Planning, 16(2), 9-16.
  • Kızgın, Y. (2009). Tüketicilerin kredi kartı marka tercih nedenlerinin kümeleme analizi ile incelenmesi: Muğla örneği. Celal Bayar Üniversitesi S.B.E.Dergisi, 7(2), 93- 110.
  • Kim, H., & De Vaney, S. A. (2001). The determinants of outstanding balances among credit card revolvers. Financial Counseling and Planning, 12(1), 67-79.
  • Kükrer, N. (2006). Kredi kartı kullanımını etkileyen sosyo-ekonomik faktörlerin analizi: Burdur ili örnegi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Ana Bilim Dalı, Isparta.
  • Norvilitis, J. M.,Osberg,T. M., Young, P., Merwin, M. M., Roehling, P. V., & Kamas, M. M. (2006). Personality factors, money attitudes, financial knowledge and credit-card debt in college students. Journal of Applied Social Psychology, 36(6), 1395-1413.
  • Oktay, E., Özen, Ü., & Alkan, Ö. (2009).Kredi kartı sahipliğinde etkili olan faktörlerin araştırılması: Erzurum örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 1-22.
  • Torlak, Ö. (2002). Kredi kartı kullanımının satın alma alışkanlıklarına etkileri üzerine Eskişehir'de bir araştırma. Yönetim, 13(41), 67-78.
  • Tunalı, H. F., & Taloğlu, Y. (2010). Factors affecting credit card uses: Evidence from Turkey using tobit model. Europen Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 23, 81-101.
  • Tunçez, A. (2010). Essays on consumer behavıor in the Turkısh credıt card market. (Unpublished Postgraduate Thesis). Boğaziçi Üniversitesi, Institute for Graduate Studies in the Social Sciences, Master of Arts In Economics, İstanbul.
  • Ucal, M., Lou O’Neil, M., & Çankaya, S. (2011). Effects of gender on credit card usage among university students in Turkey. African Journal of Business Management, 5(22), 9023-9030.
  • Yeniçeri, T., & Akturan, U. (2007). Kredi kartını bilinçli kullanan ve kullanmayan tüketicileri ayırmada kullanılabilecek temel belirleyiciler üzerine bir pilot araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 243-266.
  • Yılmaz, V., & Çatalbaş, G. K. (2007). Kredi kartlarına ilişkin algının müşteri memnuniyeti ve sadakati üzerine etkisi. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar Dergisi, 44(513), 83-94.
  • Wang, A. (2011). Effects of gender, ethnicity, and work experience on college students’ credit card debt: Implications for wealth advisors. The Journal of Wealth Management, 14(2), 85-100.
  • Warwick, J., & Mansfield, P. (2000). Credit card consumers: College students' knowledge and attitude. Journal Of Consumer Marketing, 17(7), 617-626.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hüseyin Yılmaz This is me

Gamze Sancar Budak This is me

Bülent Başaran This is me

Publication Date May 1, 2013
Published in Issue Year 2013

Cite

APA Yılmaz, H., Sancar Budak, G., & Başaran, B. (2013). KREDİ KARTI KULLANIM ALIŞKANLIKLARINDA KATEGORİK DEĞİŞKENLER ARASINDAKİ İLİŞKİLER VE BİREYLERİN DAVRANIŞSAL EĞİLİMLERİ: BİLECİK ÖRNEĞİ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 9(19), 31-49. https://doi.org/10.11122/ijmeb.2013.9.19.335