In Turkey, the rail system is unable to fulfill the demand for passenger and freight movement at existing prices, quality of service, and at acceptable levels of reliability. Inadequate infrastructure is the main reason that the railways are not profitable and experience a low demand. The non-physical reasons for the stagnation of rail transportation include existing inappropriate institutional and regulatory structure. In order for railway to shoulder the evergrowing demand for transport services 1 Turkey should put significant investment into railway infrastructure to upgrade and expand existing network; 2 Institutional and structural reforms should aim to restructure the railway investment and financing system, and enable private firms to invest in infrastructure and equipment, and operate and compete for both passenger and freight traffic; 3 Railway infrastructure and railway operations functions must be separated and managed independent of each other; 4 An independent national rail regulator must be assigned to oversee all railway undertakings to ensure non-discriminatory access for track capacity and setting of track access charges; 5 It is crucial to implement such a regional integration strategy that simplify transit procedures to enhance international cooperation for Turkey to further benefit from its strategic geopolitical position
Türkiye'de raylı sistemin mevcut hizmet kalitesi ile yolcu ve yük talebini karşılaması mümkün değildir. Yetersiz altyapı demiryollarına talebin düşük olmasını ve demiryollarının karlı olarak işletilebilmesini imkansız hale getirmektedir. Raylı ulaşımdaki durgunluk, fiziksel yetersizliklere ilave olarak, mevcut kurumsal ve düzenleyici yapıdaki eksikliklerden de kaynaklanmaktadır. Demiryollarının ulaştırma hizmetlerine olan ve sürekli artan talebi karşılayabilmesi için 1 Demiryolu altyapısına yatırım yapılmalı, mevcut demiryolu ağı iyileştirmeli ve genişletilmelidir; 2 Kurumsal ve yapısal reformlar demiryolu yatırım ve finansman sistemini yeniden yapılandırmayı amaçlamalıdır. Özel firmaların da altyapı ve ekipman için yatırım yapabilmeleri, yük ve yolcu taşımacılığında işletme ve rekabet yapabilmelerine imkan verilmelidir; 3 Demiryolu altyapı ve demiryolu işletme fonksiyonları birbirinden ayrılmalı ve birbirinden bağımsız olarak yönetilmesi sağlanmalıdır; 4 Tüm demiryolu işletmelerini denetleyecek, geçiş ücretlerini belirleyecek ve geçiş haklarının adil olarak dağıtılmasını sağlayacak bağımsız ulusal bir demiryolu kurulu atanmalıdır; 5 Türkiye’nin komşuları ile olan ekonomik ilişkilerini geliştirmek ve stratejik jeopolitik konumunu güçlendirmek açısından sınırlarda yapılan geçiş işlemlerinin kolaylaştırıldığı bölgesel bir bütünleşme stratejisinin uygulanması oldukça önemlidir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 |