The aim of this research is to determine whether reference groups have any effect on the purchasing decisions depending on word of mouth communication of marina customers. In order to achieve this aim, a combined research approach was undertaken formed of combination of both qualitative and quantitative research methods. In the first step, an in-depth analysis was made with eight marina customers. Also the works performed in the literature have been analyzed and a questionnaire form has been built up. The questionnaire form was applied to the customers of a marina establishment operating in Antalya and Muğla region. In analyzing the research data, it was benefitted from Kendall’s Tau b and t-tests. As a result, it was determined that the ideas of other customers had a meaningful effect on the purchasing decisions of the marina customers depending on word of mouth communication
Bu araştırmanın amacı, yat limanı müşterilerinin kulaktan kulağa iletişime bağlı satın alma kararları üzerinde bu referans gruplarının bir etkisinin bulunup bulunmadığını belirlemektir. Araştırmanın amaçlarını gerçekleştirmek üzere nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birleşmesinden meydana gelen karma araştırma yaklaşımından yararlanılmıştır. İlk aşamada sekiz yat limanı müşterisi ile derinlemesine görüşme yapılarak elde edilen bilgiler ve literatürde yapılan çalışmalar da incelenerek anket formu oluşturulmuştur. Hazırlanan anket formu Antalya ve Muğla’da faaliyet gösteren iki yat limanı işletmesinin müşterilerine uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde Kendall’s Tau b ve t-testlerinden faydalanılmıştır. Araştırmada yat limanı müşterilerinin kulaktan kulağa iletişime bağlı satın alma kararları üzerinde diğer müşterilerin söylediklerinin anlamlı bir etkisinin olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 |