Kişilik, davranışları belirleyen önemli etkenlerden biridir. Tüketiciler için de marka
tercihi aşamasında belirleyici özelliğe sahiptir. Araştırmada, tüketicilerin sergiledikleri
kişilik özellikleri ile marka değiştirme davranışları arasındaki ilişki incelenmiştir. Marka
değiştirme davranışı ile en yüksek korelasyona sahip kişilik özelliği, gelişime (deneyime)
açıklıktır. Özdenetim ile marka değiştirme davranışı arasında bir ilişki tespit edilememiştir.
Marka değiştirme davranışı üzerinde en fazla etkili olan kişilik alt boyutu gelişime açıklık iken
özdenetimin bir etkisi olmadığı görülmektedir. Gelişime açık olan kişilerin sürekli yeni şeyler
deneme merakı, marka tercihinde de kendini göstermektedir. Bununla birlikte özdenetim sahibi
kişilerin özgüvenli, azimli ve davranışlarında kararlı olmaları, daha az marka değiştirmelerine
neden olmaktadır.
Aktuğlu, I. K., & Temel, A. (2006). Tüketiciler markaları nasıl tercih ediyor? (Kamu sektörü çalışanlarının
giysi markalarını tercihini etkileyen faktörlere yönelik bir araştırma). Selçuk Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 43-59.
Assael, H. (2004). Consumer behavior and marketing action. 6th Ed, Cincinnati OH: South Western
College Publishing.
Banerjee, S. (2016). Influence of consumer personality, brand personality, and corporate personality
on brand preference: An empirical investigation of interaction effect. Asia Pacific Journal of
Marketing and Logistics, 28(2), 198-216.
Basım, H. N., Çetin, F., & Tabak, A. (2009). Beş faktör kişilik özelliklerinin kişilerarası çatışma çözme
yaklaşımlarıyla ilişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 24 (63), 20-34.
Bişkin, F. (2010). Markanın pazarlama açısından önemi ve tüketici tercihleri-memnuniyeti çerçevesinde
otomobil sahipleri üzerinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar
Dergisi, 20, 411-433.
Brown, G. H. (1952). Brand loyalty – factor fiction. Advertising Age, 24, 75-76.
Can, P., & Telingün, K. (2016). Marka bağlılığı belirleyicilerinin marka ilişkisine etkisi. Uluslararası
Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43), 1744-1757.
Cemalcılar, İ. (1994). Pazarlama-kavramlar, kararlar. İstanbul: Beta Basım Yayım.
Çetin, F., & Basım, H. J. (2013). Örgütte bireysel farklılıklar, kişilik ve değerler. İstanbul: Beta Yayım
Dağıtım.
David, M., La Barbera, P., & Aiello, A. (1996). When consumers switch brands. Psychology & Marketing
Spring, 4(1), 17-48.
Dick, A. S., & Basu, K. (1994). Customer loyalty: Toward an integrated conceptual framework. Journal
of the Academy of Marketing Science, 22(2), 99-113.
Fintikasari, I., & Ardyan, E. (2018). Brand switching behaviour in the generation Y: Empirical studies on
smartphone users. JMK, 20(1), 23-30.
Garga, E., Maiyaki, A. A., & Sagagi, M. S. (2019). Factors influencing brand switching behaviour of
mobile phone users and the mediating effect of customer satisfaction: A literature review. Journal
of Education, Society and Behavioural Science, 29(1), 1-11.
Guest, L. P. (1942). Last vs. usual purchase questions. Journal of Applied Psychology, 26(2), 180-186.
Ghorbani, H., & Mousavi, S. M. (2014). The study impact of consumer personality traits on brand
personality and brand loyalty (Case study: Product group of Isfahan Iran Khodro). International
Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 4(1), 371-385.
Horzum, M. B., Ayas, T., & Padır, M. A. (2017). Beş faktör kişilik ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması.
Sakarya University Journal of Education, 7(2), 398-408.
İlal, G. K. (2001). Davranış bilimleri tıpsal psikoloji. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
John, O. P., & Srivastava, S. (1999). The big five trait taxonomy: History, measurement, and theoretical
perspectives. in L. A. Pervin, O. P. John (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (pp.
102-138). New York, NY, US: Guilford Press.
Lee, J. W. (2009). Relationship between consumer personality and brand personality as self-concept:
From the case of Korean automobile brands. Academy of Marketing Studies Journal, 13(1), 25-44.
Liang, D., Ma, Z., & Qi, L. (2013). Service quality and customer switching behavior in China’s mobile
phone service sector. Journal of Business Research, 66(8), 1161-1167.
Mert Şencan, M. N. (2016). Beş faktör kişilik özellikleri ile işkolizm arasındaki ilişkinin incelenmesi:
Kamu sektöründe çalışanlar üzerinde bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(3),
229-246.
Moisescu, O. I. (2009). The impact of brand–consumer personality congruence on brand loyalty.
International Journal of Business Research, 9(4), 175-179.
Oliver, R. L. (1999). Whence customer loyalty?. Journal of Marketing, 63(Special Issue), 33-44.
Özhan, Ş. (2015). Kişilik özellikleri ve nostalji eğiliminin marka sadakatine etkisi üzerine ampirik bir
araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Ramshitha, A. P., & Manikandan, K. (2013). Personality and consumer brand switching. Guru Journal of
Behavioral and Social Sciences, 1(3), 152-160.
Ramya, N., & Mohamed Ali, S. A. (2016). Factors affecting consumer buying behavior. International
Journal of Applied Research, 2(10), 76-80.
Rauschnabel, P., Ahuvia, A., Ivens, B., & Leischnig, A. (2015). The personality of brand lovers: An
examination in fashion branding. in M. Fetscherin, T. Heilmann, (Eds.), Consumer brand
relationships: Meaning, measuring, managing (pp. 108-122). England: Macmillan Publishers
Limited.
Reel, Y. (2004). Tüketicilerin marka tercihleri. Piyasa, 11, 187-194.
Sharma, A., & Sharma, R. R. K. (2018). Culture and consumer brand switching: Moderating role of
consumer involvement and service value. Proceedings of the International Conference on
Industrial Engineering and Operations Management, March 6-8, Bandung, Indonesia.
Temeloğlu, E., & Aksu, M. (2016). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kişilik özelliklerinin turizmde kariyer
yapma istekleri üzerindeki etkisi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği. Uluslararası
Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43), 1512-1521.
Tosun, O., & Taşkıran, E. (2017). Çatışma yönetimi tarzları tercihinde beş faktör kişilik özelliklerinin
rolü. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 287-307.
Year 2020,
Volume: 16 Issue: 1, 160 - 170, 10.03.2020
Aktuğlu, I. K., & Temel, A. (2006). Tüketiciler markaları nasıl tercih ediyor? (Kamu sektörü çalışanlarının
giysi markalarını tercihini etkileyen faktörlere yönelik bir araştırma). Selçuk Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 43-59.
Assael, H. (2004). Consumer behavior and marketing action. 6th Ed, Cincinnati OH: South Western
College Publishing.
Banerjee, S. (2016). Influence of consumer personality, brand personality, and corporate personality
on brand preference: An empirical investigation of interaction effect. Asia Pacific Journal of
Marketing and Logistics, 28(2), 198-216.
Basım, H. N., Çetin, F., & Tabak, A. (2009). Beş faktör kişilik özelliklerinin kişilerarası çatışma çözme
yaklaşımlarıyla ilişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 24 (63), 20-34.
Bişkin, F. (2010). Markanın pazarlama açısından önemi ve tüketici tercihleri-memnuniyeti çerçevesinde
otomobil sahipleri üzerinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar
Dergisi, 20, 411-433.
Brown, G. H. (1952). Brand loyalty – factor fiction. Advertising Age, 24, 75-76.
Can, P., & Telingün, K. (2016). Marka bağlılığı belirleyicilerinin marka ilişkisine etkisi. Uluslararası
Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43), 1744-1757.
Cemalcılar, İ. (1994). Pazarlama-kavramlar, kararlar. İstanbul: Beta Basım Yayım.
Çetin, F., & Basım, H. J. (2013). Örgütte bireysel farklılıklar, kişilik ve değerler. İstanbul: Beta Yayım
Dağıtım.
David, M., La Barbera, P., & Aiello, A. (1996). When consumers switch brands. Psychology & Marketing
Spring, 4(1), 17-48.
Dick, A. S., & Basu, K. (1994). Customer loyalty: Toward an integrated conceptual framework. Journal
of the Academy of Marketing Science, 22(2), 99-113.
Fintikasari, I., & Ardyan, E. (2018). Brand switching behaviour in the generation Y: Empirical studies on
smartphone users. JMK, 20(1), 23-30.
Garga, E., Maiyaki, A. A., & Sagagi, M. S. (2019). Factors influencing brand switching behaviour of
mobile phone users and the mediating effect of customer satisfaction: A literature review. Journal
of Education, Society and Behavioural Science, 29(1), 1-11.
Guest, L. P. (1942). Last vs. usual purchase questions. Journal of Applied Psychology, 26(2), 180-186.
Ghorbani, H., & Mousavi, S. M. (2014). The study impact of consumer personality traits on brand
personality and brand loyalty (Case study: Product group of Isfahan Iran Khodro). International
Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 4(1), 371-385.
Horzum, M. B., Ayas, T., & Padır, M. A. (2017). Beş faktör kişilik ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması.
Sakarya University Journal of Education, 7(2), 398-408.
İlal, G. K. (2001). Davranış bilimleri tıpsal psikoloji. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi.
John, O. P., & Srivastava, S. (1999). The big five trait taxonomy: History, measurement, and theoretical
perspectives. in L. A. Pervin, O. P. John (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (pp.
102-138). New York, NY, US: Guilford Press.
Lee, J. W. (2009). Relationship between consumer personality and brand personality as self-concept:
From the case of Korean automobile brands. Academy of Marketing Studies Journal, 13(1), 25-44.
Liang, D., Ma, Z., & Qi, L. (2013). Service quality and customer switching behavior in China’s mobile
phone service sector. Journal of Business Research, 66(8), 1161-1167.
Mert Şencan, M. N. (2016). Beş faktör kişilik özellikleri ile işkolizm arasındaki ilişkinin incelenmesi:
Kamu sektöründe çalışanlar üzerinde bir araştırma. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(3),
229-246.
Moisescu, O. I. (2009). The impact of brand–consumer personality congruence on brand loyalty.
International Journal of Business Research, 9(4), 175-179.
Oliver, R. L. (1999). Whence customer loyalty?. Journal of Marketing, 63(Special Issue), 33-44.
Özhan, Ş. (2015). Kişilik özellikleri ve nostalji eğiliminin marka sadakatine etkisi üzerine ampirik bir
araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Ramshitha, A. P., & Manikandan, K. (2013). Personality and consumer brand switching. Guru Journal of
Behavioral and Social Sciences, 1(3), 152-160.
Ramya, N., & Mohamed Ali, S. A. (2016). Factors affecting consumer buying behavior. International
Journal of Applied Research, 2(10), 76-80.
Rauschnabel, P., Ahuvia, A., Ivens, B., & Leischnig, A. (2015). The personality of brand lovers: An
examination in fashion branding. in M. Fetscherin, T. Heilmann, (Eds.), Consumer brand
relationships: Meaning, measuring, managing (pp. 108-122). England: Macmillan Publishers
Limited.
Reel, Y. (2004). Tüketicilerin marka tercihleri. Piyasa, 11, 187-194.
Sharma, A., & Sharma, R. R. K. (2018). Culture and consumer brand switching: Moderating role of
consumer involvement and service value. Proceedings of the International Conference on
Industrial Engineering and Operations Management, March 6-8, Bandung, Indonesia.
Temeloğlu, E., & Aksu, M. (2016). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kişilik özelliklerinin turizmde kariyer
yapma istekleri üzerindeki etkisi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği. Uluslararası
Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43), 1512-1521.
Tosun, O., & Taşkıran, E. (2017). Çatışma yönetimi tarzları tercihinde beş faktör kişilik özelliklerinin
rolü. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 287-307.
Uğur, U., & Sarıoğlu Uğur, S. (2020). KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN MARKA DEĞİŞTİRME DAVRANIŞI ÜZERİNE ETKİSİ: BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 16(1), 160-170. https://doi.org/10.17130/ijmeb.700882