With the development of air transport, the capacity of airports increasing in use day by day is insufficient. Therefore, it has been thought that airports should be used effectively and efficiently. A number of studies have been conducted by airport managers and competent authorities to improve effectively and efficiently in airports. Many performance measurement methods are used in these studies. Data Envelopment Analysis DEA , where many input and output variables are used, is one of the most widely used performance measurement methods in airports. In the first part of this study, the importance of performance measurement at airports is mentioned. In the second part, the previous studies with the DEA in the airports were researched. In the third part, information about the DEA was given. In the last part, operational efficiency measurement of 20 airports which can be accessed within the first 25 airports of the world in terms of number of passengers was done with DEA. In the analysis phase, input variables such as runway number, aircraft number, gate number and terminal area size are used. Total number of flights, total freight and total number of passengers were used as output variables. In the conclusion section, suggestions for ineffective airports are presented.
Hava taşımacılığının gelişmesi ile birlikte kullanımı her geçen gün artan havalimanlarının zamanla mevcut kapasiteleri yetersiz kalmaktadır. Bundan dolayı havalimanlarının etkin ve verimli bir şekilde kullanılması gerektiği düşünülmüştür. Havalimanlarındaki etkinlik ve verimliliğin arttırılması için havalimanı yöneticileri ve yetkili otoriteler tarafından birçok çalışma yapılmaktadır. Bu çalışmalarda birçok performans ölçüm yöntemleri kullanılmaktadır. Birçok girdi ve çıktı değişkenin kullanıldığı Veri Zarflama Analizi VZA havalimanlarında en yaygın kullanılan performans ölçüm yöntemlerinden biridir. Bu çalışmanın birinci kısmında havalimanlarında performans ölçümünün önemine değinilmiştir. İkinci kısımda havalimanlarında VZA ile yapılmış önceki çalışmalar araştırılmıştır. Üçüncü bölümde VZA hakkında bilgi verilmiştir. Son bölümde ise yolcu sayısı açısından dünyanın ilk 25 havalimanı içerisinde verilerine ulaşılabilen 20 havalimanın operasyonel etkinlik ölçümü VZA ile yapılmıştır. Analiz aşamasında pist sayısı, uçak park sayısı, kapı sayısı ile terminal alanı büyüklüğü gibi girdi değişkenleri kullanılmıştır. Çıktı değişkenleri olarak toplam uçuş sayısı, toplam yük miktarı ile toplam yolcu sayısı kullanılmıştır. Sonuç bölümünde ise etkin olmayan havalimanları için öneriler sunulmuştur
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Submission Date | October 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 ICMEB17 Özel Sayısı |