The volume of the healthcare industry and healthcare services received by individuals who use this service, increases in importance of the pursuit of quality. The aim of this study is to determine the priorities of the SERVQUAL dimensions of healthcare services and to present the findings to researchers, academics, and decision-makers. Pair-compared questionnaire of SERVQUAL dimensions was applied to the research hospital patients of Bülent Ecevit University; and priorities and priority series of dimensions are produced via AHP method and evaluated. It is observed that the most important dimensions in healthcare service quality are "Reliability" and "Assurance", having 56.59% priorities totally, and then "Responsiveness" having the lowest priority of 11.81%. In our study, the AHP method was proposed for the calculation of healthcare service quality and it is decided that the produced priority series are useful for variety of statistical hypothesis testing
Sağlık sektörünün büyüklüğü ve sağlık hizmetlerinden yararlanan kişilerin aldığı hizmette kalite arayışı her geçen gün önemini artırmaktadır. Çalışmamızın amacı, sağlık hizmetleri sunum kalitesinde dikkate alınan SERVQUAL boyutlarının önem derecelerini belirlemek ve bulguları araştırmacı, akademisyen, karar vericilere sunmaktır. Bülent Ecevit Üniversitesi’nin araştırma hastanesi hastalarına SERVQUAL boyutları ikili karşılaştırma anketi uygulanmış, AHP yöntemiyle boyutların ağırlıkları ile ağırlık serileri üretilmiş ve değerlendirilmiştir. En önemli boyutlar “Güvenilirlik” ve “Güvence” alarak toplamda %56,59 öneme sahipken, “Heveslilik” boyutunun %11,81’lik en düşük öneme sahip olduğu gözlenmiştir. Çalışmamızda, sağlık hizmet kalitesi önem derecelerin hesaplamalarında AHP yöntemi önerilmiş, üretilen ağırlık serilerinin çeşitli istatistiksel hipotez testlerinde kullanışlı olduğuna karar verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Submission Date | November 22, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 ICMEB17 Özel Sayısı |