When the topic is consumption, women are more forefront than men. Women have more tendency of hedonic consumption than men. The main aim of this study is find out that besides studying about relation between hedonic consumption and horoscope, the relationship demographic variables and hedonic consumption and on which product group women have tendency more. For this aim an application was carried as part of the study on women who work in Kastamonu university as academic and managerial staff and on who studies women students. The datas were analyzed by using logistics regression model. Acording to results; when the education level is getting high, the hedonic consumption tendency is getting low and it’s said that married women have less hedonic consumption tendency than single ones. Furthermore, Aries, Cancer, Libra and Scorpio do more role-shopping shopping to please others compared with Pisces
Tüketim söz konusu olduğunda kadınlar erkeklere göre daha ön plandadırlar. Kadınların hedonik tüketim eğilimleri erkeklerden daha fazladır. Bu çalışmanın ana amacı; burçların hedonik tüketim ile ilişkisinin araştırılmasının yanı sıra, demografik değişkenlerin hedonik tüketim ile ilişkisinin ve kadın tüketicilerin daha çok hangi ürün gruplarında hedonik tüketim eğilimi gösterdiklerinin ortaya çıkarılmasıdır. Bu amaçla çalışma kapsamında Kastamonu üniversitesinde çalışan akademik ve idari kadrolardaki kadınlar ve kadın öğrenciler üzerinde uygulama yapılmıştır. Elde edilen veriler lojistik regresyon modeli kurularak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; eğitim durumu yükseldikçe hedonik tüketim eğiliminin azalmakta olduğu, evli olan kadınların bekâr olanlara oranla daha az hedonik tüketim eğilimi gösterdiği söylenebilir. Bununla birlikte; koç, yengeç, terazi ve akrep burçları balık burçlarına oranla daha fazla rol alışverişi başkalarını mutlu etmek için alışveriş yapmaktadırlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 1 |