The aim of this study is to analyze the relationship between corporate social responsibility level and financial performance in a developing country, Turkey. For this purpose, financial data derived from annual reports of the 33 companies included in BIST Corporate Governance Index between years 2006-2012 has been analyzed with panel data analysis. According to the analysis, there is a meaningful and positive relationship between corporate social responsibility and market value/book value ratio, return on equity ratio, return on assets ratio, leverage ratio and net profit. On the other hand, there is no meaningful relation between corporate social responsibility and companies’ total sales and return on sales ratio
Bu çalışmanın amacı; gelişmekte olan bir ülke olarak Türkiye’de işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk düzeyleri ile finansal performansları arasındaki ilişkiyi analiz etmektir. Bu amaçla BIST Kurumsal Yönetim endeksinde yer alan 33 işletmenin yıllık faaliyet raporlarından elde edilen finansal veriler panel veri analizi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk düzeyleri ile piyasa değeri/defter değeri oranı, özsermaye karlılığı oranı, aktif karlılığı oranı, kaldıraç oranı ve net kârı arasında pozitif ve anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan, işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk düzeyleri ile toplam satışlar ve satış kârlılığı oranı arasında anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 10 Issue: 23 |