The aim of this study is the evaluation of Norway’s local tax system, a Nordic country that owns a deep-rooted local democracy history and a different local governance structure. Local administrations in Norway are composed of provinces and municipalicities. Central government transfers and local taxes constitute the principal income sources of provinces and municipalities. These two income types constitute approximately 85% of total revenues of local governments. Income tax, wealth tax, property tax and natural resource tax are the local taxes of provinces and municipalities. While income tax is being collected by the central government, provinces and municipalities; wealth tax is collected by the central government and municipalities. Natural resource tax is collected by the municipalities and provinces but property tax is taken only by the municipalities. In Norway, similar to other Scandinavian Countries, local authorities have the right to determine the tax rates within the limits set by the central government. In addition, the tax equalization policy has been applied in order to eliminate the imbalance of tax revenues among local governments
Bu çalışmanın amacı, köklü bir yerel demokrasi tarihine sahip ve yerel yönetim yapılanması farklılık arz eden İskandinav ülkesi Norveç’in yerel vergi sisteminin değerlendirilmesidir. Norveç’te yerel idareler, illerden ve belediyelerden oluşmaktadır. İllerin ve belediyelerin ana gelir kaynaklarını merkezi idare transferleri ve yerel vergiler oluşturmaktadır. Bu iki gelir türü, yerel idarelerin toplam gelirlerinin yaklaşık % 85’ini bulmaktadır. Gelir vergisi, servet vergisi, emlak vergisi ve doğal kaynak vergisi; illerin ve belediyelerin yerel vergilerini oluşturmaktadır. Gelir vergisi, merkezi idare, iller ve belediyeler; servet vergisi merkezi idare ile belediyeler; doğal kaynak vergisi belediyeler ve iller tarafından tahsil edilirken; emlak vergisi sadece belediyeler tarafından alınmaktadır. Norveç’te, diğer İskandinav ülkelerine benzer şekilde, yerel idareler merkezi idarenin belirlediği sınırlar dâhilinde vergi oranlarını belirleme hakkına sahiptir. Ayrıca, yerel idareler arasında vergi gelirleri dengesizliğini ortadan kaldırmak amacıyla vergi denkleştirme politikası uygulanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 8 Issue: 16 |