Course books and other aids play a major role as facilitators of learning in both educational institutions and for the individuals who wish to learn on their own. Despite several studies done and models designed on the nature and actualization of self learning, the models display diverse as well as common components; furthermore, when the work on the nature of educational materials is investigated, their required properties seem to have been gathered outside a desirable systematisation. Among the shortcomings of such disorganisation, different terms to denote the same concept and a lack of accuracy in categorisation can be mentioned only as a few. In the present article using the studies in the literature, the necessity of a model for educational aids is validated, and the basic points of such a model are set out. As a consequence, the structure of the model can be further discussed and presented for evaluation
Öğrenme sürecini kolaylaştıran ögeler olarak ders kitapları ve diğer gereçler, kurum içi kullanımları kadar kurumdan bağımsız olarak kendi kendine öğrenmek isteyen bireyler için de çok önemlidir. Kendi kendine öğrenmenin nasıl gerçekleşeceği hakkında birçok model ve çalışma yapılmış olsa da modellerin ortak bileşenleri kadar birbirlerinden çok değişik olan bileşenleri de bulunmakta; ayrıca bir gereçte bulunması gereken özelliklerin, arzu edilen bir dizgeselliğin kimi bakımlardan dışında kaldığı görülebilmektedir. Bu makalede, bir yabancı dili kendi kendine öğrenmek isteyen bireyin gereksinimlerini karşılayabilecek gereç modelinin gerekliliğinin geçerlemesi ilgili alan yazınından yararlanılarak yapılmakta ve böyle bir modelin ana çizgileri çıkarılmaktadır. Sonuç olarak, modelin yapısı ayrıca tartışılabilecek ve değerlendirilmesi için sunulabilecektir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 5 Issue: 10 |