BibTex RIS Cite

THE ASSESSMENT OF THE IMPACT OF E-GOVERNMENT PRACTICES ON MANAGEMENT PRCOCESSES WITHIN THE CONTEXT OF SAMPLE PROJECTS IN TURKEY

Year 2014, Volume: 10 Issue: 22, 235 - 256, 01.05.2014
https://doi.org/10.11122/ijmeb.2013.9.19.459

Abstract

e-government practices or e-government policy are defined as providing certain processes of public services in digital realm by computer and information technologies. In last decades of 20th century, e-government policy and practices have enabled countries to carry out faster, cheaper and less bureaucratic public services. E-goverment practices have been used by developed countries at the outset and by time the usage are has expanded worldwide and in Turkey as well. Public organizations, which adapted these practices in a short time, put e-government projects and applications into practice with different levels. Thus, whether these developments in e-government practices are covering the expections or not and whether they are decreasing bureaucratic procedures or not have become objects of interest. In this study, findings of three e-government projects fieldwork by interviews take place with a conceptual framework.

References

  • Adalet Bakanlığı. Ulusal Yargı Ağı Projesi (UYAP). Erişim Tarihi: 05.05.2013, www.uyap.gov. tr/tanitim/tarihce.html
  • Al hakim, L. (2007). Global government theory and applicattions and benchmarking, (Ed. L. Al Hakim), Australia.
  • Baştan, S., & Gökbunar, R. (2004). Kamu hizmetlerinin sunumunda e-devletle ilgili yeni gelişmeler: tümleşik e-devlet sistemlerine doğru, DEÜ İİBF Dergisi, 19(1), 71-89.
  • Bensghir, T. K. (2008). E-devlet kuramsal ve kavramsal çerçeve, E-devlet semineri kitabı, (Ed: Nevzat Fırat Kunduracı.), Ankara: TC Başbakanlık Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Genel Müdürlüğü Yayını.
  • Büke, A. (2002), Bilişim çağında e-devlet ve e-Türkiye, İzmir: İzmir Ticaret Odası Yayını.
  • Carter, L., & Belanger, F. (2005). The utilization of e-government services: Citizen trust, innovation and acceptance facctors, Info System Journal, 15, 5-25.
  • Çarıkçı, O. (2010). Türkiye’de e-devlet uygulamaları üzerine bir araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(12), 95-122.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4 (1), 95-107.
  • Delibaş, K., & Akgül, A. E. (2010), Dünyada ve Türkiye’de e-devlet uygulamaları: Türkiye’de e-demokrasi ve e-katılım potansiyellerinin harekete geçirilmesi, Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), 100-144.
  • Demirel, D. (2006). E-devlet ve dünya örnekleri, Sayıştay Dergisi, 61, 83-36.
  • DPT. (2005). E-devlet proje ve uygulamaları, Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı Bilgi Toplumu Dairesi.
  • DPT. (2006). Bilgi toplumu stratejisi 2006-2010, Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • DPT. (2009). Bilgi toplumu stratejisi eylem planı (2006-2010) değerlendirme raporu 3, Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı Bilgi Toplumu Dairesi.
  • DPT. (2011). Bilgi toplumu istatistikleri 2011, Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı, Yayın No: 2826.
  • Eid, E. E. D., & El Razek M. M. M. A. (2009). E-governmenet theory and implemantation case study Egyptian e-government model, The International Conferance on Administration and Bussines, University of Bucharest.
  • Eroğlu, T. (2006). E-devlet uygulamaları çerçevesinde mernis projesi ve beklentiler, Sayıştay Dergisi, 62, 83-106.
  • GİB. (2009). 2010 yılı performans programı, Ankara: Gelir İdaresi Başkanlığı Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı, Yayın No: 100.
  • GİB. (2013). 2013 yılı performans programı, Ankara: Gelir İdaresi Başkanlığı Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı, Yayın No: 156.
  • Kalkınma Bakanlığı. (2014). 2014-2018 bilgi toplumu stratejisi ve eylem planı-taslak, Ankara: Kalkınma Bakanlığı.
  • Lofstedt, U. (2005). E-government-assesment of current research and some proposals for future dırections, International Journal of Public Information Systems, Volume 1, 39-52.
  • Maliye Bakanlığı. E-beyanname, Erişim Tarihi: 21.5.2012, www.alomaliye.com/2007/salih_ er_ebeyanname.htm
  • Metin, A. (2012), Türkiye’de e-devlet uygulaması ve e-devletin bürokrasiye etkisi, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 97-108.
  • Metu, Yurdum internet 10 yaşında, Erişim Tarihi: 05.05.2013, http://www.internetarsivi.metu. edu.tr
  • Mugellini, E., Pattenati, M. C., Khaled, E. O. (2007). Requirements analysis and general functional model of seamless, citizen-oriented service delivery, Global E-Government Theory Apllications And Benchmarking, (Ed. Latif El Hakim), Australia, 21-51.
  • Nic.Tr. Kamu web siteleri alan adı istatistikleri, Erişim Tarihi: 20.12.2009, www.nic.tr
  • Nic.Tr. Kamuya ait web siteleri istatistikleri 2013, Erişim Tarihi: 20.02.2013, www.nic.tr
  • Noris, D. F. (2010, Mart). E-government, e-democracy, e-transformation? Now? Soon? Ever?, Explorations in eGovernment and Governance, (Edit by: Asım Balcı and Others), Selected Proceedings of The Second International Conferance On eGovernment and Governance, I, (1-15), Antalya, Turkey.
  • Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü. MERNİS Projesi, Erişim Tarihi: 21.5.2013, www.nvi.gov.tr/Hakkimizda/projeler,mernis_Genel.html
  • OECD. (2009). E-government studies rethinking e-government services user centered approaches, OECD.
  • Öz, E., & Doğan, B. (2012). Türk vergi sisteminde e-maliye uygulamaları, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 17( 2), 67-92.
  • Seferoğlu, S., Çelen, F., & Çelik, A. (2011). Türkiye’deki e-devlet uygulamaları: Sorunlar ve çözüm önerileri üzerine bir inceleme, Türkiye’de E-Öğrenme: Gelişmeler ve Uygulamalar II, (Ed:B.B Demirci vd.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sillock, R. (2001), What is egovernment, Parliamentary Affairs, 54, 88- 101.
  • Şahin, A., & Örselli, E. (2003), E-devlet anlayışı sürecinde Türkiye, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 343-356.
  • Şakar, A. Y. (2011), Türkiye’de e-devlet uygulamalarının vergi hukuku alanına yansımaları: E-haciz uygulaması ve karşılaşılan sorunlar, Mali Çözüm, Temmuz-Ağustos, 69-87.
  • Torres, L., Pina, V., & Acerete, B. (2005). E-government developments on delivering public services among EU cities, Government International Quarterly, 22, 217-238.
  • Törenli, N. (2004). E-devletin ekonomi politiğine giriş: Kullanıcı dostu ortamlarda sanallaşan kamu hizmetleri, AÜ SBF Dergisi, 60(1), 191-224.
  • Türkiye Bilişim Derneği. (2006). E-Devlet Kavramları El Kitabı, Türkiye Bilişim Derneği Kamu Bilişim Platformu VIII, Antalya.
  • Türksat. E-devlet nedir?, Erişim Tarihi: 05.05.2013, http://edevlet.turksat.com.tr
  • Ulaştırma Bakanlığı. Türkiye gov tr adlı e-kapıdan sunulan hizmet sayısı ve sisteme kayıtlı kullanıcı sayısı, Erişim Tarihi: 05.05.2013, www.turkiye.gov.tr
  • United Nations. (2012). E-government survey 2012, New York: Printed at The United Nations.
  • Weber, M. (2006). Bürokrasi ve otorite, (Çev. Bahadır Akın), Ankara: Adres Yayınları.
  • West, D. M. (2004). E-Government and the transformation of service delivery and citizen attitudes, Public Adminstration Review, 64(1), 15-27.
  • Yıldız, M. (2003). Elektronik e-devlet kuram ve uygulamasına genel bir bakış ve değerlendirme. İçinde M. Acar, H. Özgür (ed.), Çağdaş Kamu Yönetimi-1 (ss.305-327). İstanbul: Atlas- Nobel Yayınları.

Türkiye’de e-Devlet Uygulamalarının Bazı Yönetim Süreçlerine Etkisinin Örnek Projeler Bağlamında Değerlendirilmesi

Year 2014, Volume: 10 Issue: 22, 235 - 256, 01.05.2014
https://doi.org/10.11122/ijmeb.2013.9.19.459

Abstract

Kamu hizmetlerinin bazı süreçlerinin bilgisayar ve internet teknolojileri yardımıyla sanal bir ortamda muhataplarla buluşturulması e-Devlet uygulamaları veya e-Devlet Politikası olarak tanımlanmaktadır. 20. Yüzyılın son çeyreğinde, e-Devlet politikası ve uygulamaları ülkelerin kamu hizmetlerini daha az bürokrasiyle daha hızlı, daha etkili ve daha ekonomik sunmalarına önemli bir imkân sağlamıştır. e-Devlet önce gelişmiş ülkelerde, ardından dünyanın pek çok ülkesi gibi Türkiye’de de uygulanmaya başlamıştır. Kısa zamanda bu uygulamaya intibak sağlayan kamu idareleri farklı düzeylerde e-Devlet proje ve uygulamalarını hayata geçirmişlerdir. Günümüzde hemen her açıdan önemli bir mesafe kat eden bu uygulamaların, beklentileri karşılayıp karşılamadığı, bürokrasinin bazı olumsuzluklarını azaltıp azaltmadığı merak konusu olmuştur. Çalışma üç önemli e-Devlet projesi bağlamında yürütülen alan araştırmasının, odak grup görüşmesi ve mülakat yöntemiyle elde edilmiş, bulgularına dayanmaktadır.

References

  • Adalet Bakanlığı. Ulusal Yargı Ağı Projesi (UYAP). Erişim Tarihi: 05.05.2013, www.uyap.gov. tr/tanitim/tarihce.html
  • Al hakim, L. (2007). Global government theory and applicattions and benchmarking, (Ed. L. Al Hakim), Australia.
  • Baştan, S., & Gökbunar, R. (2004). Kamu hizmetlerinin sunumunda e-devletle ilgili yeni gelişmeler: tümleşik e-devlet sistemlerine doğru, DEÜ İİBF Dergisi, 19(1), 71-89.
  • Bensghir, T. K. (2008). E-devlet kuramsal ve kavramsal çerçeve, E-devlet semineri kitabı, (Ed: Nevzat Fırat Kunduracı.), Ankara: TC Başbakanlık Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Genel Müdürlüğü Yayını.
  • Büke, A. (2002), Bilişim çağında e-devlet ve e-Türkiye, İzmir: İzmir Ticaret Odası Yayını.
  • Carter, L., & Belanger, F. (2005). The utilization of e-government services: Citizen trust, innovation and acceptance facctors, Info System Journal, 15, 5-25.
  • Çarıkçı, O. (2010). Türkiye’de e-devlet uygulamaları üzerine bir araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(12), 95-122.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., & Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4 (1), 95-107.
  • Delibaş, K., & Akgül, A. E. (2010), Dünyada ve Türkiye’de e-devlet uygulamaları: Türkiye’de e-demokrasi ve e-katılım potansiyellerinin harekete geçirilmesi, Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), 100-144.
  • Demirel, D. (2006). E-devlet ve dünya örnekleri, Sayıştay Dergisi, 61, 83-36.
  • DPT. (2005). E-devlet proje ve uygulamaları, Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı Bilgi Toplumu Dairesi.
  • DPT. (2006). Bilgi toplumu stratejisi 2006-2010, Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • DPT. (2009). Bilgi toplumu stratejisi eylem planı (2006-2010) değerlendirme raporu 3, Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı Bilgi Toplumu Dairesi.
  • DPT. (2011). Bilgi toplumu istatistikleri 2011, Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı, Yayın No: 2826.
  • Eid, E. E. D., & El Razek M. M. M. A. (2009). E-governmenet theory and implemantation case study Egyptian e-government model, The International Conferance on Administration and Bussines, University of Bucharest.
  • Eroğlu, T. (2006). E-devlet uygulamaları çerçevesinde mernis projesi ve beklentiler, Sayıştay Dergisi, 62, 83-106.
  • GİB. (2009). 2010 yılı performans programı, Ankara: Gelir İdaresi Başkanlığı Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı, Yayın No: 100.
  • GİB. (2013). 2013 yılı performans programı, Ankara: Gelir İdaresi Başkanlığı Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı, Yayın No: 156.
  • Kalkınma Bakanlığı. (2014). 2014-2018 bilgi toplumu stratejisi ve eylem planı-taslak, Ankara: Kalkınma Bakanlığı.
  • Lofstedt, U. (2005). E-government-assesment of current research and some proposals for future dırections, International Journal of Public Information Systems, Volume 1, 39-52.
  • Maliye Bakanlığı. E-beyanname, Erişim Tarihi: 21.5.2012, www.alomaliye.com/2007/salih_ er_ebeyanname.htm
  • Metin, A. (2012), Türkiye’de e-devlet uygulaması ve e-devletin bürokrasiye etkisi, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8), 97-108.
  • Metu, Yurdum internet 10 yaşında, Erişim Tarihi: 05.05.2013, http://www.internetarsivi.metu. edu.tr
  • Mugellini, E., Pattenati, M. C., Khaled, E. O. (2007). Requirements analysis and general functional model of seamless, citizen-oriented service delivery, Global E-Government Theory Apllications And Benchmarking, (Ed. Latif El Hakim), Australia, 21-51.
  • Nic.Tr. Kamu web siteleri alan adı istatistikleri, Erişim Tarihi: 20.12.2009, www.nic.tr
  • Nic.Tr. Kamuya ait web siteleri istatistikleri 2013, Erişim Tarihi: 20.02.2013, www.nic.tr
  • Noris, D. F. (2010, Mart). E-government, e-democracy, e-transformation? Now? Soon? Ever?, Explorations in eGovernment and Governance, (Edit by: Asım Balcı and Others), Selected Proceedings of The Second International Conferance On eGovernment and Governance, I, (1-15), Antalya, Turkey.
  • Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü. MERNİS Projesi, Erişim Tarihi: 21.5.2013, www.nvi.gov.tr/Hakkimizda/projeler,mernis_Genel.html
  • OECD. (2009). E-government studies rethinking e-government services user centered approaches, OECD.
  • Öz, E., & Doğan, B. (2012). Türk vergi sisteminde e-maliye uygulamaları, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 17( 2), 67-92.
  • Seferoğlu, S., Çelen, F., & Çelik, A. (2011). Türkiye’deki e-devlet uygulamaları: Sorunlar ve çözüm önerileri üzerine bir inceleme, Türkiye’de E-Öğrenme: Gelişmeler ve Uygulamalar II, (Ed:B.B Demirci vd.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sillock, R. (2001), What is egovernment, Parliamentary Affairs, 54, 88- 101.
  • Şahin, A., & Örselli, E. (2003), E-devlet anlayışı sürecinde Türkiye, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 343-356.
  • Şakar, A. Y. (2011), Türkiye’de e-devlet uygulamalarının vergi hukuku alanına yansımaları: E-haciz uygulaması ve karşılaşılan sorunlar, Mali Çözüm, Temmuz-Ağustos, 69-87.
  • Torres, L., Pina, V., & Acerete, B. (2005). E-government developments on delivering public services among EU cities, Government International Quarterly, 22, 217-238.
  • Törenli, N. (2004). E-devletin ekonomi politiğine giriş: Kullanıcı dostu ortamlarda sanallaşan kamu hizmetleri, AÜ SBF Dergisi, 60(1), 191-224.
  • Türkiye Bilişim Derneği. (2006). E-Devlet Kavramları El Kitabı, Türkiye Bilişim Derneği Kamu Bilişim Platformu VIII, Antalya.
  • Türksat. E-devlet nedir?, Erişim Tarihi: 05.05.2013, http://edevlet.turksat.com.tr
  • Ulaştırma Bakanlığı. Türkiye gov tr adlı e-kapıdan sunulan hizmet sayısı ve sisteme kayıtlı kullanıcı sayısı, Erişim Tarihi: 05.05.2013, www.turkiye.gov.tr
  • United Nations. (2012). E-government survey 2012, New York: Printed at The United Nations.
  • Weber, M. (2006). Bürokrasi ve otorite, (Çev. Bahadır Akın), Ankara: Adres Yayınları.
  • West, D. M. (2004). E-Government and the transformation of service delivery and citizen attitudes, Public Adminstration Review, 64(1), 15-27.
  • Yıldız, M. (2003). Elektronik e-devlet kuram ve uygulamasına genel bir bakış ve değerlendirme. İçinde M. Acar, H. Özgür (ed.), Çağdaş Kamu Yönetimi-1 (ss.305-327). İstanbul: Atlas- Nobel Yayınları.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Yılmaz Demirhan This is me

İrfan Türkoğlu This is me

Publication Date May 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 10 Issue: 22

Cite

APA Demirhan, Y., & Türkoğlu, İ. (2014). Türkiye’de e-Devlet Uygulamalarının Bazı Yönetim Süreçlerine Etkisinin Örnek Projeler Bağlamında Değerlendirilmesi. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 10(22), 235-256. https://doi.org/10.11122/ijmeb.2013.9.19.459