This research was conducted to investigate the Girls’ Vocational High School Textiles-Confection students’ realization level of skill education applications in accordance with Vocational Education Law, number 3308. The research is modeled as a documentary scan and descriptive study. Surveying and scanning methods were used in obtaining the research data. SPSS statistics program was used to analyze the data. At the end of the study, it was concluded that schools were fulfilled the procedures related to preliminary phase of skill education in enterprises; however, there are problems in informing and guidance procedure of students and their parents about skill education applications but evaluation procedure after skill education was found to be accordingly executed by the examination committee. In spite of this, the students reached to the agreement that the education given to them in school and enterprises did not cover the needs of the sector
Bu araştırma Kız Meslek Lisesi Tekstil-Konfeksiyon öğrencilerinin beceri eğitimi uygulamalarını 3308 sayılı Meslek Eğitimi Kanuna uygun gerçekleştirilme düzeyini ölçmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma model bakımından belgesel tarama ve betimsel nitelikte bir çalışmadır. Verilerin toplanmasında anket tekniği ve tarama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, SPSS istatistik programından yararlanılmıştır.Çalışma sonucunda işletmelerde beceri eğitiminin ön hazırlıklarına ilişkin gerekli prosedürü yerine getirdiğini ancak öğrenci ve velilerinin işletmelerde beceri eğitimi uygulamaları ile ilgili bilgilendirme ve yönlendirme çalışmalarında aksayan yönler olduğu fakat beceri eğitimi sonrası yapılan değerlendirme çalışmalarının sınav komisyonu tarafından gereğince yerine getirildiği sonucuna ulaşılmıştır. Ancak öğrenciler alanlarıyla ilgili olarak okulda ve işletmelerde aldıkları eğitimin sektörün ihtiyaçlarını karşılamadığı yönünde görüş birliğine varmışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 8 Issue: 15 |