In Hospitality Operations, increasing quality of service, product and profitability, reducing personnel costs, and at the same time occupancy rate of operation is very important. High occupancy rate means hotel quests are satisfied with services hotel renders, which in turn depends on the level of employees’ job satisfaction to increase job satisfaction of employees requires to delicate their personalities and develop appropriate motivational teals. The objective of this study is to determine factors that determine job satisfaction of employees’ personalities in 4-5 star- hospitality operation. The yield study was conducted on hotel employees in Ankara, İstanbul, İzmir, Muğla and Nevşehir. To determine job satisfaction factors, a questionnaire has been developed with reference to F. Herzberg two-factor theory and applied to 634 employees. The obtained data was analyzed and tabulated together with its, frequencies, t-test, F-tests and multiple regression analysis. Based on research findings, it is determined that, job satisfaction factors are varied based on the employee personalities “Employee social life” and “Promotion and Advancement Opportunities” also found to be important it could be inferred that businesses could increase their employees job satisfaction by “recognizing successes”, delegating responsibilities, supporting promotion and advancement opportunities providing job security and enhancing social life”
Konaklama işletmelerinde, hizmet kalitesini artırmak, verimlilik ve karlılığı sağlamak, işgören maliyetlerini düşürmek ve aynı zamanda otelin müşteri doluluk oranını yüksek tutmak önemlidir. Doluluk oranının yüksek olması, müşterinin otel işletmesinden tatmin olma derecesiyle paralellik göstermektedir. Müşterinin otelden tatmin olması işgörenin iş tatminine bağlıdır. İşgörenlerin işinden tatmin olması, onların özelliklerinin bilinmesi ve uygun motivasyon araçlarının sağlanmasıyla olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, dört ve beş yıldızlı konaklama işletmelerinde çalışanların özelliklerine göre iş tatminini sağlayan faktörlerin belirlenmesidir. Uygulama alanı olarak; Ankara, İstanbul, İzmir, Muğla ve Nevşehir’de bulunan otel işgörenleri seçilmiştir. İş tatmini faktörlerini belirlemek için, F. Herzberg Çift Faktör teorisinden yararlanılarak bir anket geliştirilmiş ve toplam 634 işgörene uygulanmıştır. Toplanan verilere, frekans analizi, t-testi, F-testi ve çoklu regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular sonucunda; işgören özelliklerine göre iş tatmini faktörlerinin farklılaştığı, “işgörenin sosyal yaşantısı” ve “ilerleme ve gelişme imkânları” etkili olduğu ortaya çıkmıştır. İşletmeler, “başarının takdir edilmesi, sorumluluk verilmesi, ilerleme ve gelişme imkânlarına destek olunması, iş güvencesi verilmesi ve sosyal yaşantıları” için gerekli olan asgari şartları sağlamak suretiyle işgörenlerde iş tatmini sağlanması mümkün olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 7 Issue: 14 |