Accountancy education in Trade Vocational High Schools consists of two stages. First is the theorical education happening at school, second is the practical education happening in workshops; it is the probation. Probational education in our country has been organized by the 3308 numbered Apprenticeship and Vocational Education Law. In this study, problems of students on the stage of probation has been determined and reasonable solutions have been remedied. For determining the problems a questionary form was used. This questionary was applied to the probationer Trade Vocational High School accountancy students in İstanbul. According to sum of research results; propationer students are employed in fields apart from their professions and not paid regularly. They cannot use the knowledge given at school for working environment. Education at school is deficient. Probationer students aren‟t controlled sufficiently by teachers
Ticaret Meslek Liselerinde muhasebe eğitimi iki aşamadan meydana gelir. Birinci aşama okulda gerçekleşen teorik eğitim, ikinci aşama ise işyerlerinde gerçekleştirilen pratik eğitim; yani stajyerlik eğitimidir. Ülkemizde stajyerlik eğitimi 3308 sayılı Çıraklık ve Mesleki Eğitim Kanunu ile düzenlenmiştir. Bu çalışmada stajyerlik aşamasındaki öğrencilerin karşılaştıkları problemler tespit edilmiş ve problemlere makul çözüm önerileri getirilmeye çalışılmıştır. Problemlerin tespitinde anket formu kullanılmış. Anket, İstanbul ilindeki staja giden Ticaret Meslek Lisesi muhasebe bölümü öğrencilerine uygulanmıştır. Anket sonuçları özetle; stajyer öğrencilerin alanları dışındaki işlerde çalıştırıldıkları, ücretlerinin tam ödenmedikleri, okulda verilen bilgileri iş dünyasında kullanamadıkları, okullarda verilen eğitimin yetersizliği, stajyerlikte öğrencilerin öğretmenler tarafından yeteri kadar denetlenmediği yönündedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 7 Issue: 13 |