KİŞİ-ÖRGÜT UYUMUNUN GÖREV VE BAĞLAMSAL PERFORMANS İLE İLİŞKİSİ: İŞ TUTUMLARININ ARACILIK ROLÜ
Year 2020,
Volume: 16 Issue: 4, 938 - 953, 31.12.2020
Eda Çam
Meral Elçi
Büşra Müceldili
Abstract
Bu çalışmanın amacı, kişi-örgüt uyumu ile görev ve bağlamsal performans arasındaki ilişkide
iş tutumlarının (örgütsel bağlılık ve iş tatmini) aracı rollerinin incelenmesidir. Bu ilişkilerin analiz
edilmesinde, Marmara Bölgesi’nde kamu ve özel sektör işletmelerinde çalışan 331 katılımcıdan anket
tekniği ile veri toplanmıştır. Araştırma modeli yapısal eşitlik modeli kullanılarak analiz edilmiştir. İlk
olarak doğrulayıcı faktör analizi ardından kavramsal model kapsamındaki ilişkileri test etmek amacıyla
yol analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonunda elde edilen temel bulgular şu şekildedir; kişi-örgüt
uyumu görev ve bağlamsal performans ile pozitif bir ilişkiye sahiptir. Ayrıca iş tutumları, bu ilişkide aracı
rol oynamaktadır.
References
- Adıgüzel, O., & Kayadibi, K. (2015). Kişi-Örgüt uyumu sürecinde entelektüel sermayenin iş doyumu ve
örgütsel çekicilik üzerine etkisi: Bir üniversite hastanesi örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi,
7(4), 92-122.
- Akbaş, T. T. (2010). Örgütsel etik iklim, kişi-örgüt uyumu, örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık
davranışı ilişkisi: Görgül bir araştırma (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü.
- Arthur Jr, W., Bell, S. T., Villado, A. J., & Doverspike, D. (2006). The use of person-organization fit in
employment decision making: An assessment of its criterion-related validity. Journal of Applied
Psychology, 91(4), 786-801.
- Ayar, H. (2016). Dinamik örgütsel kuralların firmanın pazarlama yeteneği üzerine etkileri (Yayınlanmamış
Doktora Tezi). Gebze Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Babin, B. J., & Boles, J. S. (1998). Employee behavior in a service environment: A model and test of
potential differences between men and women. Journal of Marketing, 62(2), 77-91.
- Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological
research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social
Psychology, 51(6), 1173.
- Bayram, L. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: Örgütsel bağlılık. Sayıştay Dergisi, 59(59), 125-139.
Bolat, O. İ., & Bolat, T. (2008). Otel işletmelerinde örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışı
ilişkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 75-94.
- Borman, W. C., & Motowidlo, S. J. (1997). Task performance and contextual performance: The meaning
for personnel selection research. Human Performance, 10(2), 99-109.
- Borman, W. C., & Motowidlo, S. M. (1993). Expanding the criterion domain to include elements of
contextual performance. In N. Schmitt, W. C. Borman (Eds.), Personnel selection in organizations.
San Francisco: USA.
- Borman, W. C., Hanson, M. A., & Hedge, J. W. (1997). Personnel selection. Annual Review of Psychology,
48(1), 299-337.
- Budak, A. (2006). Kamu sektöründe çalışanların iş tatmin düzeyleri: Milli Savunma Bakanlığı akaryakıt
ikmal ve NATO Pol Tesisleri’nde bir uygulama (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Cable, D. M., & DeRue, D. S. (2002). The convergent and discriminant validity of subjective fit
perceptions. Journal of Applied Psychology, 87, 875-884.
- Carpenter, M., Bauer, T., & Erdogan, B. (2010). Principles of management. Jupiterimages Corporation,
USA.
- Chatman, J. A. (1989). Improving interactional organizational research: A model of person-organization
fit. Academy of Management Review, 14(3), 333-349.
- Chatman, J. A. (1991). Matching people and organizations: Selection and socialization in public
accounting firms. Administrative Science Quarterly, 36, 459-484.
- Dormann, C., & Zapf, D. (2001). Job satisfaction: A meta-analysis of stabilities. Journal of Organizational
Behavior, 22(5), 483-504.
- Edwards, B. D., Bell, S. T., Arthur, Jr, W., & Decuir, A. D. (2008). Relationships between facets of job
satisfaction and task and contextual performance. Journal of Applied Psychology, 57(3), 441-465.
- Elden, B. (2017). Psikolojik sözleşme ihlali ile işten ayrılma niyeti ilişkisinde birey-örgüt uyumunun
düzenleyici rolü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Farooqui, M. S., & Nagendra, A. (2014). The impact of person organization fit on job satisfaction and
performance of the employees. Procedia Economics and Finance, 11, 122-129.
- Fornell C., & Larcker D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables
and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-51.
- Goodman, S. A., & Svyantek, D. J. (1999). Person–Organization fit and contextual performance: Do
shared values matter. Journal of Vocational Behavior, 55(2), 254-275.
- Hair J. F., Black W. C., Babin B. J., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate data analysis, 7th Edition,
Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Hartline, M., & Ferrell, O. C. (1996). The management of customer-contact service employees: An
empirical investigation. Journal of Marketing, 60, 52-71.
- Hill, C. W. L., & McShane, S. L. (2008). Principles of management. New York, USA: McGraw-Hill/
Irwin.
- Jawahar, I. M., & Carr, D. (2007). Conscientiousness and contextual performance: The compensatory
effects of perceived organizational support and leader-member exchange. Journal of Managerial
Psychology, 22(4), 330-349.
- Kalkavan, S., & Katrinli, A. (2014). The effects of managerial coaching behaviors on the employees’
perception of job satisfaction, organisational commitment and job performance: Case study on
insurance industry in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 1137-1147.
- Kök, S. B. (2006). İş tatmini ve örgütsel bağlılığın incelenmesine yönelik bir araştırma. Atatürk
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 291-317.
- Kristof, A. L. (1996). Person-organization fit: An integrative review of its conceptualizations, measurement
and implications. Personnel Psychology, 49(1), 1-49.
- Mcculloch, M. C., & Turban, D. B. (2007). Using person–organization fit to select employees for highturnover
jobs. International Journal of Selection and Assessment, 15(1), 63-71.
- Moripek, İ. (2016). Kişi-Örgüt uyumu ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesi: Havacılık
sektörü örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü.
- Netemeyer, R. G., Bowles, J. S., MacKee, D. O., & McMurrian, R. (1997). An investigation into the
antecedents of organizational citizenship behaviors in a personal selling context. Journal of
Marketing, 61, 85-98.
- Ostroff, C. (1992). The relationship between satisfaction, attitudes and performance: An organizational
level analysis. Journal of Applied Psychology, 77(6), 963-974.
- Öcel, H. (2013). Örgüt kimliğinin gücü, algılanan örgütsel prestij ve kişi-örgüt uyumu ile bağlamsal
performans arasındaki ilişkiler: Örgütsel bağlılığın aracı rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 28(71), 37-
53.
- Peng, Y. P. (2014). Job satisfaction and job performance of university librarians: A disaggregated
examination. Library & Information Science Research, 36(1), 74-82.
- Randall, D. M. (1987). Commitment and the organization: The organization man revisited. Academy of
Management Review, 12(3), 460-471.
- Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). Örgütsel davranış, 14. basımdan çeviri, (Çev. İ. Erdem), Ankara:
Nobel Yayıncılık.
- Schneider, B. (1987). The people make the place. Personnel Psychology, 40, 437-454.
- Schwepker Jr. C. H. (2001). Ethical climate’s relationship to job satisfaction, organizational commitment
and turnover in the sales force. Journal of Business Research, 54(1), 39–52.
- Toklu, A. T. (2016). Çalışanlarda iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarının örgütsel bağlılık, işe yabancılaşma
ve iş performansına olan etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gebze Teknik
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Vancouver, J. B., & Schmitt, N. W. (1991). An exploratory examination of person-organization fit:
Organizational goal congruence. Personnel Psychology, 44(2), 333-352.
- Verquer, M. L., Beehr, T. A., & Wagner, S. H. (2003). A meta-analysis of relations between personorganization
fit and work attitudes. Journal of Vocational Behavior, 63(3), 473-489.
- Williams, L. J., & Anderson, S. E. (1991). Job satisfaction and organizational commitment as predictors
of organizational citizenship and in-role behaviors. Journal of Management, 17(3), 601-617.
Year 2020,
Volume: 16 Issue: 4, 938 - 953, 31.12.2020
Eda Çam
Meral Elçi
Büşra Müceldili
References
- Adıgüzel, O., & Kayadibi, K. (2015). Kişi-Örgüt uyumu sürecinde entelektüel sermayenin iş doyumu ve
örgütsel çekicilik üzerine etkisi: Bir üniversite hastanesi örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi,
7(4), 92-122.
- Akbaş, T. T. (2010). Örgütsel etik iklim, kişi-örgüt uyumu, örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık
davranışı ilişkisi: Görgül bir araştırma (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü.
- Arthur Jr, W., Bell, S. T., Villado, A. J., & Doverspike, D. (2006). The use of person-organization fit in
employment decision making: An assessment of its criterion-related validity. Journal of Applied
Psychology, 91(4), 786-801.
- Ayar, H. (2016). Dinamik örgütsel kuralların firmanın pazarlama yeteneği üzerine etkileri (Yayınlanmamış
Doktora Tezi). Gebze Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Babin, B. J., & Boles, J. S. (1998). Employee behavior in a service environment: A model and test of
potential differences between men and women. Journal of Marketing, 62(2), 77-91.
- Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological
research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social
Psychology, 51(6), 1173.
- Bayram, L. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: Örgütsel bağlılık. Sayıştay Dergisi, 59(59), 125-139.
Bolat, O. İ., & Bolat, T. (2008). Otel işletmelerinde örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışı
ilişkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 75-94.
- Borman, W. C., & Motowidlo, S. J. (1997). Task performance and contextual performance: The meaning
for personnel selection research. Human Performance, 10(2), 99-109.
- Borman, W. C., & Motowidlo, S. M. (1993). Expanding the criterion domain to include elements of
contextual performance. In N. Schmitt, W. C. Borman (Eds.), Personnel selection in organizations.
San Francisco: USA.
- Borman, W. C., Hanson, M. A., & Hedge, J. W. (1997). Personnel selection. Annual Review of Psychology,
48(1), 299-337.
- Budak, A. (2006). Kamu sektöründe çalışanların iş tatmin düzeyleri: Milli Savunma Bakanlığı akaryakıt
ikmal ve NATO Pol Tesisleri’nde bir uygulama (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Cable, D. M., & DeRue, D. S. (2002). The convergent and discriminant validity of subjective fit
perceptions. Journal of Applied Psychology, 87, 875-884.
- Carpenter, M., Bauer, T., & Erdogan, B. (2010). Principles of management. Jupiterimages Corporation,
USA.
- Chatman, J. A. (1989). Improving interactional organizational research: A model of person-organization
fit. Academy of Management Review, 14(3), 333-349.
- Chatman, J. A. (1991). Matching people and organizations: Selection and socialization in public
accounting firms. Administrative Science Quarterly, 36, 459-484.
- Dormann, C., & Zapf, D. (2001). Job satisfaction: A meta-analysis of stabilities. Journal of Organizational
Behavior, 22(5), 483-504.
- Edwards, B. D., Bell, S. T., Arthur, Jr, W., & Decuir, A. D. (2008). Relationships between facets of job
satisfaction and task and contextual performance. Journal of Applied Psychology, 57(3), 441-465.
- Elden, B. (2017). Psikolojik sözleşme ihlali ile işten ayrılma niyeti ilişkisinde birey-örgüt uyumunun
düzenleyici rolü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Farooqui, M. S., & Nagendra, A. (2014). The impact of person organization fit on job satisfaction and
performance of the employees. Procedia Economics and Finance, 11, 122-129.
- Fornell C., & Larcker D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables
and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-51.
- Goodman, S. A., & Svyantek, D. J. (1999). Person–Organization fit and contextual performance: Do
shared values matter. Journal of Vocational Behavior, 55(2), 254-275.
- Hair J. F., Black W. C., Babin B. J., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate data analysis, 7th Edition,
Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Hartline, M., & Ferrell, O. C. (1996). The management of customer-contact service employees: An
empirical investigation. Journal of Marketing, 60, 52-71.
- Hill, C. W. L., & McShane, S. L. (2008). Principles of management. New York, USA: McGraw-Hill/
Irwin.
- Jawahar, I. M., & Carr, D. (2007). Conscientiousness and contextual performance: The compensatory
effects of perceived organizational support and leader-member exchange. Journal of Managerial
Psychology, 22(4), 330-349.
- Kalkavan, S., & Katrinli, A. (2014). The effects of managerial coaching behaviors on the employees’
perception of job satisfaction, organisational commitment and job performance: Case study on
insurance industry in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 1137-1147.
- Kök, S. B. (2006). İş tatmini ve örgütsel bağlılığın incelenmesine yönelik bir araştırma. Atatürk
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 291-317.
- Kristof, A. L. (1996). Person-organization fit: An integrative review of its conceptualizations, measurement
and implications. Personnel Psychology, 49(1), 1-49.
- Mcculloch, M. C., & Turban, D. B. (2007). Using person–organization fit to select employees for highturnover
jobs. International Journal of Selection and Assessment, 15(1), 63-71.
- Moripek, İ. (2016). Kişi-Örgüt uyumu ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesi: Havacılık
sektörü örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü.
- Netemeyer, R. G., Bowles, J. S., MacKee, D. O., & McMurrian, R. (1997). An investigation into the
antecedents of organizational citizenship behaviors in a personal selling context. Journal of
Marketing, 61, 85-98.
- Ostroff, C. (1992). The relationship between satisfaction, attitudes and performance: An organizational
level analysis. Journal of Applied Psychology, 77(6), 963-974.
- Öcel, H. (2013). Örgüt kimliğinin gücü, algılanan örgütsel prestij ve kişi-örgüt uyumu ile bağlamsal
performans arasındaki ilişkiler: Örgütsel bağlılığın aracı rolü. Türk Psikoloji Dergisi, 28(71), 37-
53.
- Peng, Y. P. (2014). Job satisfaction and job performance of university librarians: A disaggregated
examination. Library & Information Science Research, 36(1), 74-82.
- Randall, D. M. (1987). Commitment and the organization: The organization man revisited. Academy of
Management Review, 12(3), 460-471.
- Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). Örgütsel davranış, 14. basımdan çeviri, (Çev. İ. Erdem), Ankara:
Nobel Yayıncılık.
- Schneider, B. (1987). The people make the place. Personnel Psychology, 40, 437-454.
- Schwepker Jr. C. H. (2001). Ethical climate’s relationship to job satisfaction, organizational commitment
and turnover in the sales force. Journal of Business Research, 54(1), 39–52.
- Toklu, A. T. (2016). Çalışanlarda iş sağlığı ve güvenliği uygulamalarının örgütsel bağlılık, işe yabancılaşma
ve iş performansına olan etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gebze Teknik
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Vancouver, J. B., & Schmitt, N. W. (1991). An exploratory examination of person-organization fit:
Organizational goal congruence. Personnel Psychology, 44(2), 333-352.
- Verquer, M. L., Beehr, T. A., & Wagner, S. H. (2003). A meta-analysis of relations between personorganization
fit and work attitudes. Journal of Vocational Behavior, 63(3), 473-489.
- Williams, L. J., & Anderson, S. E. (1991). Job satisfaction and organizational commitment as predictors
of organizational citizenship and in-role behaviors. Journal of Management, 17(3), 601-617.