Bir işletmenin gelecek yatırım/planlarında gelirinin/satışının tahmin edilmesi önemlidir. Demir-çelik işletmelerinin ürettiği ürünler imalat sanayisinin girdilerindendir. Yaşanan ekonomik durgunluk/buhran dönemleri birçok sektörde ürün taleplerini etkileyebilmektedir. Çalışmanın amacı, demir-çelik işletmesinin pandemi döneminde satış miktarlarındaki farklılıkların analizi, satışta etkili faktörlerin modellenmesi ve elde edilen sonuçların karar vericiler/araştırmacılara sunulmasıdır. Pandemi döneminde, demir çelik işletmesinin ürün fiyatlarının genel olarak düştüğü ve satışlarının artmış olduğu görülmüştür. Firma ürünlerinin üretim işletmelerine hammadde sağladığı bilindiğinden, bu üretim işletmeleri üretimin yavaşladığı bu dönemde düşen fiyatları fırsat bilerek, kendi hammadde stoklarını güçlendirdikleri şeklinde yorumlanabilir. Demir çelik işletmeleri satışı, satış tahmini/modellemesi üzerine ilgili literatürde oldukça az sayıda çalışmaya rastlanması, bu alanda gerçekleştirilecek regresyon modeline değişken belirleme aşamasında zorluklar olmasına rağmen, alanda yapılacak çalışmaların önemini arttırmaktadır. Regresyon modellerine göre, ürün kendi fiyatı ve “satın alma müdürleri endeksi” değişkenlerinin satışları belirlediği sonucuna varılabilir. Gerek nihai modellerde az sayıda değişken kalması, beş modelden üçünün kabul edilebilir olması ve gerekse de iktisadi teorinin tersine olarak fiyat-satış miktarı arasındaki ilişkinin iki modelde aynı yönlü çıkması, elde edilen sonuçlara temkinli yaklaşılması düşüncesine neden olmuş, yeni değişkenlerle doğrusal olmayan modellerin araştırılması önerilmiştir.
It is important to predict the income/sales of a business in its future investment/plans. It is one of the inputs of the iron-steel production company in the manufacturing industry with its products. Periods of economic recession/ depression may affect product demands in many industries. The study aims to analyze the differences in the sales amounts of the iron-steel businesses during the pandemic period, to model the factors effective in sales, and to present the results to decision-makers/researchers. During the pandemic period, it is seen that the product prices of the iron-steel business decreased in general and their sales increased. Since the company products are known to provide raw materials to the production enterprises, these production enterprises can be interpreted as taking advantage of the falling prices in this period when the production slows down and strengthen their raw material stocks. The fact that there are quite a few studies in the relevant literature on the sale of iron-steel enterprises, sales forecasting/modeling increases the importance of the studies to be carried out in the field, although the difficulties in variables determination for the regression model. According to the regression models, it can be concluded that the product's price and the variables of "purchasing managers index" determine the sales. The fact that there are few variables in the final models, that three of the five models are acceptable, and, contrary to the economic theory, the relationship between the price-sales volume in both models is positive, led to the thought of being cautious about the results obtained, and it is suggested to investigate nonlinear models with new variables.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Submission Date | December 7, 2020 |
Acceptance Date | January 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 17 - ICAFR 2020 Özel Sayı |