Bazı girişimciler güçlü bir para kazanma arzusuyla bir girişimde bulunurken, diğerleri sağladıkları sosyal fayda ile motive olurlar. Sosyal girişimcilerin kişilik özellikleri diğer girişimcilerden farklıdır. Sosyal girişimciler, başarılı bir girişimcinin tüm yeteneklerine ve güçlü bir değişim arzusuna sahiptir. Kollektif faaliyetlerde sosyal faydayı en üst düzeye çıkarmak için çalışırlar. Güçlü bir sosyal adalet anlayışına sahiptirler. Sosyal girişimciler kendinden emin, enerjiktirler ve başkalarını girişimlerine katılmaya kolayca ikna edebilirler. Güçlü bir ağ geliştirme yeteneği, vizyon sahibi sosyal girişimcilerin önemli özelliklerinden biri olarak kabul edilebilir. Ayrıca sosyal girişimciler, hedef kitleleri için üstün değer yaratırlar.
Bu çalışmada, Türk üniversite öğrencilerinin beş faktör kişilik özellikleri ile sosyal girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Uşak ve Aksaray Üniversitelerindeki 229 üniversite öğrencisinin beş faktör kişilik özelliklerini ve sosyal girişimcilik eğilimlerini ölçmek için kapsamlı bir anket kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; dışadönüklük, uyumluluk,sorumluluk, deneyime açıklık ve sosyal girişimcilik eğilimi alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.
While some entrepreneurs make an initiative driven by a strong desire to make money, others motivated by the social benefit which they provide. Social entrepreneurs' personality traits are different from other entrepreneurs. Social entrepreneurs possess all the abilities of a successful entrepreneur, as well as a strong desire for change. They work to maximize social benefit in collective activities. They have a strong sense of social justice. Social entrepreneurs are confident, energetic, and they are capable of persuading others to participate in their ventures easily. The ability to develop a strong network can be considered as one of the important characteristics of visionary social entrepreneurs. Also, social entrepreneurs create superior value for their target audience.
In this study, the relationship between the five-factor personality traits of Turkish college students and their social entrepreneurship tendencies were investigated. A comprehensive questionnaire was used to measure the five-factor personality traits and the social entrepreneurship tendencies of 229 college students in Uşak and Aksaray Universities. According to the findings; there is a significant relationship between the sub-dimensions of extraversion, compatibility, responsibility, openness to experiences, and the tendency of social entrepreneurship.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | January 16, 2021 |
Acceptance Date | February 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 18 Issue: 2 |