İnsanların tüketim eylemlerini yerine getirirken içinde yaşadıkları çevreyi ve gelecek nesilleri
düşünerek hareket etmesi sürdürülebilir tüketim davranışı olarak yaygınlaşmıştır. Bireylerin sahip
oldukları çevresel kaygı düzeyi, bilişsel faydaları ve içinde bulundukları duygu durumları da satın alma
kararlarında etkilidir. Bu bağlamda bu çalışmada çevresel kaygı, bilişsel fayda ve duygu durumunun
tüketicilerin ekolojik ambalajlı ürün satın alma niyeti üzerindeki etkisi ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Çalışma kapsamında 5-30 Nisan 2021 tarihlerinde çevrim içi anket tekniğiyle 18 yaşından büyük toplam
357 kişiden veri toplanmıştır. Elde edilen verilere ilk olarak SmartPLS ile Faktör Analizi uygulanmış
ve kullanılan ölçeğin uyum, yakınsak ve ayrışma geçerliliği ile iç tutarlılığı ortaya konmuş ve ölçeğin
geçerli ve güvenilir olduğu görülmüştür. Daha sonra araştırma modeli Yol Analizine tabi tutulmuştur.
Analiz sonucunda çevresel kaygının ve bilişsel faydanın ekolojik ambalajlı ürün satın alma niyeti üzerinde
anlamlı ve pozitif bir etkisi olduğu, ancak pozitif duygular ve negatif duyguların ise anlamsız bir etkisi
olduğu tespit edilmiştir. Son olarak tüm faktörlerin ekolojik ambalajlı ürün satın alma niyetini pozitif ve
anlamlı olarak yaklaşık %34 oranında ve orta düzeyde açıkladığı görülmüştür.
It has become widespread as sustainable consumption behavior that people act by considering the
environment they live in and future generations while performing their consumption actions. The level of
environmental concern that individuals have, their cognitive benefits and their emotional states also affect
their purchasing decisions. In this context, this study tried to reveal the effects of environmental concern,
cognitive benefit and emotional state on consumers’ intention to purchase ecologically packaged products.
Within the scope of the study, data were collected from a total of 357 people over the age of 18 using the
online survey technique on April 5-30, 2021. First, Factor Analysis was applied to the obtained data with
SmartPls and the concordance, convergent and discriminant validity and internal consistency of the scale used were revealed and it was seen that the scale was valid and reliable. Then the research model was
subjected to Path Analysis. As a result of the analysis, it was determined that environmental concern and
cognitive benefit had a significant and positive effect on the Intention to purchase ecologically packaged
products, but positive emotions and negative emotions had a meaningless effect. Finally, it was seen that
all factors explained the Intent to Purchase Ecological Packaged Product positively and significantly,
approximately 34% and moderately.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2024 |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | November 29, 2023 |
Acceptance Date | May 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 20 Issue: 2 |