In the business world, organizations are in search of more effective technology solutions to increase their efficiency in business processes and human resources, reduce their costs, most importantly gain competitive advantage, and they are constantly turning to new technologies. In this context, Robotic Process Automation (RPA), which automates business processes, performs a series of operations that mimic human actions gains importance. At the same time, RPA is becoming part of the transformation as an innovative solution in the business world. With RPA, organizations can increase their productivity, reduce their costs process customer requests faster, and perform jobs consistently without errors. However, as with any technology solution, RPA also has some potential difficulties and error situations. These errors cause a loss of efficiency and disruptions in business processes. This study, it is aimed to identify the common error types in RPA and to examine the solution approaches to effectively manage these errors. For the study, the error records that occurred in RPA projects, the reasons for the occurrence of these errors, and how the errors were resolved were examined through the example of Vakıf Participation Bank. As a result of the examination and determinations made, the types of errors and how solution approaches are developed for the management of errors are discussed. According to the findings of the study; it was determined that these errors encountered in RPA are generally caused by situations such as code complexity and insufficient testing in the software, problems arising in application integrations, inadequate business analysis. As a result of this study, it has been revealed that the errors encountered do not mean that RPA fails and each error is seen as a process improvement opportunity and how the potential of RPA can be increased and maximum efficiency can be obtained from RPA with good error management.
VAKIF KATILIM BANKASI
İş dünyasında kurumlar iş süreçlerindeki ve insan kaynağındaki verimliliklerini arttırmak, maliyetlerini düşürmek ve en önemlisi rekabet avantajı elde etmek için daha etkili teknoloji çözümlerine ilişkin arayış içindedirler ve sürekli olarak yeni teknolojilere yönelmektedirler. Bu bağlamda iş süreçlerini otomatikleştiren, insanların eylemlerini taklit eden bir dizi işlemleri yapan Robotik Süreç Otomasyonu(RSO) önem kazanmaktadır. Aynı zamanda RSO iş dünyasında yenilikçi bir çözüm olarak dönüşümün bir parçası haline gelmektedir. Çünkü RSO ile kurumlar verimliliklerini arttırabilirken maliyetlerini azaltmaktadırlar ve müşteri taleplerini daha hızlı bir şekilde işleyerek işleri tutarlı bir şekilde hata olmadan gerçekleştirebilmektedir. Fakat her teknoloji çözümünde olduğu gibi RSO’nun da potansiyel bazı zorlukları ve hata durumları olabilmektedir. Karşılaşılan bu hatalar iş süreçlerinde verimlilik kaybına ve aksamalara neden olmaktadır. Bu çalışmada RSO’da sık karşılaşılan hata türlerinin tespit edilmesi ve bu hataların etkin bir şekilde yönetilmesi için çözüm yaklaşımlarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın amacına uygun olarak Vakıf Katılım Bankası örneği üzerinden RSO projelerinde oluşan hata kayıtları, bu hataların ortaya çıkma nedeni ve hataların nasıl çözüldüğü incelenmiştir. Yapılan inceleme ve tespitler sonucunda hata türleri ve hataların yönetimi için nasıl çözüm yaklaşımları geliştirildiği ele alınmıştır. Çalışmanın bulgularına göre; RSO’da karşılaşılan bu hatalar genellikle yazılımda kod karmaşıklığı ve test yetersizliği, uygulama entegrasyonlarında ortaya çıkan sorunlar, iş analizinin yetersiz olması gibi durumlardan kaynaklandığı belirlenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda karşılaşılan hataların RSO’yu başarısız yaptığı anlamına gelmediği ve her bir hatanın bir süreç iyileştirme fırsatı olarak görülerek iyi bir hata yönetimi ile RSO’nun potansiyelinin arttırılıp RSO’dan nasıl maksimum verim elde edilebileceği ortaya konulmuştur.
VAKIF KATILIM BANKASI
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Control Engineering, Mechatronics and Robotics (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 9, 2024 |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | May 6, 2024 |
Acceptance Date | June 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |