Ahmet Muhip Dıranas, Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinde Saf Şiir Anlayışı’na bağlı hece ölçüsüyle şiirler yazan
bir şairdir. Hecenin belli kalıplarına sığınmamış, ahengi yakalamak ve mükemmeliyete ulaşmak adına hecenin
duraklarında değişiklikler yapmış, bazen de durakları kaldırmıştır. Saf Şiir’in önem verdiği kelimeye, mısraya, şiirde
manaya, sembolizme, musikiye, şiir işçiliğine, biçim ve forma çok önem vermiştir. O yüzden şiirine bir bütün olarak
bakmıştır. Şiiri insanı tabiata, tabiatı insana belli bir dozda ilave etmek olarak açıklayan Dıranas, şiirde zaman kavramına
da dikkat çeker. Ona göre şiir, kelimelerle dördüncü bir buut (boyut) yaratma sanatıdır. Mehmet Kaplan’ı güzel şiirin
ebedi olduğuna inandıran, Turgut Uyar’a kendisi için Türk şiirinde mutlu bir rastlantıdır dedirten Dıranas’ı kalıcı, büyük
bir şair yapan yönü de şiiri üzerinde yaptığı işçiliktir. Şiirini gerçek bir bütünlüğe ulaştırmak adına bir kafiye, bir ses için
günlerce gözüne uyku girmeyen bir şairin yazdığı şiiri mükemmellik sınırları içinde kendine yer bulur. O yüzden
yayımladığı ilk şiirleri ile bu şiirlerinin kitabında yer alan şekilleri arasında büyük farklar vardır. 1974 yılında yayımlanan
“Şiirler” kitabındaki şiirleri ile daha önce şiirlerinin yer aldığı antoloji niteliğindeki “Beş Mevsim” ve “Şiirimizin Dört
Ahmedi” adlı kitaplardaki şiirleri arasında farklar vardır. Bu farklar şiirler arasında “eklenen, çıkarılan ve değiştirilen”
kelime veya mısra bağlamında değerlendirilmiştir. Bu yazıda da Dıranas’ın “Olvido” başlıklı şiirinin bu kitaplardaki
farklılıkları üzerinde durularak Saf Şiir bağlamında tahlili yapılmıştır. Saf Şiir’in önem verdiği bellek metaforları,
“Olvido” şiiri üzerinde uygulanmıştır. Şiir, “Ahmet Muhip Dıranas’ta Saf Şiir Anlayışı” konulu tezden esinlenerek tahlil
edilmiştir.
Ahmet Muhip Diranas is a poet who writes poems in syllabic meter depending on Pure Poetry Understanding in
Turkish poetry of the Republican Period. He did not take refuge in certain patterns of the syllable, he made changes in the
stops of the syllable, and sometimes removed the stops in order to achieve harmony and perfection. He gave great
importance to the word, verse, meaning in poetry, symbolism, music, poetry, form and form. Therefore, he looked at his
poetry as a whole. Explaining poetry as adding human to nature and nature to human in a certain dose, Diranas also
draws attention to the concept of time in poetry. According to him, poetry is the art of creating a fourth dimension with
words. The aspect of Diranas, which made Mehmet Kaplan believe that beautiful poetry is eternal, and made Turgut Uyar
say for him it is a happy coincidence in Turkish poetry, is the workmanship he made on his poetry, which makes him a
permanent and great poet. The poem written by a poet who cannot sleep for days for a rhyme or a sound in order to bring
his poetry to a real integrity finds its place within the limits of perfection. Therefore, there are great differences between
the first poems he published and the versions of these poems in his book. There are differences between his poems in the
book "Poetry"; published in 1974 and the anthology of his poems "Five Seasons"; and "Four Ahmedi of Our Poetry";
These differences were evaluated in the context of "added, removed and changed" words or verses between poems. In
this article, Diranas's poem titled "Olvido" is analyzed in the context of Pure Poetry, emphasizing the differences in these
books. The memory metaphors that Pure Poetry attaches importance to were applied on the "Olvido" poem. The poem
was analyzed by being inspired by the thesis on "Pure Poetry in Ahmet Muhip Diranas"
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Studies, Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren International Journal of Filologia (IJOF) Filoloji Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli, Bilimsel Bir Dergidir.