Bu makale, Yavuz Bülent Bâkiler’in 1970’lerde yazdığı Sivas Hasreti adlı şiirindeki duygusal, gerçekçi ve belgesel unsurları kapsamlı bir şekilde incelemektedir. Şair, onlarca yıl boyunca millî duyarlılığı ve ülkenin otantik özünü ifade ederek Türk kültürü ve edebiyatına önemli katkılarda bulunmuştur. Bâkiler, altı kıtadan oluşan uyaklı şiirinde, 1940’lar ve 1950’lerden Türkiye’nin Sivas şehrindeki anılarını yansıtarak çocukluğunun hem olumlu hem de olumsuz yönlerini gerçekçi bir şekilde okuyuculara sunar. Sivas Hasreti boyunca Bâkiler, memleketine duyduğu özlemi nostaljik bir tonda hassasiyetle dile getirirken, aynı zamanda Sivas’ın çeşitli gerçek özelliklerini de vurgular. Şair, nostalji merceğinden demografi, din, mimari, kültürel miras, iklim, coğrafya, tarih, simgeler, ulaşım ve yaşam standartlarını kapsayan detayları özenle bir araya getirir. Bu şekilde, Bâkiler, çocukluğunun memleketinin canlı bir zihinsel imgesini ustaca inşa ederek, okuyucuların o dönemin çok katmanlı anılarının içine dalmalarını sağlar. Şairin bu yeteneği, Sivas Hasreti’nin duygusal derinliğini ve tarihsel bağlamını zenginleştirerek, söz konusu eserin Türk edebiyatındaki özel ve kalıcı yerini pekiştirir.
gerekli değil
yok
I would like to thank Mehmet Şarkışla, my former high-school teacher, for providing important information about Yavuz Bülent Bâkiler and Sivas during this study.
This paper examines the emotional, factual, and documentary elements within Yavuz Bülent Bâkiler’s 1970s poem, Sivas Hasreti (Longing for Sivas). Over several decades, the poet has been a significant contributor to Turkish culture and literature, expressing national sensitivity and the authentic essence of the country. In his rhymed, six-stanza composition, he reflects on memories from the 1940s and 1950s, presenting a nuanced portrayal that captures both positive and negative aspects of his childhood in a realistic manner. All over Sivas Hasreti, Bâkiler sensitively articulates his yearning for his hometown in a nostalgic tone, simultaneously highlighting various factual features of Sivas in Türkiye. Through the lens of nostalgia, the poet intricately weaves together details encompassing demography, religion, architecture, cultural heritage, climate, geography, history, icons, transportation, and life standards of Sivas. In this way, Bâkiler adeptly constructs a vivid mental image of his childhood hometown, allowing readers to immerse themselves in the multifaceted layers of memories from that era. The poet’s skill enriches the emotional depth and historical context of Sivas Hasreti, thereby solidifying the work’s special and enduring place in Turkish literature.
Nostalgia Sivas Sivas Hasreti Seljuk State Shamsi Sivasi Turkish Poetry Yavuz Bülent Bâkiler
no need
no
I would like to thank Mehmet Şarkışla, my former high-school teacher, for providing important information about Yavuz Bülent Bâkiler and Sivas during this study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Modern Turkic Languages and Literatures (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | July 30, 2024 |
Acceptance Date | December 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 12 |
International Journal of Filologia (IJOF), which operates within ULAKBIM-DERGİPARK, is an International Refereed, Scientific Journal published in the field of Philology.