Bu araştırmada, Türkiye’ de 2011-2016 yılları
arasında değerler eğitimine yönelik yapılmış olan lisansüstü tezlerin
incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımı benimsenerek gerçekleştirilen
araştırmada, Yükseköğretim
Kurulu Yayın ve Dokümantasyon Dairesi Tez Merkezi Veri Tabanında kayıtlı olan 98
adet lisansüstü tez incelenmiştir. Doküman analizi yöntemiyle toplanan veriler,
içerik analizi tekniği ile
çözümlenmiştir. Yapılan
araştırmada, en çok lisansüstü eğitim tezinin 2013 yılında yapıldığı ve sayıca
en fazla lisansüstü tezin Atatürk Üniversitesi ve Necmettin Erbakan
Üniversitesi’nde hazırlanıldığı görülmüştür. Doktora tezlerinin yüksek lisans
tezlerine oranla oldukça az olduğu, çalışmaların büyük bölümünün nitel
araştırma yöntemi kullanılarak yapıldığı saptanmıştır. Ayrıca, tezlerde veri
toplama aracı olarak, en fazla doküman analizinin kullanıldığı ve
örneklem-çalışma grubu olarak en fazla araştırmanın öğrenci, öğretmen ve yazılı
kaynaklar kullanılarak yürütüldüğü tespit edilmiştir.
In this study, it is aimed to examine the graduate theses made for the
education of values between the years 2011-2016 in Turkey. In the research
conducted by adopting the qualitative research approach, 98 postgraduate
theses registered in the Dissertation Center Database of Higher Education
Council Publication and Documentation Department were examined. Data
collected by document analysis (analysis) technique were analyzed by
content analysis technique. The study was conducted in the year 2013 with
the most number of graduate education theses and it was seen that the most
number of graduate theses were prepared in Atatürk University and
Necmettin Erbakan University. Doctoral theses are fewer than master's theses
and most of the studies were conducted using qualitative research methods.
In addition, it has been determined that most of the researches used in the
thesis are using the analysis of the documents as the data collecting tool and
the most researching as the sample-study group is carried out using the
students, teachers and written sources.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030