Research Article
BibTex RIS Cite

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Adaylarının Girişimcilik Becerisi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2018, , 39 - 56, 22.06.2018
https://doi.org/10.32570/ijofe.409858

Abstract

Bu çalışmada 2017-2018 eğitim
öğretim yılında Amasya Üniversitesi eğitim fakültesi bünyesinde öğrenim
görmekte olan sosyal bilgiler öğretmenliği bölümü 4. sınıf öğrencilerinin
girişimcilik becerilerinin ne düzeyde olduğu ve bu düzeyin cinsiyet, yaş
düzeyi, aile aylık gelir düzeyi, baba mesleği, anne mesleği ve öğrencinin
memleketinin bulunduğu coğrafi bölge değişkenlerine göre farklılaşıp
farklılaşmadığı incelenmiştir.



Araştırmada nicel araştırma
yaklaşımı kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının girişimcilik beceri düzeylerini
belirlemek amacıyla Ercan YILMAZ ve Ali Murat SÜNBÜL tarafından 2009 yılında
geliştirilen ve 36 maddeden oluşan Üniversite
Öğrencileri Girişimcilik Ölçeği
kullanılmıştır. Ölçek, tam sayım örneklem
yöntemi kullanılarak evrenin tamamı olan 60 öğrenciye uygulanmış, gönüllülük
esası ve geçerlilik çerçevesinde 33 öğrenciden veriler elde edilmiştir.
Araştırma sonucunda ulaşılan veriler SPSS21 (Statistical Package for the Social
Sciences) programı kullanılarak analiz edilmiştir.



Araştırmaya katılan öğrencilere
yönelik tanımlayıcı istatiksel analizler için frekans, yüzde, aritmetik
ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Analiz sürecinde
araştırmanın alt problemlerine uygun olarak bağımsız örneklemler t-testi ve tek
yönlü varyans analizi yapılmıştır.



Araştırmada sosyal bilgiler
öğretmenliği adaylarının girişimcilik becerileri yüksek girişimcilik düzeyinde
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların girişimcilik düzeylerinin
cinsiyet, yaş düzeyi, aile aylık gelir düzeyi, anne mesleği ve memleketlerinin
bulunduğu coğrafi bölge değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği
sonucuna ulaşılırken baba mesleğine göre ise anlamlı bir farklılık gösterdiği
sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre bazı öneriler
geliştirilmiştir
.

References

  • Ambarlı,A.(2010).Türkiye’de cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler programları (Değişiklikler, Düzenlemeler, Güncellemeler).(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,278683
  • Avşar,M.(2007).Yüksek öğretimde öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması,Çukurova Üniversitesinde bir uygulama.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,230552
  • Aydın,E ve Öner,G.(2016).Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,17(3),497-515.
  • Bozkurt, R.(2000). Girişimci ve rol bilinci, İş Fikirleri Dergisi,12,86-94.
  • Bozkurt, Ö.(2007). Girişimcilik eğiliminde kişilik özelliklerinin önemi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2(1),93–111.
  • Bozkurt,Ö. ve Alparslan,A.(2013).Girişimcilerde bulunması gereken özellikler ile girişimcilik eğitimi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(1),7-28.
  • Bozkurt,Ö.,Kalkan,A.,Koyuncu,O., ve Alparslan,A.(2012).Türkiye’de girişimciliğin gelişimi: Girişimciler üzerinden nitel bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,15(1),229-247.
  • Cansız,E.(2007).Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesi:Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerine bir çalışma.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,220677
  • Çelik,O.(2014).Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının girişimcilik bilgi ve beceri düzeyleri.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,375794
  • Çelikkaya,T.(2011).Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyleri:Öğretmen görüşleri.Kastamonu Eğitim Dergisi,19(3),969-990.
  • Çetindamar,D.(2002).Türkiye’de Girişimcilik,TÜSİAD Yayınları,TÜSİAD T/2002,12-340.
  • Ekici,E.(2016).Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimini belirlemede planlanmış davranışlar teorisi ve girişimcilik eğitiminin rolü.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,441407
  • Eren,A.(2016).Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesine yönelik nicel bir araştırma. Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi,1(5),97-128.
  • Kahya,L.(2016).Ortaokul ve ortaöğretimde girişimcilik eğitimi.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,448165
  • Karaca,M.(2015).Girişimciliği belirleyen kişilik özellikleri.(Doktora Tezi).YÖK Tez Merkezi,383800
  • Koçyiğit,E.(2013).Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesi.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,358169
  • Konaklı,T. ve Göğüş,N.(2013).Aday öğretmenlerin sosyal girişimcilik özellikleri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması.Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,33(2),373-391.
  • Korkmaz,O.(2012).Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi,14(2),209-226.
  • MEB,(2017a). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354, (15,03,2018).
  • MEB,(2017b). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354, (15,03,2018).
  • Memduhoğlu,H.(2017).Öğretmen adaylarının girişimcilik düzeylerinin incelenmesi.Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,6(1),297-307.
  • Mueller,S. and Thomas,S.(2001).Culture and Entrepre-neurial Potential: A Nine Country Study of Locus of Controland Innovativeness, National Academy of Management, Journal of Business Venturing , 16, (1) 51-75.
  • Onay,M.ve Çavuşoğlu,S.(2010). İşletmelerde girişimcilik özelliğini etkileyen faktörler: İç girişimcilik,Yönetim ve Ekonomi,17(1),47-67.
  • Salik,N.(2015).Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi:Kafkas Üniversitesi örneği.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,425188
  • Uygun,K. ve Er,A.(2016).Sosyal bilgiler öğretmenlerinin girişimcilik özelliklerinin incelenmesi.Sosyal Bilimler Dergisi,6(11),136-154.
  • Yılmaz,E. ve Sünbül,A.(2010).Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi.Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,21,195-203.
  • Yüksel, H.Cevher, E. & Yüksel, M., (2015).Öğrencilerin girişimci kişilik özellikleri ile girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma.Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 143-156.
  • Yüzüak,E.(2010).Üniversitelerde öğrenim gören kız öğrencilerin girişimcilik eğilimlerini etkileyen faktörler:Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İ.İ.B.F. örneği.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,297977

Analysis of the Entrepreneurial Skill Levels of the 4th Grade’s Social Studies Teacher Candidates in Relation to a Variety of Variables

Year 2018, , 39 - 56, 22.06.2018
https://doi.org/10.32570/ijofe.409858

Abstract

In this study, the level of entrepreneurship skills of Grade 4 students in the
Division of Social Studies Education under Amasya University Education
Faculty in the academic year of 2017-2018 are examined. Furthermore, an
examination on whether the following variables; family monthly income
level, father's occupation, mother's occupation, and the geographical region
where the student's city is located, have an impact on their skills was
conducted.
A quantitative research approach was used in the research. In order to
determine the entrepreneurial skill levels of the prospective teachers, the
University Students Entrepreneurship Scale, which was developed by
Yılmaz&Sünbül(2009) and consists of 36 items, was used. The scale was
applied to the whole of the country with 60 students by using the complete
population sampling method and 33 students' data were obtained on the basis
of volunteerism and validity. Data was analysed using SPSS 21 (Statistical
Package for the Social Sciences) program.
Frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation values were
calculated for descriptive statistical analysis for the students participating in
the study. Independent samples t-test and one-way analysis of variance were
performed in accordance with the sub-problems of the research in the
analysis process.
In the research, it was concluded that the social studies teacher candidates'
entrepreneurship skills are at a high level. Participants' entrepreneurship
levels were found to be significantly different depending on the father's occupation while the results showed that the entrepreneurship levels of the
participants did not show any significant difference according to gender,
family monthly income level, mother occupation and geographical region
where the cities were located. Some suggestions have been developed
according to the results obtained from the research

References

  • Ambarlı,A.(2010).Türkiye’de cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler programları (Değişiklikler, Düzenlemeler, Güncellemeler).(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,278683
  • Avşar,M.(2007).Yüksek öğretimde öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması,Çukurova Üniversitesinde bir uygulama.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,230552
  • Aydın,E ve Öner,G.(2016).Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,17(3),497-515.
  • Bozkurt, R.(2000). Girişimci ve rol bilinci, İş Fikirleri Dergisi,12,86-94.
  • Bozkurt, Ö.(2007). Girişimcilik eğiliminde kişilik özelliklerinin önemi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2(1),93–111.
  • Bozkurt,Ö. ve Alparslan,A.(2013).Girişimcilerde bulunması gereken özellikler ile girişimcilik eğitimi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8(1),7-28.
  • Bozkurt,Ö.,Kalkan,A.,Koyuncu,O., ve Alparslan,A.(2012).Türkiye’de girişimciliğin gelişimi: Girişimciler üzerinden nitel bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,15(1),229-247.
  • Cansız,E.(2007).Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesi:Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerine bir çalışma.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,220677
  • Çelik,O.(2014).Sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının girişimcilik bilgi ve beceri düzeyleri.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,375794
  • Çelikkaya,T.(2011).Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyleri:Öğretmen görüşleri.Kastamonu Eğitim Dergisi,19(3),969-990.
  • Çetindamar,D.(2002).Türkiye’de Girişimcilik,TÜSİAD Yayınları,TÜSİAD T/2002,12-340.
  • Ekici,E.(2016).Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimini belirlemede planlanmış davranışlar teorisi ve girişimcilik eğitiminin rolü.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,441407
  • Eren,A.(2016).Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesine yönelik nicel bir araştırma. Girişimcilik ve İnovasyon Yönetimi Dergisi,1(5),97-128.
  • Kahya,L.(2016).Ortaokul ve ortaöğretimde girişimcilik eğitimi.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,448165
  • Karaca,M.(2015).Girişimciliği belirleyen kişilik özellikleri.(Doktora Tezi).YÖK Tez Merkezi,383800
  • Koçyiğit,E.(2013).Üniversite öğrencilerinin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesi.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,358169
  • Konaklı,T. ve Göğüş,N.(2013).Aday öğretmenlerin sosyal girişimcilik özellikleri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması.Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,33(2),373-391.
  • Korkmaz,O.(2012).Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi,14(2),209-226.
  • MEB,(2017a). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354, (15,03,2018).
  • MEB,(2017b). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354, (15,03,2018).
  • Memduhoğlu,H.(2017).Öğretmen adaylarının girişimcilik düzeylerinin incelenmesi.Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,6(1),297-307.
  • Mueller,S. and Thomas,S.(2001).Culture and Entrepre-neurial Potential: A Nine Country Study of Locus of Controland Innovativeness, National Academy of Management, Journal of Business Venturing , 16, (1) 51-75.
  • Onay,M.ve Çavuşoğlu,S.(2010). İşletmelerde girişimcilik özelliğini etkileyen faktörler: İç girişimcilik,Yönetim ve Ekonomi,17(1),47-67.
  • Salik,N.(2015).Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi:Kafkas Üniversitesi örneği.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,425188
  • Uygun,K. ve Er,A.(2016).Sosyal bilgiler öğretmenlerinin girişimcilik özelliklerinin incelenmesi.Sosyal Bilimler Dergisi,6(11),136-154.
  • Yılmaz,E. ve Sünbül,A.(2010).Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi.Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,21,195-203.
  • Yüksel, H.Cevher, E. & Yüksel, M., (2015).Öğrencilerin girişimci kişilik özellikleri ile girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma.Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 143-156.
  • Yüzüak,E.(2010).Üniversitelerde öğrenim gören kız öğrencilerin girişimcilik eğilimlerini etkileyen faktörler:Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İ.İ.B.F. örneği.(Yüksek Lisans Tezi).YÖK Tez Merkezi,297977
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bulut Armut

Mustafa Kılınç This is me

Publication Date June 22, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Armut, B., & Kılınç, M. (2018). 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Adaylarının Girişimcilik Becerisi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. International Journal of Field Education, 4(1), 39-56. https://doi.org/10.32570/ijofe.409858

Cited By









       

                         International Journal of Field Educatİon (IJOFE)

                                                      ISSN: 2149-3030