Bu
çalışmada matematik öğretmeni adaylarının PISA’ nın doğasına uygun problem
kurma becerileri incelenmiştir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden
durum çalışması kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını bir üniversitenin
eğitim fakültesinde öğrenim gören 55 matematik öğretmeni adayı oluşturmaktadır.
Bu çalışmada ilk olarak öğretmen adaylarına PISA sınavı hakkında eğitim
verilmiştir. Bu eğitimde PISA sınavının amacı, kim tarafından yapıldığı, hangi
becerileri ölçtüğü, soruların nasıl değerlendirildiği, soruların nasıl
hazırlandığı, soruların hangi özelliklere sahip olduğu ve ülkelerin başarı
durumları hakkında bilgi verilmiştir. Daha sonra PISA sınavlarında yer verilmiş
sorular; bağlam, içerik, süreç becerileri, soru türleri gibi çeşitli kategoriler
altında analiz edilmiştir. Ayrıca bu soruların nasıl değerlendirdiği hakkında
da öğretmen adaylarına detaylı bilgi verilmiştir. Bu eğitimden sonra öğretmen
adaylarından PISA’ nın doğasına uygun üç soru hazırlamaları için bir araştırma
ödevi verilmiştir. Öğretmen adaylarının hazırlamış oldukları problemler
araştırmacı tarafından geliştirilen veri analiz çerçevesi yardımıyla iki
araştırmacı tarafından analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda öğretmen
adaylarının kurdukları problemlerin birçoğunun PISA’nın doğasına uygun olduğu
görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının genellikle açık uçlu problemler
kurdukları buna rağmen çoktan seçmeli ve kısa cevap gerektiren problemleri ise
daha az tercih ettikleri görülmüştür. Öğretmen adayların kurdukları problemler
içerik, bağlam ve süreç becerileri açısından incelendiğinde ise en fazla
nicelik (Sayılar ve İşlemler) içeriğinde, kişisel ve mesleki bağlamda ve
üretici beceriye dönük problemler kurdukları belirlenmiştir. Bunlara ek olarak
öğretmen adaylarının birçoğu kurdukları problemlerin değerlendirilmesine dönük
tam doğru ve sıfır kategorisi için açıklama yaparken kısmen doğru kategorisi
için açıklama yapmamışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |